מתכננת הוותמ"ל דקלה פרסיקו הודיעה על התפטרותה

פרסיקו כיהנה בתפקיד כ-5.5 שנים • לפני כשבוע התקיימה בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה ישיבה בנוגע להארכת תוקף פעילות הוותמ"ל ושינוי באופי פעילות שלה

דקלה פרסיקו / צילום: איל יצהר
דקלה פרסיקו / צילום: איל יצהר

דקלה פרסיקו, מתכננת הוותמ"ל, הודיעה השבוע על התפטרותה לשר הפנים אריה דרעי ולמנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר. פרסיקו, בת 39, מתכננת ערים בהכשרתה, כיהנה בתפקידה כ-5.5 שנים והובילה את קידומן של תוכניות רבות.

חוק הוותמ"ל נחקק כהוראת שעה לזמן מוגבל בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כשר אוצר, ומטרתו הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה". לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות, עם סייגים אחדים.

לפני כשבוע התקיימה בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה ישיבה בנוגע להארכת תוקף פעילות הוותמ"ל ושינוי באופי פעילות הוועדה. אם בתחילת דרכה הוועדה קידמה תוכניות של שכונות ענק על חשבון שטחים חקלאיים ושטחים פתוחים, הרי שבהצעה המקודמת עתה היא אמורה להתמקד בקידום בהתחדשות עירונית, ציפוף לאורך מערכות הסעת המונים, תכנון ייעודי למגזר החרדי והמשך התכנון במגזר הערבי.

בראיון שנתנה לגלובס לפני כ-4 שנים, כשנבחרה כאחת מ-40 הצעירים המבטיחים היא התייחסה לדימוי הבעייתי של הוותמ"ל: "יש דילמות בתפקיד הזה בוותמ"ל, הרבה דילמות. הרי כל המהות של החוק היא פריצה לשטחים פתוחים, ותהיה פגיעה במקומות מסוימים. מה שאני משתדלת לעשות, זה הרבה עבודה מאחורי הקלעים של מה נכון יותר או פחות, לקראת ההכרזות בממשלה. למצוא את האיזונים ולראות מה מתאים. גם אני הייתי שמחה שכל המרחבים יישארו פתוחים, אבל מאוד מאוד קל לשמר הכול ולא לפתח. כך שאני מודה שיש מקומות שכואבת לי הבטן, אבל בסוף אני מבינה את מה שעומד מהצד השני".

יש לציין כי לפעילות הוועדה יש מתנגדים רבים וביניהם משרד החקלאות, תנועת המושבים, החברה להגנת הטבע, עמותת אדם טבע ודין, איגוד המתכננים. משה פישר, ממנהיגי מטה המאבק בינוי שפוי, רשם היום בעמוד הפייסבוק של הקבוצה דברי ביקורת חריפים על פעולתה של פרסיקו: "דקלה פרסיקו דרסה את הציבור. פרסיקו שקיבלה גיבוי בלתי מוגבל השתמשה בכוחה ובתקנות הוותמ"ל הכוחני כדי לאשר ולהוביל למעלה מ-160 תוכניות, למקומות של תכנון כושל, לא שלם וללא שקיפות תוך לעיתים עבודה בניגוד לסדרי שלטון תקינים.

"רק בתוכנית אחת מצאה הוועדה לנכון לקבל את בקשת המתנגדים וגם זה בנסיבות עלומות. כל עבודתה הייתה למלא אחר הוראות לפי רוח המפקד תוך התעלמות מהשטח. לצד ההתפטרות של פרסיקו הכנסת והממשלה חייבות לסיים את עבודת הוותמ"ל מהר ככל האפשר".