שפיגלר: "שאול מרידור לא יודע מה המשמעות של להיות מובטל"

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר תקף את יו"ר אגף התקציבים שאול מרידור, לאחר שהאחרון טען כי הארכת הזכאות לאבטלה מייצרת תמריצים שליליים לחזרה לשוק העבודה • "קודם כול שייצא וילמד, ואחר כך יחזור ויקבל החלטות שנוגעות לציבור"

מאיר שפיגלר  / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

הקרב בין הביטוח הלאומי לאגף התקציבים עולה מדרגה: מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר תקף בתוכנית "יומן הצהריים" בגל"צ בהנחיית אמיר איבגי את יו"ר אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור. זאת לאחר שמרידור אמר בתוכנית "רינו צרור" בגל"צ כי הארכת הזכאות לאבטלה מייצרת גם ודאות אבל לצידה גם תמריצים שליליים ליציאה לעבודה.

"לשמוע ולא להאמין", אמר שפיגלר, "מי שאומר דבר כזה מעולם לא היה בצד השני של המתרס. הוא לא יודע מה המשמעות של להיות מובטל. של להתעורר בבוקר ולא לדעת מה הוא יעשה במהלך היום. של ללכת ולהיות חסר אונים מבחינת הסביבה שעוטפת אותו. יש לזה השלכות נפשיות מרחיקות לכת, מעבר לפן הכלכלי. ראוי אותו אדם שאמר את זה שיידע שכשאתה עובד אתה מקבל שכר. כשאתה מובטל אתה מקבל חלק יחסית מאוד שולי או 50 אחוז בממוצע מהשכר. איזה בנאדם, ריבונו של עולם, היה רוצה ללכת ולאבד קודם כול את הזכות שלו למצות את הפוטנציאל שלו, את היכולת שלו, את הכלים שהוא רכש באמצעות לימודים אקדמיים וניסיון שצבר בשטח?".

הרקע לסכסוך בין אגף התקציבים והביטוח הלאומי הוא, בין היתר, החלטתו של שפיגלר על הוצאה גורפת לחל"ת בתחילת המשבר. באוצר מאשימים את מנכ"ל הביטוח הלאומי כי קיבל את ההחלטה על דעת עצמו ולטענתם, בין היתר, היא אחראית לשיעור האבטלה הגבוה, שעומד על 21%. 

שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור
 שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור

"ניסיון להשתלט בצורה עוינת על כספי המבוטחים"

"ראוי שפעם אחת הוא  יהיה כמו בסיפור 'בן המלך והעני'", המשיך שפיגלר. "פעם אחת שייצא לצד השני של המתרס, יבין מה המשמעות של להיות מובטל ואח"כ שיחזור למקום שבו יש לו סמכויות ללא אחריות ויאמר את הדברים שהוא רוצה לומר. יש גבול. אף אחד לא רוצה להיות מובטל. אני מדבר על אנשים סבירים מהיישוב, ולהגיד שזה תמריץ שלילי זה דבר שהיה ראוי שלא ייצא מפיו. זה בדיוק חוט השני לאופן שבו אנשי האוצר מתנהלים. מעבר לזה שזה מחטף שנעשה באישון לילה. אגב, עד הרגע הזה לא קיבלנו בכלל את תוכן הצעת המחליטים! הם מדברים על שקיפות, על התנהלות תקינה נורמטיבית. הרי לא עולה להם כסף להוציא את המילים מהפה".

על הצעת המחליטים אמר שפיגלר: "זהו ניסיון להשתלט בצורה עוינת על כספי המבוטחים, שדרך קבע משלמים דמי ביטוח לאומי כדי להבטיח את הזכויות הסוציאליות שלהם בימים כתיקונם ובשעת משבר בפרט. אוי ואבוי אם ההחלטות של ביטוח לאומי היו נתונות לאישור האוצר. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה. ועדיף שהציבור לא היה נדרש להתמודד עם סיטואציה שכזו. הם רוצים להשתלט באופן מוחלט על התפקוד של הביטוח הלאומי, על היכולת שלו לקבל החלטות מקצועיות, ענייניות אובייקטיביות כשלנגד עינינו עומד אך ורק הציבור, הצרכים שלו, המצוקות שלו והצורך לסייע בידו".

כשהמראיין שאל אותו האם הדברים האלה אינם עומדים לנגד עיניהם של אנשי האוצר ענה שפיגלר: "אני מדבר על אגף התקציבים. אלמלא הביטוח הלאומי, הרבה מאוד החלטות שהתקבלו, לא היו באות לאוויר העולם. כי כל דבר שאנחנו העלינו במהלך המשבר שהיה ראוי לקבל את הגיבוי של אגף התקציבים נתקבל בסירוב מוחלט. ולראיה הוא אמר שזה מהווה תמריץ שלילי. איך הוא יכול להגיד דבר כזה? הוא היה אי פעם מובטל בחיים שלו? הוא יודע מה זה להיות במצב שהוא לא יכול לעמוד בהתחייבויות שהוא לקח על עצמו? הוא יודע מההמשמעות של לחתוך את השכר שלו בחצי? קודם כול שייצא וילמד, ואחר כך יחזור ויקבל החלטות שנוגעות לצד השני של המתרס, לעם ישראל ולציבור. תאמין לי, הציבור רוצה לעבוד. לא סתם אנשים לומדים ומשקיעים אנרגיה וזמן ועוד כל מיני דברים שבאים גם על חשבון המשפחה שלהם. כדי להגיע למצב שהם יוכלו לעבוד בצורה שוטפת וסבירה ולצקת תוכן למה שהם עושים ביום יום ולהתפרנס בכבוד. אבטלה זו לא עבודה, זה לא מקצוע. אולי אצל ראש אף התקציבים יש מונח שלפי אבטלה שווה מקצוע. לא אצל עם ישראל.

"אתמול הייתה הפגנה והיו עוד הפגנות. אתה יודע מה צועקים כל המפגינים? רק דבר אחד: תנו לנו לחזור לעבוד! איך זה תואם את האמרה שההאבטלה מתמרצת אותם להמשיך להיות מובטלים. זו שאלה רטורית. אין צורך לענות עליה אלא אם כן זה בא מבית היוצר של כל מיני רעיונות נשגבים של אגף התקציבים".

עם זאת, שפיגלר נמנע מלתקוף את שר האוצר ישראל כ"ץ ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו ודווקא חלק להם מחמאות: "כמי שמכיר ושומע רבות את האופן שבו ראש הממשלה ושר האוצר מחפשים כל דרך ללכת ולעזור ולסייע ולהקל עד שיעבור זעם, אני מאמין שהם לא ייתנו לזה יד. מה שקורה בפרקטיקה הנוהגת, אנשי אגף התקציבים מציגים תמונה שבאה לתת ביטוי לראיית העולם שלהם ואתה מבין שכשמציגים לך תמונה לא תמיד אתה מסוגל לראות את מה שמסתתר בין החלקים שמרכיבים אותה. ראש הממשלה ובוודאי גם שר האוצר, כשהם ייחשפו לפשר העניין אין לי ספק שהם לא ייתנו לו יד. ואני יודע שהדברים יהיו מציאותיים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר מעביר מדי שנה את רוב התקציב הנדרש לתשלומי הקצבאות של הביטוח הלאומי. כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד. ללא הסתמכות על תקציב המדינה, הביטוח הלאומי לא היה מסוגל לשלם את הקצבאות לתושבי ישראל כבר היום. ככל שחזונו של מנכ"ל הביטוח הלאומי היה מתגשם ועודפי הביטוח הלאומי היו מושקעים בשוק ההון, מעבר לסיכון הרגיל הטמון בכך, היה בכך כדי לפגוע פגיעה אנושה בכספים של תושבי ישראל בשעת משבר הקורונה עקב הירידה בשוק ההון בתקופה זו. משרד האוצר מצר על כך שמנכ"ל הביטוח הלאומי בוחר כרגיל לכלות את זמנו בתקשורת ובהפצת פייק ניוז תוך הטלת דופי במשרתי ציבור. משרד האוצר ימשיך להעביר את כל התקציבים הנדרשים פעול על מנת להבטיח את היציבות והוודאות של הזכויות הסוציאליות תושבי ישראל".