אין עם מי לדבר: מנגנון הטיפול בעצמאים קורס, ותוכנית החילוץ החדשה לא נותנת פתרונות

9 מיליארד שקל הקצתה הממשלה כסיוע לעצמאים על פני שלוש פעימות, אבל בפועל שיעור המימוש עומד על כ-50% בלבד • כך נראה הייאוש בפועל: ימים של המתנה לנציג טלפוני חסר סמכות, ריצות נשנות בין הביטוח הלאומי לרשות המסים, ולמה הבעיות לא ייפתרו גם בתוכנית הבאה של הממשלה

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"שמי סיביל גולדפיינר. אני בעלת חברת האופנה comme il faut. מה שאתם מכנים בעלת עסק של מתחת ל-20 מיליון שקל. בבעלותי שתי חברות קטנות נוספות. רואה החשבון שלנו הגיש בשמנו את הבקשה למענקים לחברות ב-17 במאי. בשתיים מתוך שלוש החברות אני מקבלת הודעות חוזרות ונשנות ש’הבקשה שלי נקלטה והיא בטיפול’...אני מבקשת לדעת מתי יעבור הכסף. האם אתם מודעים בכלל, כנושאי משרות ציבוריות ורחוקים מהשטח, כמה אנחנו קרובים לקריסה?"

את המכתב הזה כתבה גולדפיינר למנהל רשות המסים ערן יעקב באופן אישי, לאחר שהתייאשה מהניסיונות להשיג את מוקד הסיוע לעסקים הממתינים לקבלת הכסף מפעימת הסיוע השלישית. התשובה שקיבלה הייתה שפנייתה הועברה לטיפול מחלקת הפיצויים, אך בעיניה זו בדיוק אותה תשובה שהיא מקבלת כבר חודשיים, ולכן כתבה חזרה: "אתם מבינים שזה עניין של חיים מוות? למה אתם מחכים? שנשרוף את עצמנו כדי שתשימו לב אלינו?"

את הזעקה של גולדפיינר זעקו בסוף השבוע בכיכר רבין אלפי עצמאים. הטענה המרכזית שלהם כלפי הממשלה: גם אחרי שכבר הובטח להם סיוע, הדרך למימושו נתקלת בסבך בירוקרטי.

מה גורם לכסף להיתקע בדרך? ואם כך, מה ישתנה בתוכניות הבאות של הממשלה שאמורות להקצות עוד כסף לאור הגל השני של התחלואה, כשהבעיה העיקרית היא בצינור?

המענה הטלפוני: "אין עם מי לדבר"

נתחיל בשורה התחתונה: שיעור המימוש של כספי הפיצויים לעצמאים הוא נמוך. לפי נתונים שפרסמה רשות המסים, נכון לסוף השבוע עומד שיעור המימוש של כספי הסיוע לעצמאים על 52% בלבד - מתוך 9 מיליארד שקל הועברו רק כ-4.7 מיליארד שקל. וככל שמתקדמים "במעלה" הפעימות כך יורד אחוז המימוש, מ-90% מימוש בפעימה הראשונה, ל-38% מימוש בשלישית.

המצב רע עוד יותר בהתחשב בכך שהפעימה השלישית היא הגדולה והמשמעותית מכולן - כ-5.2 מיליארד שקל הוקצו אליה.

התיאורים החוזרים על עצמם על ידי בעלי העסקים ומייצגיהם: "אין שקיפות", "אין מענה", "אין הסברים" ו"אין עם מי לדבר", במסגרת הליך הגשת הבקשות למענקי הסיוע לעצמאים מהמדינה להתמודדות עם משבר הקורונה. כל מענק והבעיות והמלכודות שהוא נושא עמו.

סער פוקס צוויק, שכירה בעלת שליטה בחברת תיירות בבעלותה לא עובדת כבר ארבעה חודשים. היא ממתינה לתשובה לגבי מענק הפעימה השנייה יותר מחודשיים. את בקשת המענק היא הגישה ברגע שהתאפשר, בתחילת חודש מאי, אך מאז היא נדחית פעם אחר פעם. "בפעם הראשונה כתבו לי שאני לא זכאית כי אני עוד לא בת 20, למרות שעברתי את הגיל הזה לפני שנים. בפעם השנייה אמרו לי שלא הוגשו דוחות 2018, ובפעם השלישית אמרו לי שלא משכתי משכורות בכל שנת 2019. כל הדברים האלה לא נכונים", היא מספרת.

לגבי הניסיון לפתור את הבעיה, אומרת צוויק: "אין אפשרות לדבר עם אף אחד במוקד של רשות המסים. פניתי לרואה חשבון שלי שניסה בעצמו, שניסה ליצור איתם קשר, שלח להם מיילים אבל כל הזמן הזה לא ענו, לא למייל, לא לטלפון, שום דבר. באיזשהו שלב ענו לנו וטענו שאני לא רשומה כבעלת שליטה שכירה בביטוח לאומי, ובגלל זה כנראה רשות המסים לא מזהה אותי כזכאית לסיוע".

ברשות טוענים כי המענה הטלפוני למגישי הפעימה השלישית הוא "תוך דקה". לטענתם, הבעיה במענה הטלפוני היא למגישי הפעימה השנייה וכי הם מרחיבים את המוקדים בימים אלו כדי לפתור את הבעיה. על שאלת "גלובס" מהי כמות האנשים שמאיישים את המוקדים הטלפוניים, אומרים ברשות המסים כי ישנם 80 מוקדנים המטפלים במאות אלפי עצמאים הזכאים למענקים.

חוסר סנכרון: ביטוח לאומי או רשויות מס

מי שכבר מתגבר על הבעיות של אי זמינות המוקד, נתקל באחת ממלכודות הביורוקרטיה שטומן מענק הפעימה השנייה לשכירים בעלי שליטה: פינג פונג בין הביטוח הלאומי לרשות המסים. על פי תנאי המענק, אותם עצמאים אמורים לוודא מראש כי הם רשומים כבעלי שליטה שכירים במוסד לביטוח לאומי, ורק לאחר רישום כזה שמם יועבר על ידי הביטוח הלאומי לרשות המסים.

כמה זמן זה לוקח? על פי רשות המסים הם מקבלים רשימה מהביטוח הלאומי מדי שבוע, אך בשטח בעלי שליטה שכירים רבים טוענים כי מחזירים אותם פעם אחר פעם לרישום בביטוח הלאומי.

לדברי רו"ח עמיחי רוזנברג, שותף במשרד רואי חשבון יניר פרקש ושות’, "יש במערכת בעיות טכניות שצריכים לפתור. אם בעל שליטה מגיש בקשה למענק במסגרת הפעימה השנייה וכותבים לו ‘אין לך הכנסה מעסק’, אז ברור שיש פה בעיה טכנית במערכת ושהמערכות לא מסונכרנות. אני יודע בוודאות על לא מעט מקרים שבהם הרישום של בעל השליטה השכיר הושלם בביטוח לאומי, אך ברשות המסים לא הכירו בו כעסק הזכאי למענק. למה עסק צריך לחכות שבועות למענק שמגיע לו רק בגלל שהמערכות לא מסונכרנות?"

נחזור לפוקס צוויק, שמחכה עדיין גם למענק הפעימה השלישית. "אני עסק עם מחזור של עד 20 מיליון שקל והגשתי בקשה לסיוע בפעימה השלישית. קיבלתי מיד אישור שאני זכאית לכסף, אבל עד היום לא קיבלתי שקל, גם לא מקדמה. אני זכאית ל-70 אלף שקל בסך הכל. הכסף הזה לא יציל את החברה, אבל אני זקוקה לו כאוויר לנשימה".

לדברי רו"ח ארז סומך, שהגיש מאות בקשות מענק עבור לקוחותיו, הבעיה המרכזית במענק הזה היא דחיות אינסופיות של מועד העברת הכספים, וחוסר שקיפות. "עסקים מקבלים הודעה לקונית שהקשה שלהם מועברת לבדיקה. אין קריטריונים על מה זה עובר לבדיקה, מה הם בודקים, אין מועד לסיום בדיקה ולא מבקשים מאיתנו שום דבר להבהרה או השלמה. הגשנו את רוב הבקשות באמצע מאי וחלפו כמעט חודשיים והרבה מהבקשות שלנו עדיין בבדיקה. בעלי העסקים קיבלו רק 20% מקדמה, אם בכלל.

"אנחנו כרואי חשבון חותמים על תצהיר שהירידה נובעת מקורונה ובמידה וההחזר אינו מגיע אז הם יכולים לדרוש אותו חזרה, אז אין סיבה שלא ישלמו קודם ובמידה ואין הצדקה שידרשו את הכסף בחזרה. קודם תשלמו ותצילו את המשק, ואחר כך תתווכחו".

גם השף אורי ירמיאס, האיש מאחורי מסעדת אורי בורי המיתולוגית בעכו, מחכה לכסף שהובטח לו במסגרת מענק הפעימה השלישית. "הגשנו את הבקשה שבוע אחרי שנפתחה האפשרות להגיש, ואני זכאי ל-400 אלף שקל. מאז כותבים לנו ‘בודקים-בודקים-בודקים’. אחרי שנדנדנו, העבירו לנו את ה-20% מקדמה מהסכום, 80 אלף שקל, ואני לא יודע מה קורה עם היתרה. בשבוע שעבר אמרו לי שהכסף יהיה בחשבון ‘עד סוף השבוע’, אבל השבוע נגמר ולא ראיתי כסף. אז יש לי 320 אלף שקל שאין לי שום מושג מתי אני הולך לקבל אותם".

מנהל ההוסטל "הירקון 48" בתל אביב, עופר דעבול, מספר כי העסק הגיש את בקשת המענק לפעימה השלישית מיד עם פתיחת המענק, ועל פי החישובים שלהם יצא שהם זכאים ל-100 אלף שקל. דעבול, שפנה לרשות המסים, אומר: "אין עם מי לדבר. יושבת מוקדנית שבכל שיחה אומרת: ‘כן אני מבינה. אני אעביר את זה הלאה’, ושם זה מסתיים. בפעמים הנוספות שהתקשרנו אמרו לנו: תמתינו או שתגישו השגה".

תקופת הערעור: 180 ימים של המתנה

ופה נקלע העסק למלכודת מסוג חדש: הרשות טעתה, הוא רוצה לערער אבל אם הוא יגיש השגה יהיו לרשות המסים 180 יום נוספים כדי להשיב לו. המדינה טועה, אך המדינה תקבל הארכה נוספת שבה העסק יוותר ללא פיצוי. דעבול: "ב-180 יום אני לא אשרוד. אני במלכוד - אני רוצה לערער על ההחלטה, אבל אם אערער אני אאלץ לחכות 180 יום".

180 הימים המוענקים לרשות המסים להשיב להשגות על החלטותיה קבועים בחוק. בימי שגרה מדובר לכאורה פרק זמן סביר, גם אם ארוך מעט, עבור קבלת מענה מרשות שלטונית במחלוקת בינה לבין האזרח; אך בימי קורונה - בוודאי שאין הגיון בלוח זמנים שכזה.

לדברי רו"ח רוזנברג, המציאות בשטח שונה משמעותית מהנתונים שמפרסמת המדינה לגבי המענקים. "רשות המסים טוענת שהיא שילמה 90% ממענק הפעימה השלישית, אבל אנחנו רואים ומשקפים את המצב בשטח בפועל. הם העבירו את הכסף הקטן מהר מאוד לעצמאים, אבל הכסף הגדול, המענקים המשמעותיים עוד שוכבים אצלם והם ‘בבדיקה’".

רו"ח אלעזר קלירס מוסיף, כי "הסטטיסטיקה לא מספרת את הסיפור האמיתי. הסכומים הקטנים אושרו מהר, לעומת הסכומים הגבוהים. בסכומים של 100 אלף שקל ומעלה יש עיכובים של 70%-80% בקבלת הפיצוי".

בנוסף, טוענים רואי החשבון המגישים את הבקשות למענקים, כי במקרים רבים הרשות אישרה פחות מחצי או שליש מהסכום שהוגש, ללא כל הסבר מדוע נחתך סכום הפיצוי לעסק. מצב זה לא משתקף מנתוני הרשות שאומרים כי "הסתיים הטיפול בבקשה".

הוא אכן הסתיים מנקודת המבט של הרשות, אך לא מנקודת המבט של העסק.

רשות המסים: מתגברים את המוקדים

מרשות המסים נמסר: "אמנם בתחילת התהליך היה שיהוי מסויים בשל הצורך בהתארגנות, אך נכון להיום בקשות משולמות תוך שבוע. נכון לבוקר יום ראשון הסתיים הטיפול בלמעלה מ-90% מהבקשות למענק השתתפות בהוצאות - הפעימה השלישית. התקנות מאפשרות בדיקת ערר תוך 180 יום, אך נעשה מאמץ הקדים את הטיפול בבקשות.

"נתוני השכר של השכירים בעלי השליטה אינם מצויים בידי רשות המסים שנרתמה לצורך לתת להם מענה. כל שם, המופיע ברשימות המועברות על ידי ביטוח לאומי ועומד בתנאי הזכאות למענק, מוזן למערכת המענקים ומשולם. כל מי שאינו מופיע ברשימות נדרש להסדיר רישום בביטוח לאומי".

"המוקד שנותן מענה לפעימה השנייה נדרש לתת מענה לאוכלוסייה רחבה ומטפל גם בנושאים נוספים הוא אכן עמוס ולעיתים רבות קשה להשגה. עם זאת, בימים אלה הוא עובר הרחבה משמעותית. ככלל, בכל מוקדי השירות לכל הפעימות ניתן כיום מענה על ידי כ-80 איש".