מחאת תנועות הנוער עולה שלב: הפגנות במאות מוקדים ברחבי הארץ

בעקבות ההגבלות שהוטלו על היקף פעילותן של תנועות הנוער כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה, יתקיימו הערב מחאות במאות מוקדים ברחבי הארץ בקריאה לממשלה להתיר את המשך פעילותן • "דווקא פעילות מסודרת, עם מדריכים שדואגים לעמוד בהנחיות, זה מה שיצמצם הדבקה"

הנוער העובד והלומד - מחאת תנועות הנוער / צילום: הנוער העובד והלומד
הנוער העובד והלומד - מחאת תנועות הנוער / צילום: הנוער העובד והלומד

מחאת תנועות הנוער עולה שלב: אלפי בני נוער יוצאים בשעה זו למאות מוקדים ברחבי הארץ, משם ידרשו מהממשלה: תנו לנו תקציב, ואפשרו לנו להיפגש ולקיים פעילויות.

בשבוע שעבר פורסמו ההגבלות החדשות שאישרה הממשלה כחלק מהמאבק מהתפרצות הגל השני של מגפת הקורונה. כחלק מהמגבלות נקבע כי בתי ספר של הקיץ והקייטנות המיועדות לגילאי כיתות ה' ומעלה יבוטלו, וייאסרו פעילויות נוער סדירות.

הסובלות העיקריות מכך הן תנועות הנוער. לאחר שבחודשים האחרונים עלה לכותרות נושא הקיצוץ בתקציבן, בשבוע האחרון סוערות הרוחות בשל ההגבלות שהטילה הממשלה על היקף פעילותן. הזעם גבר לאחר שאתמול אישרה ועדת הקורונה את הצו הממשלתי להגבלות החדשות בשל הקורונה, בהחרגת בריכות השחייה וחדרי הכושר. משמע, חדרי הכושר והבריכות יכולים לפתוח מחדש. 

"לים? מותר. לקניון? מותר. לחברים? מותר. אז למה אסור לנו להפגש בקן??", נכתב בדף הפייסבוק של תנועת הנוער העובד והלומד. "הממשלה החליטה לבטל את פעילות תנועות הנוער - דווקא בחופש הגדול. תגידו, איפה אתם חושבים שהנוער יהיה אם לא בתנועה? בבית בשקט?

"הקנים והסניפים בתנועה פועלים בהתאם להנחיות ולפי התו הסגול. ברחוב גם יש "התו הסגול"? בקניונים יש פחות סיכוי להדבק? דווקא פעילות מסודרת, עם מדריכים שדואגים לעמוד בהנחיות, זה מה שישמור על כולנו ויצמצם הדבקה!". 

"משמרות המחאה יוצאות לדרך"

חניכי תנועות הנוער, ביניהם תנועות הצופים, הנוער העובד והלומד, בני עקיבא ותנועות נוספות יצאו בשעה זו למשמרות מחאה במאות נקודות ברחבי הארץ, כחלק ממחאת תנועות הנוער והרשויות המקומיות כנגד ההחלטה לאסור את פעילות התנועות. הנוער העובד והלומד פרסו 75 מוקדים ברחבי הארץ, תנועת הצופים פרסה 158 מוקדים בערים רבות, כאשר העצרת המרכזית תתקיים בכיכר רבין בשעה 19:00.

בתנועת הנוער העובד והלומד מודאגים מההשלכות המדאיגות של חופשת קיץ ללא פעילות על שלומם הפיזי והנפשי של הילדים ובני הנוער בישראל, לאחר ארבעה חודשים של בידוד, ריחוק ושיבוש בשגרת החיים.

בנוסף, מעידים בתנועה על פגיעה כלכלית קריטית עקב ביטולי הפעילות וההחזרים, וקוראים לבטל את הקיצוץ הצפוי בתקציב תנועות הנוער. לטענתם, מדובר בקיצוץ של כשליש מתקציב התנועות ע"י משרד החינוך וחוסר וודאות לגבי שליש נוסף שטרם הועבר.

לדברי מיה גבע, רכזת הנוער העובד והלומד, "החלטה לבטל את פעילות תנועות הנוער, דווקא בחופש הגדול, היא חסרת היגיון. מה מצפים מהנוער לעשות אם לא להיות בתנועה? שישבו בחוסר מעש? הקנים והסניפים בתנועה פועלים בהתאם להנחיות ולפי 'התו הסגול'. דווקא פעילות מסודרת, עם מדריכים שדואגים לעמוד בהנחיות, זה מה שישמור על כולנו ויצמצם הדבקה.

"לשמחתי, הרבה מאוד שותפים, ביניהם מועצת תנועות הנוער, אנשי מינהל חברה ונוער, ראשי הרשויות המקומיות והמרכז לשלטון מקומי - מתייצבים לצידנו ומבהירים שזה לא רק עניין שלנו."

התנועה דורשת הן מתן אישור מיידי לחזרה לפעילות תנועות הנוער בקיץ, והן שהממשלה תעביר את תקציב תנועות הנוער במלואו, ובנוסף תעביר תקציב שיכסה את הגרעון שנוצר בעקבות משבר הקורונה. 

גם תנועת בני עקיבא קוראת לחניכיה ולתומכיה להצטרף למחאה. בעמוד הפייסבוק של בני עקיבא נכתב "אנו קוראים לממשלת ישראל לראות בתנועות הנוער את הציר החיוני של השגרה ושל מצב חירום, לחזק את תקציבי התנועות כדי שנוכל להמשיך להיות פה עבור כולם. 

בינתיים,  עשרות ראשי עיר, פוליטיקאים, אמנים ובוגרי תנועות נוער מצטרפים להביע תמיכה במאבק, ביניהם מרב מיכאלי; ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ';  ראש
עיריית קרית אונו ישראל גל;  מוטי לנדאו ראש מועצת סביון; ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך; ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן; לימור לבנת; עידן רול ואחרים.