להשכרה, למסירה, סוגרים: סיבוב עגום ברחוב ביאליק ברמת גן

חנות הבגדים שנסגרת אחרי 32 שנה, מארגן הקרוזים שהצטמצם בשטח ופתח חנות חיות, והספרית שמשלמת שכירות ולא רואה הכנסות • "גלובס" יצא לשלושה רחובות עתירי חנויות במרכזי הערים במרכז הארץ, ומצא שהביקוש הגדול ביותר בהם הוא לשלטי השכרה

הביקוש הגדול ביותר בהם הוא לשלטי השכרה / צילום: גיא נרדי
הביקוש הגדול ביותר בהם הוא לשלטי השכרה / צילום: גיא נרדי

הרבה לפני שהגיעה הקורונה, חנויות הרחוב "הפסידו" לחנויות בקניונים הממוזגים ובמרכזי הקניות הפתוחים והאופנתיים. בזו אחר זו ניסו רשויות מקומיות שונות, להחיות את הרחובות שבעבר היוו את מדורת השבט העירונית, ושהתרוקנו בהליך איטי. לרוב התהליך לא הצליח. ואז התפרץ נגיף הקורונה, שהוסיף קושי עצום על בעלי העסקים. "הקורונה יצרה מצב של הפוך על הפוך. אנחנו יודעים שבמרכזים המסחריים הפדיונות רק עולים. בתקופת הקורונה אנחנו רואים שאנשים מעדיפים ללכת לפאוור סנטרים ולמרכזים המסחריים השכונתיים, ושם אכן רואים עלייה בפדיונות.

היינו מצפים שזה יקרה גם לרחובות, אבל זה לא קורה בגלל שהרחובות לא מושכים", מסביר היועץ הכלכלי תמיר בן שחר. לדבריו הסיבה טמונה במידה רבה בסוג החנויות שכיום ניתן למצוא ברחובות הערים. "תמהיל החנויות הוא של 'אנו באנו ארצה' ולא של המאה ה-21", הוא אומר ומכוון חץ לבניין העירייה. הרשויות העירוניות, לדבריו, צריכות לקחת אחריות בתקופה זו וליצור תחושה של "מרחב חי", הוא מסביר ומוסיף, "אנשים רוצים לצאת מהבית ולמקום בטוח. הרחוב יכול לעשות את זה".

מתכננת הערים, שרון בנד מחברת "במידה", צופה שברשויות המקומיות אכן ירימו את הכפפה ויפעלו לחיזוק המסחר שברחובות. "אני מניחה שמה שנראה בעקבות הקורונה זה שרשויות מקומיות יתחילו להשקיע הרבה יותר במרחבים האלה. לא מדובר רק בהחלפה של מרצפות, או תאורה. לרחובות בעיר יש פסיכולוגיה. צריך לטפל ב-state of mind של הציבור כדי למשוך את האנשים חזרה. הקורונה חיזקה את ההבנה שאנחנו צריכים מרחבים מסחריים פעילים בתוך הערים, שהם לאו דווקא קניונים".

ביאליק 77. חנות המזון נסגרה / צילום: גיא נרדי
 ביאליק 77. חנות המזון נסגרה / צילום: גיא נרדי

מבדיקה שקיים "גלובס" בשלושה רחובות מרכזיים בערים שסובבות את תל אביב - רמת גן, רמת השרון ופתח תקוה - עולה תמונה דומה. בין 15%-10% מהעסקים סגורים, כשהצפי הוא שהמספרים ילכו ויעלו כעת לתוך הגל השני של הקורונה. וכל זה קורה כשמחירי השכירויות צונחים. ברחוב ביאליק ברמת גן יש מי שמדבר על ירידה שעלולה להגיע אף ל- 50% במחירי השכירויות מאז פרצה המגפה. ברחוב ההסתדרות, המגמה דומה, ואילו ברחוב סוקולוב ברמת השרון הירידה היא בכמה של כ-15% מאז החל משבר הקורונה, כשאנשי נדל"ן בסביבה מעריכים שהירידה במחיר תחריף. בימים האחרונים יצא "גלובס" למסע בין הרחובות המתרוקנים מחנויות, ומתקווה לשיפור במצב הכלכלי.

רחוב ביאליק, רמת גן

חנות הבגדים הוותיקה נסגרת בגלל הנגיף

שלט גדול שמכריז על "מכירת חיסול" תלוי על חנות הבגדים לה-בל. בפתח החנות אנחנו מוצאים את מירון ודליה לייבוביץ' שמספרים בצער עמוק כי בתוך שבועיים הם יסגרו את העסק שלהם, אחרי 32 שנות פעילות. דליה: "לאור המצב החלטנו שהגיע הזמן לסגור. לפני הקורונה הייתה האטה, אבל אתה תמיד חי בתקווה כי לאורך כל השנים כבר היו זמנים כאלה. אבל, הקורונה נתנה את המכה הסופית. הבנו שמחכות לנו לפחות שנתיים קשות מאוד מבחינה עסקית. אנחנו בנויים על אופנה יותר גבוהה, ייבאנו בעיקר מבתי האופנה הגדולים ביותר בברצלונה. עכשיו אנחנו מחזירים את כל מה שקנינו. כל השנים רצינו לקנות את החנות ובעל הבית לא הסכים. עכשיו זה לטובה".

מירון ודליה לייבוביץ' בעלי חנות 'לה-בל', ביאליק 14. "הקורונה נתנה את המכה הסופית"   / צילום: גיא נרדי
 מירון ודליה לייבוביץ' בעלי חנות 'לה-בל', ביאליק 14. "הקורונה נתנה את המכה הסופית" / צילום: גיא נרדי

רחוב ביאליק הוא הרחוב הראשי של העיר רמת גן. כאן ממוקמים בית העירייה, בית האזרח, בית ההסתדרות, הרבנות, המועצה הדתית וכיכר רמב"ם (אורדע), שבמשך שנים הייתה המרכז התרבותי של העיר. תנועת האנשים בביאליק שנחשב לאחד מהרחובות המסחריים הבולטים בגוש דן, אמנם גבוהה, אבל הפדיונות המאתגרים, הפילו עוד ועוד עסקים. מתוך כ-200 חנויות שפזורות לאורך הרחוב וברחובות הקטנים שמחוברים אליו, ספרנו כ-30 חנויות סגורות שמוצעות להשכרה, ולפי שלטים נוספים שמכריזים על "מכירת חיסול", נראה כי בקרוב המספר יאמיר.

ביאליק 45. במקום פעלה חנות לאופנה נשית / צילום: גיא נרדי
 ביאליק 45. במקום פעלה חנות לאופנה נשית / צילום: גיא נרדי

ירון הוזה מנהל את חנות בגדי הגברים "אופנת רומן", שהינה עסק משפחתי הפעיל כבר למעלה מ-60 שנה, לא נשמע אופטימי. "באופן כללי, הרחוב משנה את פניו, גם לאור השינויים שעובר ענף הטקסטיל בארץ ובעולם. מורגש שיש בריחה של עסקים מהרחוב. בתקופה האחרונה יש ניסיון למלא את הנדל"ן הריק בחנויות שמעטס ומציאונים ועסקי מזון. מה שהקורונה עשתה זה שהיא נתנה דחיפה מאוד מאוד חזקה ומשמעותית לכל מי שמתנדנד. אני לא רואה דרך שאתה יכול לשרוד אם עליך לשלם שכירות", הוא אומר.

לדברי המתווך יואל ברגרזון מהחטיבה המסחרית של אנגלו סכסון, שמשרדה נמצא ברחוב, התופעה של סגירת חנויות החלה עוד לפני הקורונה, אבל כעת היא מתחדדת. לדבריו אם ניתן היה לפני הקורונה לקבל כ-300 שקל למ"ר, היום המחיר נחתך אפילו ל-150 שקל למ"ר. לדבריו בעירייה מנסים לסייע על ידי הרחבת המדרכות על חשבון מקומות חניה.

ביאליק 68. המתווך מבקש 5,800 שקל לחנות בשטח 28 מ"ר / צילום: גיא נרדי
 ביאליק 68. המתווך מבקש 5,800 שקל לחנות בשטח 28 מ"ר / צילום: גיא נרדי

רחוב ההסתדרות, פתח תקוה

משלמים שכירות כל חודש ולא רואים קונים

רחוב ההסתדרות ממוקם בלב המפויח והלא מטופח של העיר פתח תקווה. מדובר ברחוב לא רחב שהבנייה משני עבריו היא של מגורים ובקומות הקרקע חנויות. עיקר הבנייה היא משנות ה-60, כשהבניינים די מוזנחים והרחוב קרח מעצים וכמעט נטול אזורי שהייה. לאורך הרחוב ניתן למצוא חנויות רבות לבגדי נשים, מספרות ומעט עסקי מזון. סניף הסופרפארם שנמצא במעלה הרחוב, הוא אולי היחידי שמשויך לרשת גדולה. במקום פועלות כ-110 חנויות, כש-10% מהן סגורות.

דניאל אליאייב ממספרת 'ליאבליין' נשמע מיואש. לדבריו, הלקוחות, אפילו הקבועות, פשוט לא מגיעות: "יש ירידה של 50% בהגעת לקוחות מאז שהתחילו לדבר בטלוויזיה על גל הקורונה השני. כל הזמן יש רק ביטולים".

דניאל אליאייב, מספרת 'ליאבליין' בפתח תקוה.  "כל הזמן יש רק ביטולים" / צילום: גיא נרדי
 דניאל אליאייב, מספרת 'ליאבליין' בפתח תקוה. "כל הזמן יש רק ביטולים" / צילום: גיא נרדי

מוכר בחנות אחרת עימו שוחחנו אומר כי, "התנועה היא הרבה יותר שקטה ממה שהייתה פעם. לדעתי, הפגיעה של הקורונה היא אנושה. אני מצדיע למי שמצליח להחזיק מעמד בתקופה הזאת".

בחלק אחר של הרחוב אנחנו פוגשים את מ’ שיושבת לבדה בחנות הבגדים שלה. לדבריה היא החנות היחידה ברחוב שמוכרת לבני נשים, ולא רק לנשים דתיות. היא מחייכת בנימוס, אבל נשמעת פסימית. "רק לאחרונה סגרו פה את חנות אופנה, שהייתה אחת מהחזקות ביותר. גם הייתה החנות של צביה שסגרה. אני מדברת כמעט עם כל החנויות פה, ולא הולך להן. מצד אחד משלמים שכירות, אבל אף אחד לא נכנס לחנות".

המתווך המקומי, יעקב איזק, שאת פרטיו ניתן למצוא על רבים מהשלטים שמציעים את החנויות הסגורות להשכרה, טוען כי כיום ניתן להשכיר חנות סטנדרטית בגודל 30 מ"ר בכ-3,500 שקל. לדבריו מדובר בירידה של כ-1,500 שקל בממוצע מהמחירים של תחילת השנה. "רחוב ההסתדרות הוא רחוב שקרוב למרכז. הרחוב ידוע כרחוב הבוטיקים של פתח תקוה. הירידה בביקוש לחנויות במרכז העיר זו תופעה שהתחילה קודם, וזה קשור לריבוי הקניונים וקנייה של בגדים באינטרנט, אבל הקורונה החריפה את זה", הוא מבהיר.

המתווך יעקב בורובסקי, מסניף אנגלו סכסון בעיר, מחזק את דבריו. "מה שקורה זה שהייתה ירידה מסוימת גם לפני הקורונה, אבל הקורונה נתנה מכה רצינית. חנות סטנדרטית, בגודל של 30 מ"ר, הושכרה לפני הקורונה ב-6,000 שקל ותעלה כעת כ-3,500 שקל. חנות כזאת, שמכרו פעם במיליון שקל תעלה כעת 800 אלף שקל".

ביאליק 27. חנות ה"כל בדולר" שפעלה במקום נסגרה  / צילום: גיא נרדי
 ביאליק 27. חנות ה"כל בדולר" שפעלה במקום נסגרה / צילום: גיא נרדי

רחוב סוקולוב, רמת השרון

לקראת גל חדש של סגירת חנויות בקרוב

במשך שנים רבות היה רחוב סוקולוב הרחוב החשוב של רמת השרון. בימים שקדמו לכביש החוף, איילון ולכביש 531 כל מי שרצה להגיע מתל אביב להרצליה עבר פה. עוד לא היו אז קניונים בהרצליה, כפר סבא ורעננה והחנויות ברחוב פרחו. כיום, המצב שונה לחלוטין. הרחוב די מוזנח, והוא כולל תמהיל מגוון של חנויות. לצד ירקניה, קיוסק ומספרה, כמו מפעם, פועלות חנויות סיגרים, יינות ומטבחי יוקרה. מתוך כ-250 חנויות הפזורות במרחב של סוקולוב מצאנו לפחות 20 סגורות.

"אם בעבר היית משלם דמי פינוי בשביל חנות, אז היום אתה הולך כל שני מטר ורואה חנות פנויה. אתה לא צריך שום מאמץ להשיג חנות", אומר לנו מרסלו עלטוב, הבעלים של גלידה פרדו שקיימת כבר 30 שנה ברחוב סוקולוב 86. לדבריו הפדיון שלו כעת נמוך בכ-30% לעומת הקיץ שעבר. סיבה אחת לדבריו היא התנועה הנמוכה ברחוב, אך הפגיעה נובעת גם בשל העובדה שהוא מספק מוצרים למסעדות ובתי קפה שנפגעו מהקורונה. "אנחנו עומדים פה ומדברים כבר 7 דקות ואתה לא ראית בן אדם ברחוב", הוא מדגים כדי להמחיש עד כמה המצב קשה.

הפעילות בחנות מוצרי החיות "אנימל אאוטלט" עשויה להמחיש בצורה הטובה ביותר את הקושי של בעלי העסקים שברחוב. בפתח החנות ניצב איתן כתרי, שמספר כי עד מרץ האחרון הוא בכלל לא היה בעסקי החיות. כבר 25 שנה שהוא מוכר חבילות שיט, באמצעות חברת "קרוז אאוטלט" שבבעלותו ושפעלה במשרד ברחוב. "פעלתי פה ממול ברחוב סוקולוב 67. ב-15 למרץ, כשהיה את הסיפור עם ספינת הקורונה, אנחנו היינו הראשונים להיפגע, עוד לפני שסגרו את השמיים. בפסח כבר הבנו שאין מה לעשות.

ביאליק 37. מעל החנות עדיין מופיע השלט "העין השלישית" / צילום: גיא נרדי
 ביאליק 37. מעל החנות עדיין מופיע השלט "העין השלישית" / צילום: גיא נרדי

הסתכלתי מהחלון של המשרד וראיתי שמולי יש לא פחות משלוש חנויות שנסגרו בזמן הקורונה". הוא אומר ומספר כי החליט לשכור את אחת החנויות. "מ-90 מ"ר משרד עברתי ל-50 מ"ר ואני משלם פחות מ-6,000 שקלים. החלטנו לעשות באותו שטח פונקציונלי שני דברים. מאחורה יש את חברת הקרוזינג ומקדימה, עוד סניף של חנות חיות", הוא מספר.

היצע החנויות הגדול משפיע כמובן על המחירים. המתווך מוטי רבינוביץ’, מסוכנות התיווך RM מסביר שהמחירים ירדו עוד לפני הקורונה ב-50% והוא מעריך שכעת הם ימשיכו לרדת: "הקורונה הורידה את המחירים בעוד 15%. שכירות של חנות בגודל של 30 מ"ר עלתה בעבר 4,000 שקל ותעלה עכשיו 3,500 שקל. בחנויות היותר גדולות ההשפעה יותר גדולה. חנות בגודל 50 מ"ר, שהושכרה לפני הקורונה ב-8,000 שקל תושכר עכשיו ב-6,000 שקל". לדבריו בקרוב מאוד צפויות להיסגר עוד הרבה חנויות ברחוב. רבינוביץ'. "10% מהחנויות עומדות כבר כעת להשכרה, ואני מעריך שבתוך כחודש יוצעו עוד 10%, ומתוכן, אם יושכר אחוז אחד זה יהיה בנס", הוא אומר.