מרידור: "צריכה להיות החלטה על סדרי העדיפויות. אי אפשר גם וגם וגם"

הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור תקף הערב את מדיניות הממשלה • "החשש שלי הוא שנוציא כסף לא מיועד ולא מטורגט, והעלויות שלו מאוד גבוהות"

שאול מרידור / צילום: רפי קוץ, גלובס
שאול מרידור / צילום: רפי קוץ, גלובס

במסגרת שולחן עגול שהתקיים הערב במכון אהרון בבית הספר טיומקין לכלכלה של המרכז הבינתחומי בהרצליה, תקף הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור את מדיניות הממשלה. "יש שני דברים שאותי לימדו בתפקיד הזה", אמר מרידור בפתח דבריו. "הראשון הוא שאנחנו כמובן ניישם את המדיניות שמחליטים עליה, והשני הוא שאנחנו לא נפסיק להביע את דעתנו, גם אם לא אוהבים לשמוע אותה".

מרידור הוסיף ביקורת על תוכנית המענקים החדשה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ: "אם יש משהו אחד שבעת הזו אני חושב שהוא אתגר מורכב לנו, זה היכולת להסביר ולהמחיש שמסגרות ומגבלות הן דבר חשוב, גם בעת משבר. אני מסכים עם האמירה שקוראת להרחבה פיסקלית, אבל גם במקרה כזה צריכה להיות החלטה על מה היא המסגרת ועל סדרי העדיפויות בתוך אותה מסגרת. אי אפשר לעשות גם, גם וגם. החשש שלי הוא שנוציא כסף לא מיועד ולא מטורגט, והעלויות שלו מאוד גבוהות. דברים מהסוג הזה בעינינו לפחות הם פחות נכונים".

"המשבר הזה הוא משבר ארוך", הוסיף מרידור, "הוא לא עתיד לעזוב אותנו בעוד שבוע וגם לא בעוד חודש. בגל הראשון חשבנו שאחרי הסגר נצליח לנהל פה כלכלה ברמה סבירה, שנצליח לנהל אותה יחד עם הקורונה. היום אנחנו מבינים שהמצב מורכב בהרבה והמצב הזה יימשך בשנה הקרובה לפחות. אסור לנו לירות יותר מדי כדורים בעת הזו".

בהמשך דבריו אמר כי "אני משוכנע שהממשלה בשנה הקרובה תעשה עוד תוכניות. צריך לוודא שאנחנו יורים את הכדורים בצורה מדויקת ולמטרות הנכונות ולהיזהר מהוצאת כספים מיותרת, שבסוף תגביל אותנו מתי שהכי נצטרך את הכסף".

מרידור המשיך בביקורתו על הממשלה ושלח עקיצה גם לשר האוצר ולראש הממשלה. "אני חושב שאמינות זה משהו שנבנה לאורך זמן ונהרס די מהר", אמר והוסיף כי "אני חושב שאם יש משהו אחד שיכול לפגוע באמינות זה שממשלה מעבירה בכנסת חוק ב-12 בצהריים על מסגרת מסוימת וב-7 בערב מודיעה על מסגרת נוספת".