סין: הפריימריז הפרו-דמוקרטים בהונג קונג הם "הפרה בוטה" של החוק

בימים האחרונים נערכו בחירות מקדימות "לא רשמיות" בעיר לאופוזיציה • בסין רואים בכך הפרה של חוק הביטחון הלאומי החדש, שפוגע בזכויות האדם בהונג קונג ואוסר עליהם להתנגד למשטר הסיני

תושבי הונג קונג ממתינים בתור כדי להצביע בפריימריז של האופוזיציה הפרו־דמוקרטית / צילום: Vincent Yu, AP
תושבי הונג קונג ממתינים בתור כדי להצביע בפריימריז של האופוזיציה הפרו־דמוקרטית / צילום: Vincent Yu, AP

פקידים סינים אמרו שסבב של בחירות מקדימות לפרלמנט שערכה האופוזיציה הפוליטית בהונג קונג בסוף השבוע היה "הפרה בוטה" של חוק הביטחון הלאומי החדש, כאשר מועמדים פרו־דמוקרטים צפויים לנצח בבחירות שיערכו בסתיו הקרוב.

המשרד הבכיר ביותר בסין לענייני הונג קונג, משרד הונג קונג ומקאו של מועצת המדינה, כינה את הפריימריז של מפלגות מחנה האופוזיציה "פרובוקציה בוטה" נגד החוק החדש בעיר, שהוטל על ידי בייג'ינג ב-30 ביוני. המשרד מסר שהוא תומך בחקירה של האירועים הפוליטיים בסוף השבוע שיזמה ממשלת הונג קונג. יום לפני כן, משרד הקישור הסיני בעיר כינה את הבחירות המוקדמות "לא חוקיות", ואמר שהן פגעו בזכויות החוקיות ובאינטרסים הלגיטימיים של מועמדים אחרים.

הפריימריז אינם חלק מתהליך ההצבעה הרשמי בעיר, אך הם נערכו על ידי מפלגות האופוזיציה, שארגנו אותם באופן עצמאי, כדי לדלל את מאגר המועמדים שלהן בתקווה לשפר את סיכויי הניצחון בבחירות ספטמבר. מאחר שההפגנות שותקו על ידי מגפת הקורונה וחוק הביטחון הלאומי החדש, המחנה הפרו-דמוקרטי בהונג קונג רואה בבחירות למועצה המחוקקת את שדה הקרב החדש.

אנשי ממשל בהונג קונג, כולל המנהלת הממונה של העיר, קארי לאם, אמרו גם הם שהבחירות המוקדמות עלולות להפר את החוק החדש, שאמור להגן על העיר מפני בדלנות מסין, חתרנות, טרור והתערבות גופים זרים. מפלגות אופוזיציה מתלכדות לגוש אחיד בתקווה לזכות ברוב בגוף המחוקק בעיר, המועצה המחוקקת, או לכל הפחות לקבל די מושבים כדי לחסום חקיקה. לאם אמרה שהמטרה המוצהרת של חסימת יוזמות ממשלתיות עשויה כשלעצמה להפר את החוק החדש בסעיף החתרנות נגד חוקי מדינה.

"אני לא אומרת שזו הייתה הפרה, אך אני חייבת לפרסם אזהרה שאם זה יוכח במקרה הזה, יהיו לכך בהחלט תוצאות", אמרה לאם ביום שני.

תכנון הבחירת המוקדמות התחיל כבר חודשים לפני שחוק הביטחון הלאומי החדש הוכרז בסוף מאי.

לשכת החוקה וענייני סין בממשלת הונג קונג מסרה שלשום שהיא פתחה בחקירת תלונות שהבחירות המוקדמות פגעו בהגינות של התהליך האלקטורלי והפרו חוקי פרטיות.

דוברים רשמיים בהונג קונג ובבייג'ינג הדגישו בחודשים האחרונים שחוק הביטחון הלאומי החדש ישפיע רק על "קבוצה קטנה מאוד" של עושי צרות, והחרויות והמערכת הפוליטית של העיר יישמרו. אך מתחילת יישום החוק, גורמים רשמיים טענו שדגלי מחאה מסוימים, קריאות ובחירות מוקדמות יכולים להיות לא חוקיים, והמשטרה ערכה כמה מעצרים של חשודים בכך.

הפרשנות הרחבה הזו מטרידה משפטנים, שאומרים שפעולות כאלו הן במסגרת חופש הביטוי, ואת קהילת העסקים הזרים בעיר, שסקריה מראים חשש גובר שהחוק החדש יהיה מגביל יותר מכפי שפורסם.

עדיין לא ברור אם הנפת הדגל, הקריאות בהפגנות ועריכת הפריימריז יימצאו לא חוקיים. מערכת המשפט בהונג קונג, שבפניה יובאו רוב התלונות, עדיין לא פסקה על שינויים כלשהם.

600 אלף תושבים הצביעו

המארגנים מסרו שכ-600 אלף תושבים השתתפו בפריימריז בסוף השבוע, והרוב המכריע הצביע בצורה מקוונת כאשר אחרים עמדו בתור בפתח חנויות ותחנות רחוב ברחבי העיר כדי להצביע. בעיר יש 4.5 מיליון בעלי זכות בחירה רשומים, מאוכלוסייה של 7.5 מיליון תושבים.

"הרבה תומכים בתנועה הפרו-דמוקרטית מרגישים מתוסכלים ורוצים שהמחוקקים הנבחרים ימשיכו במאבק", אמר מא נגוק, איש מדע המדינה באונבירסיטה הסינית בהונג קונג. "הם בחרו מועמדיים עם רקורד חזק בתנועה של השנה שעברה - בלי קשר לאידיאולגיה או המפלגה שלהם".

כמחצית מ-70 חברי המועצה המחוקקת נבחרים בצורה ישירה. האחרים מחולקים בין נציגי ארגוני עסקים וארגונים חברתיים, שבוחרים במועמדים שלהם.

למועמדי האופוזיציה יש אולי את הקולות לזכות במושבים רבים, אך הם ינהלו קרב קשה במיוחד בשבועות הבאים עד הבחירות. כמה מועמדים פרו-דמוקרטים נפסלו או הודחו בבחירות לפני ארבע שנים - וזו אחת הסיבות לכך שצעירים רבים בחרו להשתתף בהפגנות הסוערות שהיו בעיר בשנה שעברה.