נתניהו על תוכנית חלוקת הצ'קים: "נביא עוד תוכנית של עזרה ישירה לאזרחים"

על פי התוכנית שיזם אבי שמחון ואשר נתקלת בהתנגדות של פקידות האוצר, צפויה כל משפחה לקבל בקרוב מענק עד מקסימום של 3,000 שקל • עלות ההצעה: 6 מיליארד שקל • לגבי השאלה האם הצעד עליו מכריז מבשר על בחירות, אמר נתניהו "הפוך. אנחנו רוצים להניע את הכלכלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית מענקים במשרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית מענקים במשרד ראש הממשלה בירושלים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

בזמן שהקורונה ממשיכה להתפשט ולאחר ששר הבריאות הודיע כי ייתכן ובימים הקרובים תקבל הממשלה החלטה בנוגע לסגר נוסף, מקיימים ראש הממשלה ושר האוצר מסיבת עיתונאים להצגת תוכנית כלכלית להתמודדות עם השלכות משבר הקורונה.

נתניהו: "אנחנו בעיצומו של הקיץ, אך ענני הקורונה מכסים את השמים הבהירים בהרבה מאוד מדינות בעולם. הגל השני הגיע אלינו, ואנחנו נאבקים בו בנחישות, באחדות. הקו שמנחה אותנו הוא נקיטת צעדים בריאותיים ובמקביל צעדים כלכליים. צעדים בריאותיים שיסייעו לנו לשמור על הבריאות שלכם, וכלכליים שיקלו על המצוקה שרבים מכם מתמודדים איתה. אני שומע את המצוקה, אתם לא לבד. היום כבר נכנס כסף לעצמאיים ולבעלי עסקים - 380 אלף איש, בממוצע של 4,700 שקל לאדם. הבטחנו, שר האוצר ואני, וביצענו.

"הערב אני מודיע על צעד משלים שהחלטנו עליו - תמיכה כלכלית נוספת לכל אזרחי ישראל. הצעד הזה מתווסף לתוכנית הכלכלית שהצגנו, ולצעדים שעשינו באפריל-מאי, שלפי הלמ"ס פעלו: אלפי ישראלים חזרו לשוק העבודה.

"משפחה עם ילד תקבל 2,000 שח מענק, משפחה עם שני ילדים 2,500 מענק, משפחה עם שלושה ילדים ומעלה 3,000 שח מענק. כל יתר האזרחים מעל גיל 18 יקבלו 750 שקלים.

"אנחנו צריכים להניע את הכלכלה, ולכן נותנים את הכסף הזה. אנשים יושבים בבית ולא צורכים, ואנחנו רוצים לעודד צריכה. אם אנשים יצרכו, העסקים יעסיקו עובדים. הכסף הזה מעודד צריכה ומעודד את התעסוקה. הוא יניע את גלגלי הכלכלה, כך עובדת הכלכלה. אני אומר לכם, אגב, קנו תוצרת הארץ. כחול לבן. תשתמשו בכסף הזה כדי להניע את הגלגלים.

"אחרי אישור התוכנית, אזרחי ישראל יקבלו את הכסף בתוך ימים באמצעות המנגנון של הביטוח הלאומי. אבל צריך להעביר את זה. אני בטוח שאקבל את התמיכה של השרים האחרים, אבל לא ברור שלא נצטרך לעבור לחקיקה. אני מחפש דרכים לעקוף את זה כי זה לוקח זמן, אבל אם נגיע לחקיקה - אני מצפה מכל סיעות הבית לתמוך בחוק, כדי שנוכל להעביר את הכסף במהירות. אם נתחיל להתווכח על קריטריונים, זה ייקח הרבה זמן. לא נצא מזה.

"אני רוצה לומר לכם: אתם זקוקים לכסף הזה. יש גם אנשים שלא בדיוק מתאימים לקטגוריה כזו או אחרת. פרופ' פלדמן לכלכלה אמרה: "עדיף שבעוד שנתיים אנחנו נסתכל אחורה ונצטער שנתנו יותר מדי, מאשר נסתכל אחורה ונצטער שלא נתנו מספיק". אנחנו צריכים עכשיו תמיכה אוניברסלית לכולם כדי להניע את הגלגלים וכדי שאף אחד לא ייפול בין החורים, ובמקביל להתמקד באלו שיש להם צרכים מיוחדים. אומרים את זה הכלכלנים הכי בכירים בעולם. צריך להניע עכשיו, ואומר לכם את זה חסיד הכלכלה החופשית. הנענו את הכלכלה שלנו למצב שבו אנחנו יכולים לעשות את זה. ליום סגריר, אנחנו מוכנים.

"גם זה לא סוף פסוק. אנחנו נביא עוד תוכנית, ונספק לכם ודאות כלכלית ככל שיידרש, לכל תקופת הקורונה. בנוסף הנחיתי להביא בתוך 48 שעות צעדים נוספים שיעזרו לנו לשטח את עקומת התחלואה. ההחלטות שקיבלנו בגל הראשון הביאו אותנו למצב מצוין. אנחנו צריכים לנקוט צעדים נחושים כדי לחזור לשם, ולהצליח אף יותר.

"זה בידיים של כולנו. החילונים והחרדים שאני יודע שיש להם הרבה בעיות וליבי איתם, הערבים, הדרוזים, הימנים והשמאלנים. אנחנו עושים הכל כדי להימנע מסגר מלא, אבל כדי להימנע מסגר מלא, אני צריך את שיתוף הפעולה המלא שלכם, כדי שנוכל להצליח יחד. חייבים להפוך את הנחיות משרד הבריאות לאורח חיים. אתם יוצאים מהבית ולובשים בגדים? אתם צריכים ללבוש מסכה.

"אני עובד עם שרי הממשלה ומומחי כלכלה ובריאות מהארץ ומהעולם, כדי להכין תוכנית בטוחה לפתיחת הכלכלה, שתאפשר לנו להתמודד עם הקורונה כמה זמן שצריך. אבל ההצלחה תלויה בכם. אל תתפתו לעקוף את ההנחיות, כי אתם תסכנו את החיים שלכם ושל האנשים היקרים לכם.

"שמעתי עכשיו בחור אמריקני בן 30 שמת, ולפני מותו נדבק באירוע קורונה גדול. המילים האחרונות שלו היו: "חשבתי שזו קנוניה, אבל טעיתי". תעשיית הקנוניה קיימת בארץ, זה לא יאומן. אני שומע על נציג ציבור שקורא למרי אזרחי. ישראל היא מדינה חופשית. זכות ההפגנה שמורה לכל אדם. אנשים לא נשמרים בהפגנות האלו והם נדבקים, וזה פשוט אסון.

"אנחנו נמצאים בימי בין המצרים, אבל מה שראינו ברחובות בימים האחרונים, שוכחים את זה. מתעלמים מהשאלה של סייגים ואחריות. ראינו אלימות נגד שוטרים ונגד אזרחים, והאלימות הזו ראויה לכל גינוי. אין מקום לנבחרי ציבור זכות לקרוא להפרת ההנחיות. אסור לנו לדבר על מרי אזרחי וללכת לשנאת חינם. אנחנו זוכרים מה קרה כשנאת אחים ושנאת חינם משלו בכיפה. אנחנו צריכים לשמור על הבית, ולהיאבק בקורונה בכוחות משותפים.

"במקום שבו אנחנו עשינו דבר שלא התברר כנכון, זה היה בפתיחה של פתיחת אולמות האירועים וההתקהלויות. צריך להקפיד על ההנחיות. ההתקהלויות והניסיון לרדד את ההנחיות, מובילים לאסון. כל מי שלא נשמע להנחיות, לוקה בחוסר אחריות. אדם צריך לשמור על עצמו ועל אחרים. זו גם שמירה על הכלכלה שלנו.

"צריך לטפל בהמרצת הכלכלה ובסקטורים שצריכים סיוע. הנחיתי, ושר האוצר דואג, לתת את התקציבים שנדרשים למערכת הבריאות. גם בעובדים הסוציאליים אנחנו נטפל. הכללים הרגילים, עליהם אני שמרתי במשך 25 שנה ואף אחד לא יטיף לי - אני פיתחתי את הרעיון של תחרות ואחריות פיסקלית, אנחנו נמצאים עכשיו במציאות אחרת. זה משבר עולמי. אנחנו צריכים לדאוג להניע את הכלכלה. אם נתדיין ונתווכח עד שיגיע הכסף, לא נצא מזה".

באשר לשאלה האם המענקים התקבלו בתגובה להפגנה הסוערת שהתקיימה בשבת ובניגוד לפקידות משרד האוצר, אמר נתניהו כי "פקידים לפעמים מתנגדים למה שאני דורש, אבל האחריות היא עליי. אני עושה את מה שאני מאמין שהכרחי בנקודה הזו. הדבר הזה הוא חיוני. כשהייתי שר אוצר, העיקרון שהנחה אותי הוא אתה מניע את הכלכלה, אתה עושה רפורמה, תעשה עוד אחת ועוד אחת. לא בזה גמרנו. אתה מייצר כך את התחושה בשוק ובציבור ובעולם, שאתה נחוש להניע את הכלכלה. ודאי שיש לזה מגבלה. אבל כרגע עלות ההון שלנו היא כל כך נמוכה. יש לנו אשראי שבאמצעותו אני יכול לקבל כסף כדי לטפל בכלכלה. אני עושה את הדבר שאני מאמין מעומק ליבי שהוא נדרש כדי להניע את הכלכלה".

לגבי השאלה האם הצעד עליו מכריז ראש הממשלה מבשר על בחירות, אמר נתניהו "הפוך. אנחנו רוצים להניע את הכלכלה. זה יוצר בור תקציבי ורמה של אי ודאות מסוימת. אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות בכלכלה העולמית. אנחנו לא יודעים מה יהיה היקף ההוצאות או התמלוגים שלנו. אנחנו לא יודעים מה יהיה בחודשים הבאים ומה יקרה בהמשך.

"אי אפשר להעמיס אי ודאות על אי ודאות. כאן אנחנו לוקחים על עצמנו התחייבות, וכמה שזה יעלה - זה יעלה. אנחנו לא יודעים מה יהיה ב-2021 אבל תקציב חייב להיות, על זה אני מסכים. מה שאנחנו עושים כרגע זו חבילת קורונה, זו לא התוכנית הכלכלית ולא חוק ההסדרים שיש בו הרבה רפורמות במטרה להניע את כלכלת ישראל".

שר האוצר, ישראל כץ, אמר לאחר דבריו של נתניהו כי "הצעד שלנו הוא לא כלכלי קלאסי אלא רשת ביטחון למשך שנה שלמה לכולם. אני נפגש מדי יום עם מגזרים כדי לתפור חליפה מדויקת לכל אחד. זה המאמץ המרכזי שאנחנו עושים כדי לסייע ולתת רשת ביטחון אמיתית. יש כאלו שאומרים שזה מופרז לתת דמי אבטלה לכולם, אני אומר לכם: אנשים לא רוצים להיות מובטלים. הם רוצים לחזור לעבודה. והם לא רוצים סיוע לעסקים, הם רוצים שהעסק שלהם יוכל לפעול. מאחר וזה לא מתאפשר, אנחנו חייבים לעזור להם. אנחנו נמשיך לעשות את זה". 

"על דבר אחד אין מחלוקת: אותו מענק לעסקים שהתעקשתי והעברתי אותו כדי שיגיע מהר, המסר לאותם עסקים שהם יכולים להחזיר את העובדים ולקבל 7,500, הוביל לכך שחצי מיליון אנשים חזרו לעבודה. אנשים רוצים לחזור לעבוד ועסקים רוצים להחזיר לעבודה. ברגע שהתחלואה עלתה וחזרנו לצעדים, עסקים שחררו עובדים. הצעדים שלנו הם אפקטיבית, ויהיו גם הכשרות שמתאימות לעידן הזה. המענה האמיתי הוא התקציב, ו-40 חוקי הסדרים ורפורמות שלא היו כדוגמתם במדינת ישראל. אנחנו מורידים חסמים, מורידים יוקר מחיה ופותחים את המשק הישראלי. צמיחה נדל"נית, התחדשות עירונית, הכל כדי לפעול בשתי זרועות: סיוע, וזרוע נוספת של התקציב.

"אני אישית חושב שאסור לסגור את המשק הישראלי בשום פנים ואופן, וגם ראש הממשלה. בדיאלוג עם אנשי משרד הבריאות, צריך לטפל באופן נקודתי. לא נוותר על בלימת המחלה, ובמקביל נקדם את הכלכלה. אני אומר לאזרחי ישראל: תנו בנו אמון. הכל יגיע. אנחנו צריכים לבנות את מדינת ישראל כך שבתוך תקופה לא ארוכה, היא תחזור להיות מובילה בעולם, וכל האזרחים ירגישו גאווה ויהיו חלק מהעוצמה הזאת".

על רקע המשבר הכלכלי המתרחב יוזם אבי שמחון יועצו הכלכלי של ראש הממשלה תוכנית של מתן מענקים של אלפי שקלים לכל משפחה על פי מספר הילדים. העלות הכוללת של התוכנית - 6 מיליארד שקל.

פקידי משרד האוצר מתנגדים ככל הידוע לחלוקת המענקים באופן הזה בניגוד לעמדת שר האוצר עצמו. ראש הממשלה אמור להכריע בקרוב.

נתניהו וכ"ץ ספגו ביקורת רבה מאוד בשבועות האחרונים על הכשלים בהזרמת כספים ישירות לבעלי עסקים, עצמאיים ועל כך שהציבור הישראלי מתקשה לראות את האופק לסוף המשבר. בשל כך, בתוכנית הכלכלית לסיוע שעליה מצביעים בכנסת הלילה בקריאה שנייה ושלישית, כלולה אבטחת הכנסה למי שנמצא בחל"ת עד ליוני 2021 והטבות נוספות לבני מעל לגיל 67, ולעסקים ועצמאיים. התוכנית חייבה שינוי ביעד הגירעון, וכל זאת נעשה כאשר הכנסת ה-23 לא החלה עדיין בחקיקת תקציב המדינה לשנים 2020 ו-2021.

שלומי יחיאב, יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "ראש הממשלה ושר האוצר הציגו הערב החלטה חסרת הגיון - לשפוך מליארדי שקלים על אוכלוסיות שלא זקוקות לכך, במקום להגדיל את הסיוע לאלו שכן. מעבר לכך, הכספים שיחולקו יגיעו מהלאוות שאנחנו, הדור הצעיר, נאלץ להחזיר דרך מיסים וקיצוצים בעוד עשר שנים, בזמן שבינתיים עדיין לא נראית באופק תכנית לחילוץ הצעירים ממשבר האבטלה הנוכחי. הממשלה הזו מנותקת מהעם ופועלת מתוך שיקולים פוליטים צרים, ולא מתוך תחושת אחריות וקשב לצרכים האמיתיים של הציבור. אנו נמשיך להאבק עד שסדרי העדיפויות ישתנו".