משרד הבריאות: הושלם פיתוחה של אפליקציית המגן 2

לדברי המשנה ליועץ המשפטי של המשרד הבריאות, הועברה המלצה לוועדת השרים שתכונס ביום שני להחליט על השקתה • בדיון שנערך בנושא בוועדת חוץ וביטחון עלה כי מספר העוסקים בחקירות אפידמיולוגיות בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי

צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד הבריאות מדווח כי הושלם פיתוחה של אפליקציית 'המגן 2.0' האמורה לסייע במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה על יד מעקב פנימי אחר המיקום של נושא הטלפון החכם, וקרבתו לנשאיי הנגיף.

עורכת הדין טליה אגמון, המשנה ליועץ המשפטי של המשרד, הציגה את הנושא בדיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, וציינה כי הועברה המלצה לוועדת השרים שתכונס ביום שני הבא, להחליט על השקתה בהקדם. לדבריה המגן 2 שומרת את המסלול של הטלפון ומורידה משרתי משרד הבריאות את החולים המאומתים שהוכנסו למערכת. לאחר מכן היא עושה הצלבה ומודיעה על צורך להיכנס לבידוד. עם זה אין אפשרות לשדר למי שנפגשת איתו שיכנס לבידוד.

הוועדה דנה כעת בהצעת החוק להמשך השימוש באיכוני השב"כ במאבק לצמצום התפשטות הנגיף. יושב ראש הוועדה צבי האוזר הודיע כי ידחוף להשקה מידית של היישומון ולהפצתו לאזרחים, לאלתר. עם זה האוזר לא קיבל תשובות ברורות לשאלות, כמה אזרחים צריכים להוריד את האפליקציה בטרם תעשה זאת את עבודתה ביעילות וגם כמה תקציב נדרש למסע הפרסום הממשלתי שיקדם את השימוש באפליקציה. נציגת משרד הבריאות אמרה כי לא תהיה בעיית תקציב במקרה הזה.

לאחר דבריה, חברת הכנסת אורנה בר ביבאי מיש עתיד קראה לכן לא לאשר את איכוני השב"כ בטרם תושק "מגן 2" שכן אז לדבריה רבים מהאזרחים יעדיפו שלא להוריד יישומון לנייד שלהם ויעדיפו את איכוני השב"כ.

בישיבה התברר כי עוד משרד ממשלתי נכנס לתמונה, המשרד לענייני מודיעין, שאמור לטפל בהפצת האפליקציה ובאיסוף הנתונים ממנה.

סוגיית יעילות החקירות האפידמיולוגיות עלתה גם היא וכאן התברר כי כוח אדם מצומצם במיוחד עוסק בכך. נציגת משרד הבריאות ד"ר ענת צוראל דיווחה כי בשיא הגל הקודם היו 100 אחיות. היום יש 27 אחיות, ועוד 150 סטודנטים בחצי משרה. כלומר 102 משרות בסך הכל - ומדובר על אחד מהנתונים החשובים ביותר האמורים לשמש בסיס להחלטות על הגבלות, או סגירות של ענפים שלמים. מהנתונים שהוצגו עולה כי באופן יחסי לגודל האוכלוסייה, מספר העוסקים בחקירות אפידמיולוגיות בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי.

ח"כ האוזר הקשה בסוגיה ושאל מה מצב קליטת העובדים החדשים? ומה ההיערכות לקראת החורף? האם יש תכנון? התשובה הייתה כי יש תכנון לעוד 150 אחיות למוקד מיקור חוץ, אך שזה עדיין לא אושר תקציבית.

ח"כ האוזר התריע כי אין שום תוכנית עבודה קדימה של משרד הבריאות לקראת החורף. לדבריו, אין יעדים מסודרים, אין תקציב יעודי, אין שליטה במספרים, אין שיתוף נתונים ואין דיגיטציה של החקירות האפידמיולוגיות.

חברת הכנסת אורנה בר ביבאי הוסיפה כי אין בסיס נתונים מוצק, בכל פעם אנחנו שומעים מספרים אחרים על מספר האחיות שעושות חקירה אפידמיולוגית ושזה חלק מהאבסורד.