"הפחתת מס הרכישה תגביר ביקוש לדירות חדשות ותחזיר את ה'דם' לשוק דירות יד שנייה"

מניותיהן של חברות הבנייה, שזינקו בתגובה להודעה על תוכנית האוצר להוריד את מס הרכישה על השקעה בדירות, קיזזו השבוע חלק מהירידות החדות שנרשמו במדד הענפי השנה • אנליסט הנדל"ן של ווליו בייס רואה בכך "צעד נכון וחיובי לשוק"

פרויקט מגורים של דמרי בראשון לציון / צילום: איל יצהר, גלובס
פרויקט מגורים של דמרי בראשון לציון / צילום: איל יצהר, גלובס

הכותרות מתחילת השבוע על כוונת משרד האוצר להוריד את מס הרכישה למשקיעים על דירות למגורים בישראל זלגו במהירות לבורסת תל אביב, והובילה לעליות חדות במניות חברות הבנייה. זאת, לאחר שאותן מניות, כמו מרבית המגזרים בשוק ההון המקומי, סבלו מירידות חדות בחודשים האחרונים בהשפעת משבר הקורונה.

צעד בכיוון הגדלת היקף העסקאות בשוק הנדל"ן | אריק מירובסקי, פרשנות

שינוי הכיוון בא לידי ביטוי מובהק במדד ת"א בנייה, הכולל את מניות הענף הבולטות, שטיפס בתוך יומיים בכ-9%, בעוד כמה מהמניות הבולטות בו, ובהן אזורים, פרשקובסקי, דמרי, אפריקה מגורים ועוד, רשמו עליות דו-יומיות בשיעורים דו-ספרתיים, של 10%-18%, לצד מניות רבות נוספות שהציגו עליות קצת פחות חדות, אבל עדיין משמעותיות.

העליות האחרונות סייעו למרבית החברות לקזז רק חלק קטן מהנזק האדיר שייצר להן וירוס הקורונה מוקדם יותר השנה, אחרי שסחף את הבורסות בעולם ובישראל לירידות חדות. כך למשל, מניותיהן של אאורה ושל ישראל קנדה עדיין בולטות בירידות של 50%-55% מתחילת השנה, בעוד הירידות במניות צמח המרמן, דוניץ, חג'ג', קרדן נדל"ן ופרשקובסקי נעות כעת בטווח של 20%-30%.

בצד החיובי של הסקטור, מתחילת השנה בולטות חלק מהחברות הגדולות בענף (מבחינת שווי שוק), ובהן אזורים ודמרי, שאחרי עליות דו-ספרתיות שרשמו מניותיהן ביומיים הראשונים של השבוע, הירידות שלהן מתחילת השנה ועד כה מסתכמות באחוזים בודדים (3%-5%). צעד לפניהם ניצבת מניית אפריקה מגורים, שבעקבות שינוי המגמה, מציגה עלייה של כ-9% מתחילת השנה.

העליות הרוחביות במניות ענף הבנייה ביומיים האחרונים סייעו גם למדד הבנייה בבורסה לקזז חלק מהירידות שרשם מאז שהושק המדד בפברואר, והן מסתכמות כעת בכ-24%.

העליות החדות במניות חברות הבניה מתחילת השבוע
 העליות החדות במניות חברות הבניה מתחילת השבוע

"זריקת עידוד חשובה לשוק"

ככל הידוע, כוונתו של משרד האוצר היא להוריד את מס הרכישה למשקיעים לשיעור של 5%, ובכך להחזיר אותו למצב שבו היה עד לפני כמה שנים - אז, כחלק מניסיונות הממשלה להוריד את מחירי הדיור, תוקנה הוראת שעה שהעלתה את מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה לרמה של 8%. כעת בכוונת האוצר לבטל הוראת שעה זו, כך שהמצב יחזור לקדמותו.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בנק ההשקעות ווליו בייס, סבור כי ההחלטה המסתמנת מהווה "צעד נכון וחיובי, שיכול להניע שוב את שוק הדירות". לדבריו, "ההשפעה על חברות המגורים צפויה להיות חיובית, שכן הצעד יגביר את הביקוש לדירות חדשות, ובעיקר יחזיר את ה'דם' לשוק של דירות יד שנייה. עיקר הרוכשים דירה חדשה הם משפרי דיור, ובאחרונה ראינו התארכות במשך הזמן שבו הם מצליחים למכור את הדירה שלהם".

לאיזה מהחברות בבורסה יעזור במיוחד צעד כזה?
"הצעד טוב לכל הענף", אומר ליפמן. "המשקיעים מחפשים בדרך כלל דירות במחירים של 2-3 מיליון שקל, לא דירות יוקרה, ולכן צעד זה רלוונטי לכל החברות, שמציעות דירות בטווחי המחירים. זאת זריקת עידוד חשובה לשוק, שקצת קפא בעקבות המצב, שאי-אפשר להתעלם ממנו, ועכשיו ההחלטה מחזירה אותו לעניינים".

לדבריו, "לתחום הבנייה למגורים השפעה חשובה על צמיחת המשק, והוא מהווה כ-10% מהתל"ג. נראה כי למשרד האוצר כוונות טובות בניסיון להחזיר את פעילות המשק לסדרה".

דמרי: "אי-ודאות בתחום המכירות"

מדד הבנייה בבורסה, הנהנה כעת מעליות חדות, כולל קרוב ל-30 חברות, שעיקר העיסוק של מרביתן מתרכז בבנייה למגורים וייזום פרויקטים, לצד חברות הנכללות בו ופועלות בתחומים נוספים בענף הנדל"ן (כמו החברות שיכון ובינוי וקבוצת אשטרום).

מבחינת שווי שוק, מלבד שיכון ובינוי ואשטרום, החברות הגדולות בענף הבנייה הנסחרות במדד, הן דמרי (שווי שוק של כ-1.7 מיליארד שקל), אזורים (כ-1.4 מיליארד שקל) ואפריקה מגורים (כ-1.2 מיליארד שקל), המקימות בישראל פרויקטים למגורים בהיקפים של אלפי דירות.

למרות החדשות האחרונות התומכות בביצועי מניות הענף, בשל הצפי לשיפור בפעילותן, בחלק גדול מחברות הבנייה המקומית הושפעה הפעילות לרעה מהתפשטותו של וירוס הקורונה, והיא עלולה להימשך במקרה של התפשטות מחודשת, ובהתאם גם הפגיעה במניה. כך לדוגמה, דמרי, שנמצאת בשליטת המנכ"ל יגאל דמרי, ציינה בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בסוף מאי, "אי-ודאות בתחום המכירות" ובלימה של "מגמת הגידול בביקושים" - מגמה שעליה דיווחה בסוף 2019 ובתחילת 2020.

בחברת אפריקה מגורים, שנמצאת בשליטת לפידות קפיטל של יעקב (לוקסי) לוקסנבורג, דיווחו, בין השאר, כי הימשכות המשבר או החרפתו עלולה להוביל לעיכוב במועדי סיום פרויקטים ומסירת דירות. זאת בעוד שבחברת אזורים, שבה מחזיק היו"ר הרשי פרידמן, סבורים כי המשך התפשטות הווירוס "עשוי להשפיע לרעה על היכולת להשלים עסקאות רכישה בטווח הקצר-בינוני ועל הביקוש לדירות מצד רוכשים פוטנציאליים".