דמי אבטלה לעצמאים בדרך לחקיקה, השאלה היא למי יילך הקרדיט

להצלחה הזאת יש הרבה אבות: ראש הממשלה נתניהו, השרים כ"ץ, פרץ ושמולי ואפילו ההסתדרות שבקושי מייצגת עצמאים מעורבת • בינתיים מתרבים הסימנים שהפעם המהלך באמת יקרה

הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הממשלה מתעתדת להגיש בחוק ההסדרים הקרוב הצעה למיסוד דמי אבטלה לעצמאים, כפי שקיים גם לגבי שכירים. המהלך יתבצע במסגרת תיקון לחוק הביטוח הלאומי.

החקיקה האמורה היא "נושא חם" בימים אלה, כשהלחץ לקדם אותו מגיע מכיוונים רבים. המתווה לדמי האבטלה, לרבות שיעור ההפרשה לביטוח הלאומי והתנאים לקבלתם נמצאים, למשל, בשלבי מו"מ מתקדמים עם נציגי ארגוני העצמאיים והביטוח הלאומי. רק השבוע פרסם עמירם ברקת ב"גלובס", כי גם במגעים עם ההסתדרות עלה נושא קידום דמי האבטלה לעצמאים.

לפי הפרטים שהגיעו ל"גלובס", המהלך יוצא לדרך לאחר שמשרד האוצר והעומד בראשו ישראל כ"ץ, אולצו להסיר את התנגדותם. כעת נראה שהממשלה, מהעומד בראשה נתניהו דרך האוצר וכלה בשרים שדחפו לכך, השרים איציק שמולי ועמיר פרץ, תבקש לקחת לעצמה את הקרדיט למהל,  ובוודאי לא להותיר אותו להסתדרות, שגם היא, אף שהיא מייצגת מעט מאוד עצמאים, מבקשת לזקוף לעצמה את ההישג הזה.

בלי חופשות ובלי ימי מחלה

הגורם העיקרי הדוחף לקידום החוק הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששב והצהיר על כך בפגישתו עם ראשי הארגונים העצמאיים, שנפגשו עימו ביום שישי. נתניהו, כך מתברר, ביקש את תמיכתם בסוגיית התקציב החד-שנתי במאבק מול כחול לבן, שמתעקשת על תקציב דו-שנתי. ל"גלובס" נודע, כי נתניהו העלה את סוגיית התקציב והסביר כי הוא זקוק גם לתמיכתם והבטיח כי יקדם במלוא המרץ את הנושאים שעליהם הסכימו - לרבות דמי האבטלה לעצמאים.

ביום שישי האחרון נפגשו נציגי העצמאים וגופים נוספים עם ראש הממשלה ושר האוצר, ואלה בישרו להם כי מלבד התוכנית המיידית לסיוע, זו שאושרה בממשלה ובדרך לאישור הכנסת, ישנה ההתקדמות בקביעת דמי אבטלה לעצמאים.

בשל התנגדות האוצר אין בשלב הזה הרחבה של תנאים סוציאליים, כמו דמי מחלה וחופשה בשכר, כמו אצל השכירים וההתמקדות היא בדמי האבטלה בלבד.

המודל שהציע ארגון להב, הארגון היציג של העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מבוסס על עבודה של ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של הארגון. לפי המודל, עצמאי יהיה זכאי לדמי אבטלה לאחר שסגר את העסק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, ואינו עובד בשום מקום כשכיר.

תנאי יסוד לדמי האבטלה יהיה כמובן תשלום של העצמאי דמי ביטוח ייעודיים לתקופת מינימום. על שיעור דמי הביטוח יש ויכוח, לפי הצעת ארגוני העצמאים הביטוח הלאומי יקים קרן ייעודית עבור דמי אבטלה לעצמאים. הם יפרישו משכרם המשולם מהעסק 0.25% או שיעור זהה, לפי חישוב הכנסות מהעסק. שיעור התשלום הוא ממוצע, כלומר עצמאי שהכנסתו קטנה מ-60% מהשכר הממוצע ישלם רק 0.04% ממנה ומי שהככנסתו מעל 60% ישלם 0.37%. העלות התקציבית השנתית של הקרן מוערכת ב-450-500 מיליון שקל. רבע עד שליש מהסכום הזה יבוא מדמי הביטוח של המעסיקים והיתר מהמדינה.

במשרד האוצר לא מתלהבים מהחלת דמי אבטלה לעצמאים, וזה בלשון המעטה. עמדת אגף התקציבים היא כי הנהגת דמי אבטלה לעצמאים תוביל לניצול לרעה של משאבי המדינה: עצמאים יוכלו להחליט לסגור את העסק ולחיות על חשבון הציבור. אבל, בשל הקורונה, שהפכה מאות אלפי עצמאים בני המעמד הבינוני לנזקקים, ובגלל לחצו של ראש הממשלה, הכיוון השתנה.

עם זאת, האוצר מציג מתווה משלו, לפיו שיעור התשלום יהיה גבוהה יותר - לפחות 0.04% מההכנסה, לפחות בשנתיים הראשונות מהחלת החקיקה החדשה. הפשרה המדוברת כרגע היא מתווה מדורג של תשלום, ובתמורה הקטנת תקופת האכשרה לקבלת דמי האבטלה.

עודף גבייה ששימש לכיסוי גירעון

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים, אומר כי הם לא יסכימו להעלאת שיעור התשלום עבור דמי האבטלה. לדבריו, המתווה שהציעו מוסכם על הביטוח הלאומי והוא מוצדק, בין השאר, בגלל העודפים השנתיים הנוצרים מדי שנה בגבייה מהעצמאים לעומת השימוש בכספים אלה.

לטענתו, מדובר בעודף של 8-10 מיליארד שקל בשנה מגביית דמי ביטוח לאומי מהעצמאים, בענפים כמו ילדים ומילואים. העודפים עד כה שימשו לכיסוי גירעונות בענפי ביטוח לאומי שאינם קשורים לעצמאים, או שהועברו כעודפים לתקציב המדינה.

לדבריו, החלת דמי האבטלה תהיה "תיקון היסטורי של עיוות שעליו אנו זועקים עשרות שנים. 31 הצעות חוק שהוגשו נדחו ללא סיבה. בשעת המבחן - משבר הקורונה, ראינו את נחיצותם ואם היו לא היה מתרחש הכאוס הזה. גם התוכנית הממשלתית החדשה עדיין מפלה את העצמאים לעומת המגזרים האחרים."

אחד מהשרים המצדדים בעמדת העצמאים הוא שר העבודה והרווחה איציק שמולי. לדבריו, ״משבר הקורונה ממחיש עד כמה פוגענית הפלייתם לרעה של העצמאים בישראל, שנעדרים כל רשת ביטחון. מדובר בציבור יצרני וחשוב שיש לטפח אותו במקום לחבוט בו, ובגיבוי גוש כחול לבן בכוונתי להוביל בתקציב הקרוב את המהלך ההיסטורי להחלת רשת ביטחון סוציאלית, בדמות זכאות לדמי אבטלה גם עבורם. האחריות שלי כשר העבודה והרווחה היא שאף ישראלי לא יוותר מאחור, בטח לא בתקופה הזו, ואני מתכוון לעמוד בה עד תום״.

רק מיעוט זכה בדמי אבטלה

נכון להיום, עובדים עצמאים או פרילנסרים לא זכאים לדמי אבטלה, למעט קבוצות מסויימות כמו מורי דרך, מדריכים, מרצים אמנים ומורים. לגבי אלה היה הסדר ייחודי של הביטוח הלאומי, לאנשים שמקום עבודתם הפסיק את הפעילות בשל מגפת הקורונה, גם אם לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בינם לבין מקום העבודה. עם זאת, לקבלת דמי האבטלה הללו יש תנאי סף כמו תקופת אכשרה - עבודה במקצוע הזה לפחות תקופה מסוימת.

ההסדר הזה מותיר בחוץ מאות אלפי עצמאים, והבעיה עלתה המלוא חריפותה בעת משבר הקורונה, שהביא להפסקת עבודה ופגיעה בהכנסה של רוב העצמאים הקטנים בישראל. אלה קיבלו פיצוי חלקי מרשות המיסים על אובדן ההכנסה, אבל בשל תנאים ושיטת חישוב אובדן ההכנסה, הפיצוי היה חלקי ביותר, אם בכלל הגיע.

הניגוד בינם לבין השכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו קיבלו את דמי האבטלה בתנאים המקלים, זעק לשמיים, והעלה לדיון מחודש את סוגיית דמי האבטלה לעצמאים. כיום עובדים בישראל כחצי מיליון עצמאים, המעסיקים עוד מיליון וחצי שכירים. מנתוני משרד הכלכלה עולה כי בכל שנה בעשור האחרון גדל מספר העסקים החדשים ב-10,000 לפחות.

בשל משבר הקורונה והשלכותיו הקשות שלא מצאו פתרונות ממשלתיים מספקים יצאו העצמאים למאבק, הן במסגרת ארגוני העצמאים והן בקבוצת ה"שולמנים". בין השאר אורגנו הפגנות בירושלים ובתל אביב, האחרונה שבהן במוצאי שבת. נראה שהמחאה הזו הגיעה למקבלי ההחלטות.