התמותה העודפת התחילה בדיוק כשהגרף של נתניהו נגמר

ראש הממשלה התגאה בתרשים ב"פיינשל טיימס" שלפיו מספר המתים בישראל לא גדל בזמן הקורונה • אבל בגרף חסרים נתוני שלושת החודשים האחרונים • מתברר שבתקופה החסרה נרשמה תמותה גבוהה ב-10% מהממוצע

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

מספר המתים מקורונה בישראל היה עד כה נמוך ביחס לעולם, אבל גרף ששיתף ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תמונה ורודה מדי. נתניהו העלה לטוויטר תרשים של העיתון הבריטי "פייננשל טיימס", שמציג את העלייה בתמותה בחודשי המגפה ב-21 מדינות. "מאז ינואר 2020, ברוב המדינות יש שיעור תמותה עודף ביחס לממוצע בשנים קודמות", כתב נתניהו. "בין שלוש המדינות המוזכרות בדיווח שאין בהן תמותה עודפת נמצאת מדינת ישראל!".

ואכן, אלה היו הממצאים שפורסמו. ב"פייננשל טיימס" שרטטו שתי עקומות לכל מדינה - אחת למספר הנפטרים השבועי ב-2020 מכל סיבות המוות; והשנייה למספר הנפטרים הממוצע בשנים קודמות. ההפרש בין שתי העקומות הוא התמותה העודפת. נורבגיה, איסלנד וישראל היו המדינות היחידות שלצדן נכתב במפורש "אין תמותה עודפת".

אבל קוראים שהתעמקו בנתונים גילו דבר מוזר: הגרף של ישראל נגמר הרבה לפני יולי. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קפץ מיד על המציאה, והגדיר את השיתוף של נתניהו "חרטא". "מדובר בשקר אחד גדול", לפיד כתב בטוויטר, "כי הגרף של ישראל מסתיים באורח פלא בחודש אפריל".

לפיד צודק. כיוון שאנשי הנתונים של "פייננשל טיימס" קפדנים מאוד ושקופים מאוד, הם צירפו לכתבה המקורית קישורים לכל מקורות המידע שלהם. אם תורידו את הגיליון האלקטרוני ששימש אותם, תגלו שסדרת הזמן של ישראל נקטעת ב-22 באפריל, בעוד שרוב העקומות בתרשים מגיעות עד 13 ביולי. את הסיבה לכך לא הצלחנו לברר, ומאנשי "פייננשל טיימס" עוד לא קיבלנו תשובה. הדוחות האפידמיולוגיים השבועיים של משרד הבריאות, ש"פייננשל טיימס" הסתמך עליהם, עדיין מתפרסמים באינטרנט באופן סדיר.

מספרים מתים גבוה מהממוצע

אבל האם זה משנה? ההנחה הראשונית שלנו הייתה שלא. רוב המתים מקורונה בישראל הלכו לעולמם בין מחצית מרץ למחצית אפריל. רק מיעוטם נפטרו בתקופה שחסרה בגרף. יתר על כן: דווקא בימים שהתמותה מקורונה בישראל הייתה בשיאה נצפתה בישראל תופעה מוזרה. שיעור התמותה הכללי צנח ביותר מ-10% יחסית לשנה הקודמת.

האפידמיולוג פרופ' נדב דוידוביץ' הסביר אז לעיתון "זמן ישראל" שהחיסכון במקרי מוות עשוי להיות תוצאה של ביטול טיפולים רפואיים לא-דחופים בשל ההגבלות והסגר. ובכן, אם בין ינואר לאמצע אפריל התמותה העודפת בישראל הייתה קרובה לאפס - למה שהיא תגדל דווקא עכשיו?

הבדיקה שעשינו הפתיעה אותנו מאוד. נעזרנו בנתונים המקוריים של "פייננשל טיימס", והשלמנו את המידע החסר מתוך הדוחות העדכניים של משרד הבריאות. אחר כך חישבנו את התמותה העודפת בשבועות שלא הופיעו במקור, בין סוף אפריל עד 4 ביולי - מועד הדוח האחרון. המסקנות מופיעות בגרף המצורף.

תמותה עודפת בישראל / אינפוגרפיקה: גלובס
 תמותה עודפת בישראל / אינפוגרפיקה: גלובס

מתברר שכמעט בכל שבוע לאורך התקופה הזאת, מספר המתים בישראל ב-2020 היה גבוה מהממוצע הרב-שנתי. לפעמים הפער עמד על יותר מ-20%. שיעור התמותה העודפת לאורך התקופה כולה היה 10% בערך - רחוק מאוד מהמצב במדינות מוכות-קורונה כמו בלגיה ובריטניה, אבל דומה לכמה מדינות אחרות בתרשים שנתניהו שיתף.

איך מסבירים את העובדה הזאת? אנחנו לא יודעים. התמותה הישירה מקורונה לא יכולה לתרץ את הפער. האם הייתה עלייה בתמותה מסיבות עקיפות? ואולי הנתונים עצמם משובשים? אין לנו תשובה. אין לנו גם יסוד להניח שנתניהו או אנשי הסושיאל שלו יצרו הטעיה מכוונת. ייתכן שהם לא שמו לב שההשוואה המחמיאה, שפורסמה בעיתון מכובד, התבססה על נתונים חלקיים. אבל המספרים מדברים בעד עצמם, והם מחכים להסבר.

לקריאה נוספת:

"מעקב קורונה: הנתונים המעודכנים עם פתיחת הסגר במדינות העולם" - פייננשל טיימס
"הפתעה: ירידה חדה בתמותה בארץ בחודש מרץ" - זמן ישראל
נתונים על מגפת הקורונה במדינות העולם - וורלדומטר
דוחות אפידמיולוגיים שבועיים ותקופתיים - משרד הבריאות