פייזר וביונטק עשויות להיכנס לניסוי ענק בחיסון לקורונה כבר בחודש הנוכחי

נושפות חזק בעורפה של מודרנה: פייזר מעריכה כי תוכל להיכנס לניסוי שלב III ב-30 אלף מתנדבים בקרוב, אולי כבר במהלך יולי • שתי החברות צפויות למצוא את עצמן מתחרות זו בזו על נבדקים לניסוי, שכן הן תצטרכנה לגייס 60 אלף איש שמוכנים להתנדב להזריק חיסון ניסיוני

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

חברת פייזר הבינלאומית המשתפת פעולה עם ביונטק הגרמנית בפיתוח חיסון לקורונה (Covid-19), הגבירה מהירות ותפסה את המקום השני במירוץ לחיסון, כשהיא נושפת חזק בעורפה של מודרנה, שנמצאת כרגע במקום הראשון מבחינת קצב ההתקדמות. כמו מודרנה, כעת גם פייזר מעריכה כי תוכל להיכנס לניסוי שלב III ב-30 אלף מתנדבים בקרוב, אולי כבר במהלך יולי. גם מודרנה מתכננת להיכנס לניסוי בשלב דומה ובסדר גודל דומה בשבועות הקרובים. שתי החברות צפויות למצוא את עצמן מתחרות זו בזו על נבדקים לניסוי, שכן בין שתיהן הן תצטרכנה לגייס 60 אלף איש שמוכנים להתנדב להזריק חיסון ניסיוני.

שתי החברות מייצגות שתי גישות שונות, כאשר מודרנה היא חברה חדשה יחסית בתחום הביוטק ועד היום לא הביאה מוצרים לשוק, אך היא פועלת בפרופיל תקשורתי גבוה, ונאמר עליה בכתבה ברויטרס שהיא גם מנסה לבדוק גבולות מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית האחראית על הרגולציה למוצר. ביונטק גם היא חברה חדשה עם טכנולוגיה חדשה בתחום החיסונים, אבל היא חברה לפייזר, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם.

פייזר ספגה לאורך השנים לא רק מחמאות אלא גם ביקורת לגבי התנהלותה בשוק התרופות, אבל יש לה ניסיון רב בעבודה מול ה-FDA . בהקשר לקורונה, פייזר התנהלה עד היום בזהירות. היא דיווחה את דיווחיה בשקט יחסי, ורק אחרי שהיו בידיה מלוא הנתונים. רק לאחרונה העלתה את קצב הראיונות וההודעות לעיתונות שהיא מספקת והעזה להתחיל לדבר על לוח זמנים.

ביונטק פיתחה לא אחד - אלא ארבעה חיסונים אפשריים שונים לקורונה, וכולם זכו כעת בברכת ה-FDA להיכנס למסלול הפיתוח המואץ של חיסונים לנגיף. המוצר המתקדם ביותר נבחן ב-45 מתנדבים בריאים. כל אלה, כמו כל הנבדקים של מודנרה, יצרו נוגדנים ברמות גבוהות, אבל זה עדיין לא אומר שהמוצר אכן יצליח כחיסון. כמו כן היו גם תופעות לוואי, אם כי לא מסוכנות.

התוצאות המלאות של שני הניסויים, זה של מודרנה וזה של פייזר, עדיין לא פורסמו. פייזר אמרה היום כי תפרסם את המידע המלא מן הניסוי שלה במהלך החודש.