אל על | ניתוח

היום הגורלי של אל על: האם תחתום על הסכם עם הטייסים או שתלך להגנה מפני נושים?

מתווה הסיוע הממשלתי שאל על בחרה דורש חתימה עם ועדי העובדים על תוכנית התייעלות שתשקף חיסכון שנתי של 350 מיליון דולר • ההנהלה הגיעה להסכמה עם שלושה ועדים, אך הפערים מול הטייסים ממשיכים להיות גדולים מאוד ומחר ינסו לגשר עליהם בפגישת מו"מ רשמית

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

לקראת פגישה גורלית מחר (יום ד') באל על - בשעות הבוקר המוקדמות ייפגשו ועד טייסי אל על והנהלת החברה, בתיווך יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, בניסיון לגשר על הפערים העמוקים בין הצדדים ולהתקדם לכיוון של חתימה על הסכם קיבוצי.

לפי הייעוץ המשפטי שאל על קיבלה, אם לא ייחתם הסכם עד מחר, החברה תהיה חייבת לפנות לבית המשפט ולהתחיל בהליך של הגנה מפני נושים ולמנות נאמן לחברה במסגרת הקפאת הליכים.

דרישת ההנהלה היא להתייעלות של 110 מיליון דולר בשנה מסקטור הטייסים. הם מצדם הציגו התייעלות של 90 מיליון דולר בשנה. הפערים בין הצדדים הם גדולים.

אמנם ברקע עולה שמו של רוכש המתעניין באל על, אלי רוזנברג, בנו של קני רוזנברג, יהודי אמריקאי שלו נכסים רבים - המוכן לפי נציגו לשלם במזומן As Is על החברה. אלא שמבחינת ההנהלה קונה או לא, ההתייעלות היא מחוייבת המציאות כאשר בקופת החברה, שמפעילה כיום טיסות מטען בודדות עם מטוסים חכורים - הכסף הולך ואוזל.

מנגד, ככל שהטיסות של החברה ממשיכות להתבטל אל תוך הקיץ - החוב שלה לנוסעים תופח. רשמית, אל על לא תפעיל טיסות נוסעים סדירות עד 31 ביולי, אלא שבימים הקרובים היא צפויה להודיע על הארכת השהיית הטיסות, ככל הנראה עד לסוף חודש אוגוסט. כל עוד אין טיסות ו-45 מטוסיה עומדים על הקרקע בלי מתווה או אופק, מזהירים בחברה כי הפנייה לבית המשפט היא מהלך בלתי נמנע.

לפני מספר שבועות, אל על הודיעה למשרד האוצר כי בחרה במתווה סיוע הכולל גיוס הון באמצעות הנפקת מניות. המתווה כולל הלוואה של 250 מיליון דולר וגיוס הון בהיקף של 150 מיליון דולר דרך מניות אותן המדינה מתחייבת לרכוש, אם הציבור לא יקנה. המתווה הזה, כמו המתווה שאל על ויתרה עליו והכולל הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה, דורש חתימה עם ועדי העובדים על תוכנית התייעלות שתשקף חיסכון שנתי של 350 מיליון דולר.

עם שלושה סקטורים אל על כבר חתמה, עם הדיילים, עם ועד המנהלה ועם ועד העובדים הטכניים. מהסקטורים הללו יפוטרו 1,750 עובדים ויקוצצו תנאים ברווחה ובשכר. בסקטור הדיילים למשל, מנהלי שירות בטיסה (מש"ב) התחייבו לעבוד ולהשתכר כדיילים לתקופת ההתייעלות על פני 7 שנים.

לאל על נותר ועד אחד והמאתגר מכל והוא ועד הטייסים. הסקטור הזה כולל 650 עובדים והפערים מתייחסים הן למספר המפוטרים שדורשת ההנהלה (כ-70 טייסים), לעומת מה שהוועד מבקש להציג בהסכם (כ-20) ובעיקר לנהלי העבודה שישקפו חיסכון, כך למשל בהסדרי הלינה בחו"ל. מבחינת הטייסים ההתייעלות שהם מציגים משקפת חיסכון גבוה יותר מזה שאל על שואפת לקבל כאשר פורטים את הדרישות לסעיפים.

האם האולטימטום שמציג הדירקטוריון לחתימה עד מחר יצליח להוביל את הצדדים לגשר את הפער? יותר מאשר פערים מספריים היחסים בין הצדדים עכורים למדי כשהם מבוססים על אי אמון הדדי. כל צד סבור שהשני מטרפד את החתימה ואף את גורלה של החברה.

בוועד הטייסים מסרו כי "ועד הטייסים פעל בכל הימים האחרונים בממלכתיות ובדיסקרטיות מתוך כוונה אמיתית לאפשר להגיע לסיכום עם הנהלת החברה על הסכם להצלת החברה. לצערנו, ההנהלה סירבה לקיים מו״מ אמיתי, ולמעשה פרשה מידי יום מהמו״מ דקות ספורות לאחר תחילת הדיונים. ההנהלה נמנעה מלקיים דיון כלשהו למרות שהטייסים הציעו ויתורים מעל ומעבר לוויתורים שסוכמו עם שאר מגזרי החברה. במקביל פרסמה ההנהלה עדכונים מגמתיים ולא מדויקים לתקשורת על המגעים, במטרה לפגוע בטייסים. כשאין כוונה לקיים מו״מ אמיתי, לא מפתיע למצוא פרסום בתקשורת שהמגעים התפוצצו עוד בטרם התחיל הדיון. מי שבוחן את העניינים מבין שהנהלת החברה לא התכוונה להגיע לסיכום כלשהו עם הטייסים, אלא רק להכין את הרקע להאשמת הטייסים בכל הבעיות שאליהם נקלעה החברה. צר לנו על התנהלות זו של ההנהלה שאינה מכבדת ובוודאי שלא תקדם את חברת אל על".

ועד הטייסים הביע לאורך כל הדרך את הציפיה שלו שהחברה תבחר במתווה הסיוע שכולל הנפקה ודילול מניות הבעלים. הוועד התבטא לא אחת כי יש צורך דחוף בהחלפת בעלי המניות העיקריים, והכוונה היא לחברת כנפיים שבבעלות משפחת מוזס-בורוביץ', המחזיקה ב-38% בחברה.

הטייסים מקווים שהקונה המדובר יוכל להזרים כסף לחברה ולהושיע אותה, אלא שמדובר במהלך לא פשוט. הליך רכישה של חברה שהמדינה מחזיקה בה מניית זהב מורכב יותר. בקשה להיתר רכישה הוגשה לרשות החברות ונאמן שיוכל להחזיר במניות עד להשלמת העסקה, אם זו תבשיל, כבר נבחר - יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר.

האווירה בקרב הטייסים היא שאם החברה לא תימכר והיא תפנה להליך של הקפאת הליכים, עדיף שזה יקרה כמה שיותר מהר. אל על מחכה לקבל כ-400 מיליון דולר, אלא שרוב הכסף הזה אמור לחזור לצרכנים על הטיסות שבוטלו מאז חודש מרץ. בקרב הדירקטוריון המשימה היא להציל את החברה ואם האופציה המשפטית ממנה החברה נרתעה עד כה היא הדרך, לשם החברה תפנה. בהנהלה גורסים כי בקצב הזה וללא הזרמת כסף החברה לא תחזיק מעמד מעבר לשבועות ספורים. סאגת הקונה עוברת מעל ההנהלה. "אנחנו לא יודעים מיהו ומהו היות שלא פנה אלינו", אומרים שם.

אם מחר ייצא עשן לבן מהחדר, אל על תמהר להציג לאוצר ולקבל הלוואה מהמדינה, כולל התנעה של תהליך הנפקת המניות. החתימה הזו גם תאפשר לה להשלים עסקאות שהמתינו לסיוע בהם מכירת וליסינג חוזר של מטוסים (עסקה בהיקף של 57 מיליון דולר) ומשיכה של כ-60 מיליון דולר מקרן הזכאים. בכל הדבר הזה תלויות חתימות ובעיקר נכונות של שני הצדדים לגשר על הפער העצום שנפער ביניהם.