אלמוגי הזהב: אופציה למכירת קרטיהיל של אלרון לפי שווי של 360-500 מיליון דולר

החברה פיתחה סחוס מושתל עשוי מאלמוגים • בשלב הראשון תקבל השקעה לפי שווי של 180 מיליון דולר • אם אכן תושלם הרכישה, אלרון צפויה לקבל תמורה של 90-129 מיליון דולר

סוף סוף מעט נחת לאדוארדו אלשטיין ומשקיעי חברת ההחזקות דסק"ש. אלרון, זרוע השקעות הביומד והתוכנה של הקבוצה בראשותו, הודיעה ביום חמישי על קבלת השקעה בחברה הבת שלה, קרטיהיל, המפתחת סחוס חלופי המופק מחומר המצוי באלמוגים.

ההסכם הוא מול חברת האורתופדיה ביובנטוס (Bioventus), שצפוי להשקיע 15 מיליון דולר בקרטיהיל לפי שווי של 180 מיליון דולר לפני הכסף. לאחר מכן, ת היה לה אופציה לרכוש את קרטיהיל בסכום של 360 עד 500 מיליון דולר, עד קבלת אישור רשות התרופות האמריקאית (FDA) לשיווק המוצר בארה"ב. אם יתקבל האישור לשווק את המוצר לכל פלחי השוק שהוסכמו בין החברות, תוכל קרטיהיל לחייב את ביובנטוס להשלים את הרכישה. בקרטיהיל הושקעו עד היום כ-74 מיליון דולר, על פי אתר IVC.

אלרון, שאחרי ההשקעה הנוכחית תחזיק 25% מקרטיהיל, צפויה לקבל במקרה של מימוש האופציה לרכישתה תמורה של עד 126-129 מיליון דולר (לפי חלוקה של 90-92 מיליון דולר בעת הרכישה, ו- 36-37 מיליון דולר שישולמו במועד שבו המכירות של קרטיהיל יניבו הכנסות של לפחות 100 מיליון דולר במהלך תקופה של 12 חודשים רצופים).  בעקבות ההודעה עלתה מניית אלרון 3% ביום חמישי והחברה נסחרת לפי שווי של 318 מיליון שקל.

ניסוי ב-250 מטופלים, תוצאות בסוף 2021

קרטיהיל הוקמה בחממת אינסנטיב של קרן פרגרין. לאחר מכן הצטרפו אליה כמשקיעים ראשונים קרן אקסס מדיקל של ד"ר מיכאל טל ולימור סנדק, אקסלמד של ד"ר אורי גייגר, ואחר כך אלרון. בסבבים המאוחרים והגדולים יותר הצטרפו קרן aMoon וג'ונסון אנד ג'ונסון, ולבסוף גם ביובנטוס כמשקיעה בסבב הגיוס האחרון של החברה, לפני השקעתה הנוכחית.

לדברי ניר אלטשולר, מנכ"ל החברה, "לאו רך השנים יצרנו קשרים טובים עם כל החברות המובילות בתחום האורתופדיה, ועם ביובנטוס יצרתי קשר מיוחד. הם מאוד מתאימים לנו כי הם לא חברת אורתופדיה קלאסית של ברגים ומסמרים, אלא נוגעים בממשק בין אורתופדיה לביולוגיה, כמונו".

המוצר של קרטיהיל נמצא בימים אלה בניסוי קליני ב-250 מטופלים ב-36 מרכזים רפואיים ברחבי העולם. אלטשולר: "זה אחד הניסויים הגדולים והמורכבים הנערכים בימים אלה בתחום האורתופדי. בנינו אותו באישור ה-FDA כך שנוכל לערוך את הניסוי תחילה במדגם של 250 איש, ולהרחיב אותו אם יהיה צורך.

"כעת אנו בתקופת המעקב, שאמורה להימשך שנתיים בכל חולה, ומקווים להודיע על תוצאות הניסוי לקראת סוף 2021. לאחר מכן נגיש את המוצר ל-FDA, והאישור לוקח בממוצע בין חצי שנה לשנתיים".

לביובנטוס יש כאמור אופציה לרכוש את המוצר עד קבלת אישור ה-FDA. אם האישור יתקבל ויכלול גם אפשרות לטיפול בחולי דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis) קלה עד בינונית, וגם טיפול בחולים קשים במחלה שיש להם פגיעות גדולות בסחוס, תוכל קרטיהיל לחייב את ביובנטוס לרכוש את החברה.

השתל של קרטיהיל יפתח קטגוריה חדשה בשוק, כאשר היום הטיפול בכאבים ונכות הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית הוא פיזיותרפיה ומנוחה במצבים הקלים ביותר, הזרקת חומרי סיכוך כמו חומצה היאלורונית, או החלפת מפרק במקרים הקשים ביותר. כמו כן קיים סחוס מושתל ממקורות חיים.

ירון אלעד, מנכ"ל אלרון אמר כי "קרטיהיל מקבלת הכרה בערכה כפי שבאה לידי ביטוי בהסכמי ההשקעה והאופציה למכירתה לביובנטוס, שהצטרפה כמשקיעה אסטרטגית עוד ב-2018, והיא מעניקה בכך לאלרון ולבעלי מניותיה הבעת אמון משמעותית בטכנולוגיה של קרטיהיל בתחום האורתוביולוגיה". 

בועז ליפשיץ, שותף בקרן פרגרין, מספר על ההתחלה של החברה: "זה בייבי שהאמנתי בו מההתחלה. ש לי חיבור רגשי גם לניר וגם לסיפור. ניר, שהוא בעיני אחד היזמים הטובים שהכרתי, היה סגן מנהל החממה אצלנו, ואז הוא בא עם הרעיון שמקורו באוניברסיטת בן גוריון.

"פרגרין לא נהגה אז להשקיע במוצרים עם אלמנט ביולוגי אלא רק במכשור רפואי קלסי, אבל במקרה החותן שלי היה אחד המומחים הגדולים בעולם לתחום, והוא התלהב מאוד, כמו ניר, מכך שהמוצר מחדש סחוס. ישנם מוצרים אחרים שמבוססים על סחוס מושתל ממקורות אחרים, אך לא כאלה שגורמים לסחוס לגדול". כך הפך אלטשולר למוביל של חברה בחממה".

אלא שלא הכל הלך חלק, והיו כמה ניסויים שנכשלו. ליפשיץ: "חלק מן המשקיעים רצו לסגור את החברה, וזה היה השלב שבו פנינו לאלרון, ועם כל הקלפים על השולחן, שכנענו אותם להיכנס כמשקיעים חדשים בחברה. וככה הצלנו את החברה. ניר זיהה את הבעיה הטכנולוגית במוצר, ופתר את הבעיה הן ברמה הביולוגית והן ברמה ההנדסית".