תתרגלו לשינוי בהרגלי השתייה: ג'וני ווקר בדרך להימכר בבקבוקי נייר

דיאג'יו, יצרנית המשקאות האלכוהוליים הגדולה בעולם, הודיעה כי החל מהשנה הבאה החברה תזנח את הפלסטיק לטובת נייר • בכך, החברה מצטרפת למאמצים בעולם להפחית את השימוש בפלסטיק במוצרי צריכה

ויסקי ג'וני ווקר / צילום: שאטרסטוק
ויסקי ג'וני ווקר / צילום: שאטרסטוק

הרגלים ישנים מתים. בעוד שבישראל בעיקר מכירים את בקבוקי הזכוכית האייקוניים של מותג הוויסקי ג'וני ווקר, בעולם הוא נמכר גם בבקבוקי פלסטיק. עכשיו מודיעה היצרנית דיאג'יו כי החל מהשנה הבאה, החברה תזנח את הפלסטיק לטובת נייר. בכך, הסבירה יצרנית המשקאות החריפים הגדולה בעולם, היא מתכננת להירתם למאמצים להפחית את הפסולת הפלסטית בעולם.

דיאג'יו מסרה כי הבקבוק החדש יהיה עשוי מקליפת עץ הניתנת למיחזור מלא. לשינוי קדמה הקמת חברה חדשה שדיאג'יו הקימה ביחד עם חברת ניהול המיזמים פיילוט לייט. החברה, פלפקט, מייצרת אריזות ובקבוקים שניתנים למיחזור.

המיזם החדש של דיאג'יו בא על רקע ביקורת חריפה מצד ארגונים סביבתיים והציבור בכלל על יצרניות מוצרי צריכה שעושות שימוש גדול מאוד בפלסטיק, בעיקר לאריזה. בקבוקי המשקאות הקלים אחראיים לחלק ניכר מהזיהום. ענקית המשקאות קוקה קולה לדוגמה מייצרת כ־3 מיליון טונות של אריזות פלסטיק בשנה - נתון שווה־ערך ל־200 אלף בקבוקים בדקה.

סחף של חברות שמכריזות על צמצום הפלסטיק

פסולת פלסטיק מצטברת בעולם כחומר בלתי מתכלה, שמתפרק באופן בלתי טבעי ונותר לזהם את הטבע עשרות עד מאות שנים.

לאורך השנה האחרונה, בעקבות מחאת האקלים ברחבי העולם, החל סחף של חברות המכריזות כי יפעלו לצמצום טביעת הרגל הסביבתית שלהן, ויפחיתו את השימוש בפלסטיק. לאורך שנים, חברות הטילו את האחריות על הטיפול במוצרי הקצה שלהן - הבקבוקים, על הצרכן שנדרש להעביר אותם בתום השימוש למיחזוריות.

אלא שכ־80% מהפלסטיק כלל לא מגיע לכדי מיחזור, ומוטמן במזבלות או מסיים את חייו בחיק הטבע - במקרה הטוב כפסולת, במקרה הרע כמזון לא רצוי ומסוכן עבור בעלי החיים, ואולי אף בצלחות של בני האדם הניזונים מאותם בעלי חיים. לפי הערכות, ב-2050 יעבור מספר מוצרי הפלסטיק בים את מספר בעלי החיים, לאור העובדה שבכל שנה מושלכים לים 8 מיליון טון של פלסטיק.

מספר מדינות הודיעו כי החל משנת 2021 יאסרו את השימוש במגוון מוצרים חד פעמיים, אך החריגו החוצה את הקמעונאיות המשווקות בקבוקי משקה ומוצרים שונים, לעת עתה. מלבד הלחץ הצרכני, החשש מפני צעדים רגולטוריים, אכן הוביל חברות ולהגות תוכניות לצמצום השימוש בפלסטיק, ואף למעבר לפרקטיקות רב פעמיות, אך עדיין מוקדם לומר האם להצהרות אכן תהיה משמעות בפועל.