נתוני החשב הכללי מראים כי שיעור הביצוע של קרן ההלוואות לעסקים בסיכון הוא 1% בלבד

העסקים הגדולים, כך מתברר, לא השתמשו כמעט בהלוואות בערבות מדינה, רק כ-18% מהסכום שיועד לכך נוצל, לעומתם העסקים הקטנים ניצלו 80% מהאשראי בערבות מדינה

יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שיעור הביצוע של קרן ההלוואות לעסקים בסיכון הוא 1% בלבד - את הנתון המדכא הזה הציג אלי ביתן, סגן החשב הכללי, בדיון ועדת הכספים. עפ"י דוח המצב שהביא, 51% מהתוכנית הכלכלית, ששוויה כמאה מיליארד שקל, יושמה עד כה, כאשר 26.9 מיליארד שקל באשראי ו-23.5 מיליארד שקל בהוצאות תקציביות. העסקים הגדולים, כך מתברר, לא השתמשו כמעט בהלוואות בערבות מדינה, רק כ-18% מהסכום שיועד לכך נוצל, לעומתם העסקים הקטנים ניצלו 80% מהאשראי בערבות מדינה. מה שמראה כי הם אלה שניזוקו במיוחד מהמשבר.

הסיוע לעסקים בארנונה יושם בכ-93% מהסכום שיועד לו, אבל מענקי ההוצאות הקבועות לעסקים רק ב-40% ביצוע. ועוד נתון שמעיד על המצוקה, העצמאים ובעלי העסקים ניצלו במלואה את ההקצאה שנועדה לאפשר את האפשרות לדחיית תשלומי מס עסקים

מהנתונים עולה עוד כי מה שהוגדר רשת ביטחון סוציאלית, הגיע גם הוא רק ל-53% ביצוע. וביתר פירוט, 53.2% תשלומי אבטלה באמצעות ביטוח לאומי, 45.2% תשלום לעובדים בחל"ת באמצעות ביטוח לאומי ומתוך תקציבו. מנגד הסיוע לעצמאים באמצעות רשות המיסים בפעימות הראשונות דווקא יושם. , 92.8% בפעימה ראשונה, ו-78.5% בפעימה שנייה. הכספים שיועדו לתכניות הכשרות מקצועיות, מענקי עידוד תעסוקה וסיוע למגזר השלישי, לא הוציאו ולו שקל אחד למטרות שאליהן יועדו, 0% ביצוע.

משרד התחבורה ניצל 90% מהתקציב שיועד לפרוייקטים של תשתית. אבל כל יתר הפרויקטים שנועדו להאצת הפעילות במשק עדיין מדשדשים. 2.1% האצת פרויקטי תשתיות להייטק (רשות לחדשנות למשרד הכלכלה). גם התקציב שיועד לשיפור תשתיות דיגיטציה ולמידה מרחוק כמעט ולא נוצל למרות הדרישה הגבוהה והצורך בו בעיקר בפריפריה ובחברה הערבית.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר בדיון כי "יש נתונים בתת ביצוע, קרן ההלוואה לעסקים בסיכון למשל, שזה בדיוק אותם עסקים שצריכים את הכסף כדי להתקיים. אפנה לחשב הכללי ואבקש הסברים, זה זרקור, אבקש לדעת למה זה לא בוצע. אם זה טכני נבקש לדעת את זה, אם לא, נביא את זה לוועדה".