המלונות עתרו נגד רשות המסים: לא ממסה את הכנסותיהם של משכירי Airbnb

לטענת התאחדות המלונות, שוק השכרת הדירות לטווח קצר מגלגל מיליארדי ש' בשנה ב'שחור' • זאת, תוך הפליית העוסקים שאינם פועלים באמצעות אתרי ההשכרה לטווח קצר, בהם המלונות • מספר הדירות בארץ המוצעות להשכרה לטווח קצר - 20 אלף

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"רשות המסים לא אוכפת את חוקי המס על שוק השכרת הדירות לטווח קצר, אשר פועלים באמצעות אתרי האינטרנט השונים המהווים פלטפורמות דיגיטליות להשכרה לטווח קצר, דוגמת אתר האינטרנט Airbnb.com; ובכך מפלה את העוסקים שאינם פועלים באמצעות אתרי ההשכרה לטווח קצר, בהם כלל המלונות בישראל". הטענה הזאת עומדת בלב עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד רשות המסים בראשות ערן יעקב על ידי התאחדות המלונות בישראל והחברות המפעילות את "מלון לוסקי סוויטות וחדרים תל אביב" ומלון אימפריאל תל אביב.

כיום קיימות למעלה מ-20 אלף דירות המוצעות להשכרה לטווח קצר בערים שונות בישראל, ומפעיליהן מגלגלים מחזורים כספיים משמעותיים ביותר בגין השכרתן. לטענת העותרות, כתוצאה מכך שהכנסות אלה לא ממוסות, מתקיימת כיום כלכלה שחורה של ענף מתחרה לענף המלונאות, שלא מוחלת עליו בפועל הרגולציה החלה על ענף המלונאות, הן בתחום המיסויי והן בתחומים אחרים.

"הלכה למעשה פועל חלק משמעותי ביותר בענף המסחרי של דירות להשכרה לטווח קצר, תוך גלגול מיליארדי שקל בשנה, ‘בשחור’, וזאת לאור היום ובאין מפריע, מבלי שחוקי המס הרלוונטיים נאכפים כלפיו באופן אפקטיבי, תוך יצירת אפליה חמורה ופסולה כלפי גורמים אחרים אשר (כן) משלמים מס מלא כדת וכדין, ותוך פגיעה קשה ביותר באמון ציבור העוסקים (ובכלל) ברשויות המס של מדינת ישראל", נטען בעתירה.

העותרות מבקשות מבג"ץ כי יתערב במה שהן מכנות "מציאות מעוותת, בלתי שוויונית, מפלה ופסולה שנוצרה כתוצאה ממחדלה (שתיקתה והימנעותה הברורה והמהדהדת) של רשות המסים לנקוט צעדים אלמנטריים, פשוטים ובסיסיים המצויים בהישג ידה ובסמכותה להסדרת שוק השכרת הדירות לטווח קצר ולהכפפתו למדיניות מיסויית שוויונית ובלתי מפלה".

פשיטות ומעצרים

לפני מספר שנים הכריזה רשות המסים על מלחמה כוללת בהון השחור בשוק הנדל"ן, בין היתר על רקע מחירי הדיור העולים בישראל והעובדה שנדל"ן הפך לאחד מאפיקי ההשקעה האטרקטיביים ביותר למשקיעים מהמעמד הבינוני ומהמעמד הגבוה. המאבק הוביל לפשיטות גם על דירות המושכרות לטווח קצר, מעצרים של בעלי דירות מושכרות ואיתור של לא מעט אזרחים פרטיים נורמטיביים, מרובי נכסים, שלא דיווחו על הכנסותיהם לרשות המסים.

במסגרת המבצעים שערכה רשות המסים בקרב משכירי דירות לטווח קצר, באמצעות אתרי אינטרנט כדוגמת Airbnb ו-"בוקינג.קום" התברר כי רבים מבעלי הדירות מנהלים את הכנסותיהם מתחת לרדאר של רשות המסים - ובמילים אחרות: מעלימים מס מהמדינה. הם זומנו למשרדי השומה לבירורים, ובמקרים מסוימים עניינם אף הועבר לטיפול מחלקת החקירות של רשות המסים לטיפול במישור הפלילי. בדיוני השומה שלהם קבעה רשות המסים כי הכנסות בעלי דירות אלה ימוסו כבית מלון ולא כדירה.

תמריץ מעוות

אולם לטענת התאחדות המלונות והעותרות הנוספות - באמצעות עוה"ד כפיר ידגר, נגה חרובי, אילנה זיבנברג ונטע אוירבך ממשרד גורניצקי - רשות המסים לא עושה מספיק. בעתירה נטען, כי הרשות נמנעת מלנקוט את הצעדים הנדרשים מזה שנים רבות, וזאת חרף העובדה שתופעת השכרת הדירות לטווח קצר הולכת ומתעצמת ולמרות שהיא עצמה הצהירה שבכוונתה "להסדיר" שוק זה. "למרות הזמן הרב שחלף, בפועל לא נעשה דבר וההצהרות הללו התגלו כריקות מתוכן", נכתב בעתירה.

בעתירה צוין כי העסקים בשוק השכרת הדירות לטווח קצר מתפקדים כיום באופן דומה, ולעתים אף זהה, לבית מלון או למלון דירות, באופן שמתחרה עם בתי המלון בישראל על אותו קהל יעד. לטענת העותרות, "במציאות הקיימת כיום בישראל, כאשר לא נגבה מס כדין ממשכירי הדירות (הבניינים) לטווח הקצר, הרי שנוצר תמריץ מעוות שלא להקים מלון (או למצער וליתר דיוק - לא להכריז על הפעלת מלון), על כל הנובע ומשתמע מכך מבחינה רגולטורית, ותחת זאת להקים באופן ‘מחתרתי’ דירת אירוח ולהציעה באתרי ההשכרה לטווח קצר, כדוגמת אתר Airbnb".

בעתירה צוין, כי העותרות ערות לכך שמשבר הקורונה שינה את פני שוק השכרת הדירות לטווח קצר, את היקפיו ואת מאפייניו. אולם העותרות עומדות על עתירתן - ראשית, משום שהנתונים ביחס לתקופה הקודמת למשבר הקורונה הם הנתונים המאפיינים את התנהלות השוק בתנאי שגרה; ושנית - משום שמשבר הקורונה מחריף, מבליט ומעמיק את הפערים בין שוק ההשכרה לטווח קצר לבין ענף המלונות.

הסבה למגורים

בעתירה מוצגים ההבדלים בין השפעת המגפה על שוק המלונות לבין השפעתה על שוק השכרת הדירות לטווח קצר. לפי העתירה, מלונות ישראל ספגו נזקי עתק וירידה דרסטית בתפוסות עקב הפסקת זרם התיירות הנכנסת לישראל החל ממרץ 2020 ועקב הפגיעה הקשה גם בתיירות הפנים בשל משבר הקורונה, "ואיש אינו יודע אימתי וכיצד ישובו החיים למסלולם". אולם לדברי העותרות, ענף הדירות לטווח קצר, "לא רק נפגע מהמשבר ברמה פחותה מהמלונות, אלא גם הפגין את יכולתו להגיב למציאות המשתנה בדרך הטבעית והמתבקשת בנסיבות אלו - קרי: הסבתן של הדירות המושכרות לטווח קצר בחזרה לייעודן המקורי - כדירות מגורים, וזאת באמצעות השכרתן לטווחים בינוניים או ארוכים".

לטענת העותרות, גם עניין זה מייצר הפליה נוספת בכל הקשור להיבטי המיסוי. זאת, מאחר שההסבה שעושים משכירי הדירות לטווח קצר מהשימוש בדירות לצורכי מלונאות/תיירות לשימוש למגורים, ובהמשך חזרה לתיירות/מלונאות - לא ממוסה על ידי רשויות המס ויתר הרשויות הרלוונטיות, "וזאת על אף שבהתאם להוראות הדין יש למסות שינויים שכאלה בשימושי המקרקעין".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים פועלת לאכיפת תשלום מס כחוק בהשכרת דירות לטווח קצר וערכה מאות ביקורות בשנה בתחום. לעניין העתירה, נבחן אותה ונמסור את התייחסותנו לבית המשפט".