פרויקטור הקורונה: לאחר קרב הסמכויות, גדי איזנקוט נותר המועמד המרכזי

זאת לאחר שהאלוף במיל' רוני נומה, שהיה המועמד המוביל לתפקיד, הודיע כי הוא מוותר על התפקיד • ראש הממשלה יכריע בימים הקרובים בשאלת הסמכויות שיינתנו לאיזנקוט אם יקבל את המינוי

רב אלוף גדי איזנקוט/ צילום:  דובר צהל
רב אלוף גדי איזנקוט/ צילום: דובר צהל

האלוף במילואים רוני נומה, שהיה המועמד המוביל לתפקיד הפרוייקטור הלאומי למאבק בקורונה, הודיע למנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי כי הוא מוותר על התפקיד. כעת מחפשים מועמד אפשרי אחר, והשם שהוזכר הוא שמו של הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט.

ככל הידוע, נומה ניסה בימים האחרונים לקבל מידע על הסמכויות שיוקנו לו במסגרת התפקיד, אך במשרד הבריאות סירבו לאפשר העברת סמכויות בנושאים שעד כה בכירי המשרד היו האחראים הבלעדיים עליהם. לחץ של לשכת ראש הממשלה בנושא הביאה לפרסום הודעה מפי מקורבים לשר הבריאות יולי אדלשטיין כי מדובר בסכנה של ממש לאזרחי ישראל, וכי נטילת הסמכויות בעניינים מקצועיים תסכן את המדינה כולה.

הכוונה למנות פרוייקטור קיימת מתחילת המשבר, אך לפני שבועיים הודיע ראש הממשלה על אימוץ הרעיון. נומה, שגוייס בתחילת המשבר לעמוד בראש ועדת החירום של בני ברק, שם התפשטה המגפה בקצב מהיר במיוחד, הקים שם מערך ארגוני שבו שותפו כל הגורמים העוסקים בטיפול במגפה, ובהם קופות החולים, משטרה מגן דוד אדום, כיבוי והצלה, פיקוד העורף ועוד. המטה הזה משמש דוגמה לעיריות אחרות כיצד לנהל משבר כזה. "בכלל גם בממשלה וגם רשויות מבחוץ לקחו מאיתנו לא מעט דברים שכאן בוצעו לראשונה". כך אמר נומה בראיון ל"גלובס" על המערך שהקים. 

במקביל, דאג לקבל את הסיוע הנדרש מהמדינה, לרבות מצה"ל, שחייליו פשטו על העיר לסיוע בחלוקת מזון, תרופות ופינוי חולים למלוניות או לבתי חולים.

אמצעי שליטה ייחודי שהביא נומה לעיר היה חלוקה לפי בניינים ומינוי אחראי בכל בניין ובניין. השיטה הועתקה מקוריאה הדרומית והיא מתאימה במיוחד לאופי הקהילתי החרדי. האחראים שקיבלו אמצעי קשר למטה, דיווחו על כל חולה או מחוייב בידוד, על מי שנזקק לסיוע מכל סוג, וסיפקו נתונים ככל שנדרשו על ידי המטה. ספק נתונים נוסף היה מאגרי המידע של המפלגות ש"ס ויהדות התורה, שהיו כך לדברי נומה המקור האמין ביותר של כתובות של תושבי העיר.

הניסיון המוצלח של הקמת המערך לטיפול בקורונה בבני ברק, עורר את תשומת לב מקבלי ההחלטות בממשלה, שמו של נומה עלה כמועמד לתפקיד מקים המטה למאבק בקורונה על פי המודל הבני ברקי בהתאמות למדינה כולה. נומה שקד על ההתאמה הזו והגיש מסמך ברוח זו. לפי המסמך המטה יהיה אחראי הן על איסוף המידע ניתוחו ומתן המלצות להחלטות ברמת הממשלה, והן כגורם ביצועי שיטפל במגפה על כל היבטיה, פינוי חולים, מערך בדיקות ואיכון, מערך פיקוח ואכיפה ועוד ועוד. המתווה זכה לביקורות מהללות ולתמיכה של שר הבטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי אבל משרד הבריאות עמד על רגליו האחוריות. גורם בכיר במשרד אמר ל"גלובס" כי הבעיה היא בהעברת קבלת החלטות מקצועיות רפואיות למטה שרוב חבריו אינם חוקרי רפואה או רופאים.

אחת מהביקורות החריפות על נתניהו וניהול המאבק בקורונה היא כי הדברים מתנהלים בינו לבין ראש המטה לבטחון לאומי ובכירי משרד הבריאות, אמנם תוך היוועצות עם גורמים רבים ומשובחים, אך ללא עבודת מטה מתכללת המביאה בחשבון יריעה רחבה של תחומים, ומתאמת בין הגופים השונים. רשות החירום הלאומית אמורה הייתה להוות המטה הזה, אך היא מודרה ואינה מתפקדת.

כעת, גם אם גדי אייזנקוט יעתר, עדיין נותרה שאלת הסמכויות שיינתנו לו. גורם המעורב במהלכים אמר ל"גלובס" כי נתניהו יכריע בנושא בימים הקרובים.