טיולים | פיצ'ר

החמצתם את פריחת הדובדבן? סעו לירושלים לראות את פריחת הלוטוס

בגן הבוטני בירושלים יש בריכת לוטוסים גדולה, ובימים אלו הפריחה בשיאה והמראה נפלא • פסטיבל הלוטוס מתקיים בגן בכל השבתות של חודש יולי

בריכת הלוטוסים בגן הבוטני. פנינה של טבע בלב ירושלים / צילום: תום עמית
בריכת הלוטוסים בגן הבוטני. פנינה של טבע בלב ירושלים / צילום: תום עמית

פריחת הלוטוס, כמו פריחת הדובדבן, היא מאותם אירועים שלמענם אנשים מוכנים לנסוע למרחקים, ובצדק. אבל גם בגן הבוטני בירושלים יש בריכת לוטוסים גדולה, ובימים אלו הפריחה בשיאה והמראה נפלא. לרגל הפריחה הכריז הגן על "פסטיבל הלוטוס" בכל שבתות חודש יולי, הכוללות בין היתר פעילויות והפעלות למשפחות עם ילדים - סדנאות יצירה, ציורי פנים, ועמדות יצירה וציור ועוד.

הלוטוס הוא פרח של סתירות וניגודים. הפרחים היפהפיים הללו גדלים לרוב דווקא בתוך מים עומדים ומעופשים. עליהם יוצרים מעין סכך מעל המים, ועל גבעול הפריחה נפתח פרח מרהיב, בגוני ורוד-לבן, שגודלו כמעט כגודל ראש אדם.

לא בכדי כבר בימי קדם הפך הלוטוס לסמל יופי וטוהר, וגם התרגול הרוחני נמשל ללוטוס; על הנפש לצמוח מתוך קשיי היומיום, מתוך מימי המדמנה, ולהתעלות מעליהם כמו פרח יפה הפונה למעלה, לההארה המיוחלת. בשל כך, לא מעט ישויות גבוהות, הינדואיות, בודהיסטיות ואחרות מוצגות כשהן יושבות בתוך לוטוס.

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, הפועל כמרכז חינוכי ומחקרי ומכיל אוסף מגוון של צמחים מכל העולם, הוא פנינה של טבע בלב ירושלים. זהו הגן הבוטני הגדול בישראל, שמשתרע על פני 120 דונם, ובו אוסף הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון. בגן יותר מ-6,400 מינים וזנים של צמחים שונים מכל העולם, המוצגים בשש חלקות גיאוגרפיות ורובן פורחות כעת (אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, אסיה והים התיכון) ובחממה טרופית.

במסגרת הפסטיבל יצאו מדי שעה עגולה סיורים בחממה, שבה ניתן לגעת, להריח ואפילו לטעום את הצמחים ופירותיהם. בחממה כ-300 מיני צמחים שונים ומיוחדים בעלי צורות, צבעים ושימושים שונים, חלקם בסכנת הכחדה; עצי בננה ממינים שונים, שיחי קפה, סחלבים וקקטוסים.

אפשר לטייל בגן הבוטני בכל החלקות, כולל החממה הטרופית. נציין כי הגן משתרע על 120 דונם וניתן להכניס בו מאות רבות של אנשים בו זמנית על פי הנחיות משרד הבריאות.בשל הצורך בבקרה על כמות המבקרים ורמת מיגונם, מחויבים המבקרים בהנחיות הבאות: מכירת הכרטיסים מתבצעת מראש באתר בימות חול וכך גם התשלום.

המבקרים יתבקשו לנוע בגן תוך שמירה על מרחק  ולהימנע מהתקהלות של למעלה מ- 50 איש; כל מבקר מחויב במדידת חום שמבוצעת בכניסתו לגן (לא תותר כניסה למי שחום גופו עולה על 38 מעלות); כל מבקר חייב להצטייד במסכה אישית (למעט הפטורים מהחובה על פי הנחיות שבתוקף) ומומלץ גם שימוש בכפפות. לפרטים: 02-6794012, www.botanic.co.il