תוכנית מחיר למשתכן לא הביאה מזור אמיתי, הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא

ממשלות שונות ניסו להילחם בעליית המחירים אולם לשוק הדיור יש כוחות משלו ומסתבר שאפילו הקורונה, לא הצליחה באמת לעצור אותו

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

בשנים האחרונות ראינו מספר ניסיונות להוריד את יוקר המחיה. ממשלות שונות ניסו להילחם בעליית המחירים אולם לשוק הדיור יש כוחות משלו ומסתבר שאפילו הקורונה, לא הצליחה באמת לעצור אותו. לאחרונה הגה שר השיכון הנכנס יעקב ליצמן רעיון נוסף, להפחית באזורי הפריפריה את מס הרכישה הגדול המוטל על רוכשי דירות להשקעה. רעיון שאולי יביא ליותר בנייה בפריפריה, אבל יסייע כלכלית רק למי שהפרוטה כבר מצויה בכיסם.

היו עוד אינספור תוכניות ובראשן, תוכנית מחיר למשתכן שגם לא הביאה מזור אמיתי לזוגות הצעירים, בטח לא לאלו הנמנים על השכבות החלשות יותר. בהיעדר הון עצמי בסיסי, רבים לא נגשו כלל למכרזי התוכנית ורבים אחרים שזכו במכרזים, נאלצו לוותר על הזכייה בשל חוסר היכולת שלהם לעמוד במחירים שנדרשו. יתרה מכך, התוכנית הכניסה את שוק הדיור כולו למעין תקופת המתנה. הקבלנים בונים פחות, אנשים קונים פחות, כולם מחכים ליום שאחרי, שאם יש דבר אחד שבטוח לגביו הוא שהמחירים בו יהיו גבוהים ורק ימשיכו לעלות.

התוצאה המידית של תוכנית מחיר למשתכן, היתה ירידה במוטיבציה של קבלנים לבנות, 2016 עד 2018 היו שנות שפל ביחס להתחלות בנייה, ב-2019 חלה התאוששות קלה מאוד, וב-2020 הקורונה הביאה עימה גם נפילה בהתחלות הבנייה.

הקיפאון לא פוגע רק באזרחים המבקשים לרכוש דירה, אלא גם במדינה שמאבדת סכומים המגיעים למיליארדים של כספי מסים שיכלה היתה לגבות באם היו נעשות בישראל יותר עסקאות נדל"ן. בחישוב גס, רכישת דירה שעולה כ-2.5 מיליון שקל מניבה למדינה ולרשויותיה השונות כ- 700 אלף שקל מסים. כלומר שהתוצאה של האטת התחלות הבניה על ידי הקבלנים, מביאה עמה גם פגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים.

אז מה עושים?

במקום לייצר הנחות, נותנים מענקים. המדינה צריכה להקצות סכום של 300 עד 400 אלף שקל לכל זכאי. מענק כזה, בניגוד לתוכניות הנוכחיות, יהווה פתרון של ממש עבור הרוכשים המתקשים לעיתים בגיוס הסכום הראשוני ואף תעיר מחדש את שוק הנדל"ן והתחלות הבניה.

הרי על כל דירה שנמכרת בשוק החופשי המדינה מקבלת מסים - מע"מ, מס הכנסה ומס רכישה. כל זמן שלא בונים ושהשוק נמצא בהקפאה - המדינה מפסידה מיליארדים. צעד כזה של הענקת מענק לרוכשי דירה ראשונה, ייטיב עם הצדדים. יאפשר לציבורים גדולים לרכוש בית, ייתן זריקת מוטיבציה לקבלנים ויגדיל את הכנסות המדינה. 

הכותב הינו מייסד ובעלים של קבוצת רפאל נדל"ן