נמחקו העליות בת"א: "בניגוד למשבר של 2008 - אנחנו בסרט אחר לגמרי"

סגירה מעורבת בבורסה, ת"א 35 השיל 0.1%, ת"א 90 הוסיף 0.1% לערכו • פסגות על התוכניות הכלכליות: "אם לא נניח תרחיש קיצון שבו הציבור לוקח את הכסף מהממשלות ומזיז אותו ישירות לשוקי ההון, סביר להניח שהפעם נראה עליה באינפלציה"

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

האם אפשר באמת לחלק כסף לאזרחים ולהמריץ את המשק ואיך זה משפיע על הבורסה? וגם, עד כמה אנחנו רחוקים ממציאת חיסון לקורונה? דוח השווקים עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי »

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל במגמה מעורבת לאחר העליות שנרשמו בפתיחה. מדד ת"א 35 השיל 0.1%, ת"א 90 הוסיף 0.1% לערכו. 

אופקו הלת' זינקה ב-12.6%, אוגווינד עלתה ב-6.16%, אודיוקודס זינקה ב-7.7%, אלקטריאון עלתה -6.3%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-512 מיליון שקל בלבד.

14:30

בישיבת הממשלה היום הוחלט על הקמת צוות שיקבע את אופן חלוקת 6 מיליארד שקל לאזרחים. בצוות יהיו חברים ארבעה שרים: בנימין נתניהו, בני גנץ, ישראל כ״ץ ועמיר פרץ. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות התייחס היום לתוכנית המענק לכל אזרח שראש הממשלה נתניהו מעוניין לקדם. לדבריו, "כמות הכסף שנשפכת בימים אלו לכלכלה היא הכרחית על מנת לאפשר לציבור להחזיק את הראש מעל המים אך כמו תמיד, מתישהו כולנו עוד נשלם על זה".

"כל ניסיון להשליך מכל מה שהיה כאן בעשור הקודם על מה שהולך להיות כאן בעשור הקרוב נידון מראש לכישלון, אנחנו בסרט אחר לגמרי. בניגוד למשבר של 2008 בו הבנקים המרכזיים הם אלו שנחלצו לעזרת המשק, הפעם הממשלות הן בתפקיד המושיעות. אם הבנק המרכזי תלוי בבנקים המסחריים כדי שיעבירו את הכסף שהוא מדפיס למשק (דרך שוק האשראי) הרי שהממשלה לא תלויה באף אחד וכמו שראינו רק בשבוע האחרון, היא יכולה להעביר את הכסף ישירות למשקי הבית והעסקים", אמר גרינפלד.

"התוכניות הכלכליות שהוכרזו בחודשים האחרונים בארץ ובעולם הן בהיקף חסר תקדים כאשר הבנקים המרכזיים למעשה מעודדים את הממשלות לעשות יותר ויותר בכך שהם שומרים על ריבית נמוכה בשוק האג"ח. לכן, אם לא נניח תרחיש קיצון שבו הציבור לוקח את הכסף מהממשלות ומזיז אותו ישירות לשוקי ההון, סביר להניח שהפעם נראה עלייה באינפלציה", כתב גרינפלד.

"מתי זה יקרה? כאשר ההתאוששות תצבור מספיק מומנטום כדי לשכנע את הציבור שהוא יכול להוציא את הכסף על צריכה אך הממשלה תתקשה באותו הזמן לצמצם את כמות הכסף על ידי העלאות מסים מהירות בשל מגבלות פוליטיות. לאור ציפיות האינפלציה הגלומות כיום בשווקים, אנחנו רק יכולים לומר: הן זולות מדי. אסטרטגיית ההשקעות המוצלחת ביותר לשנים הקרובות תהיה להערכתנו דרך חשיפה לנכסים ריאליים", סיכם גרינפלד.

14:00

מדד ת"א נפט גז מטפס בכ-2%. הממשלה אישרה את הסכם האיסט מד שגיבש שר האנרגיה יובל שטייניץ ביחד עם שרי האנרגיה של קפריסין, יוון ואיטליה. מדובר בהנחת צינור גז באורך של כ-1,900 ק"מ (מתוכם כ-550 ק"מ יבשתיים וכ-1350 ק"מ ימיים), שיאפשר ייצוא של גז טבעי מישראל וקפריסין לאירופה. הצינור יאפשר לחבר את כל אגן הים התיכון המזרחי למערכת ייצוא אחת. הצינור מתוכנן בשלב הראשוני לקיבולת של 10 BCM בשנה, עם אפשרות להכפלת הקיבולת ל-20 BCM בשנה. העלות המוערכת של הפרויקט על ידי היזם נאמדת בכ-6 מיליארד יורו ( CAPEX = עלות הקמה).

מעלות הורידה את הדירוג לאג"ח של נורסטאר לרמה A בשל עלייה במינוף. תחזית הדירוג שלילית על רקע השפעת מגפת הקורונה על פעילות החברה.

פורסייט  נסחרת בעליות של 2%-3% בהמשך להודעתה אמש כי תשתמש בטכנולוגיה שפיתחה לתחום הרכב בפיילוט לזיהוי הקורונה בקרב נדבקים. הפיילוט יבוצע בקופת חולים מאוחדת שבאשדוד.

אי.בי.אי  לווה 100 מיליון שקל מהבנק הבינלאומי לארבע שנים, בריבית קבועה של 1.8% בשנה.

הולמס פלייס  עדכנה כי רוב מועדוני הקבוצה נסגרו בהתאם להוראות הממשלה, למעט מספר מועדונים שבהם תרוכז, עבור מנויי הקבוצה כולה, פעילות המותרת על פי ההנחיות. כפועל יוצא, המינויים הוקפאו ומרבית עובדי הקבוצה יצאו לחל"ת. לצד זאת, החברה הגישה עתירה בדרישה לצו ביניים דחוף למניעת סגירת חדרי הכושר.

13:00

המניות הדואליות ממשיכות להוביל את העליות שנרשמות בפתיחת שבוע המסחר בתל אביב. אופקו הלת' מזנקת בכ-12% לקראת כניסתה מחדש למדד ת"א 35, אודיוקודס מזנקת ב-7.7%, נייס עולה ביותר מ-2%, מג'יק עולה ב-1.5%.

מחזור המסחר מסתכם בשעה זו ב-270 מיליון שקל בלבד.

12:00

יומו הראשון של שבוע המסחר בבורסה ת"א מתנהל במגמה חיובית למרות הצפי להגבלות נוספות שיושתו על המשק. מדד ת"א-90 מטפס בכ-1%, ת"א-125 עולה ב-0.6% ות"א-35 מוסיף 0.3% לערכו.

המניות הדואליות מספקות תמיכה. מניית אופקו הלת' בולטת בעלייה של מעל 11%, אודיוקוס מזנקת ב-7.7%. בצד השלילי, אל על מאבדת 3.5%, ישראכרט יורדת ב-1.7% ובזק משילה 1.4% מערכה.

10:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בנטייה לעליות כאשר המניות הדואליות מספקות רוח גבית בפתיחה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.25%, ת"א 90 קופץ ב-1%. אופקו הלת' מזנקת ב-11%, פריגו קופצת ב-5%, אודיוקודס מזנקת ב-7.7%. מנגד פתאל מאבדת 3% ובזק יורדת ב-1.1%.

החשש מסגר נוסף בישראל מכביד על הסנטימנט. לדברי גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק: "העלייה הנמשכת ואף ההאצה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה בישראל, צפויה להאט את תהליך ההתאוששות של המשק. נראה כי ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי בעיקר גם על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת עד כה . גם עוצמת ההתאוששות הצפויה של המשק בעיקר בשנת 2021 נראית כרגע בסימן שאלה גדול. המשך ההרחבה הפיסקלית, לעיתים בצורה בלתי ממוקדת ולא יעילה, צפויה להביא את רמת הגרעון לרמה דו ספרתית במונחי תוצר השנה תוך עלייה משמעותית ביחס חוב - תוצר. גם אם הממשלה תמשיך לממן חלק משמעותי מהחוב בחו"ל (כפי שעשתה השבוע בהקצאה פרטית של אג"ח לשנתיים סך 500 מיליון אירו) עדיין נראה כי הגיוסים המקומיים ימשיכו להוות את ליבת המימון הגרעון הממשלתי".

ביחס לשוק האג"ח הקונצרני אומרים בפמן ורזניק כי "לאחר שבוע של עליות חדות, אפקט השקת תכנית הרכישות של בנק ישראל התפוגג והשוק הקונצרני חזר למגמה שלילית תוך עלייה ברמת המרווחים . עם זאת, רשת הביטחון של בנק ישראל צפויה להשפיע בהמשך על המסחר בשוק המשני. ייתכן שהירידות השבוע היו תוצאה של מימושים על רקע העליות החדות בשבוע החולף או לחלופין, מדובר בתגובה להמשך העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה והמגבלות החדשות שהוטלו שוב על המשק במהלך השבוע. הצלחה מסוימת לתוכנית הרכישות של בנק ישראל ניתן לראות בהמשך הפעילות התקינה של השוק הראשוני. נראה שרמת המרווחים בשוק מתייצבת בחודשיים האחרונים ברמה הגבוהה מהרמה טרום המשבר". 

3 דברים שכדאי לדעת לפני שבוע המסחר

1. התקרבותן של הגבלות נוספות תוסיף לעננה המרחפת על המשק ועל הבורסה בתל אביב, כשברקע עולה מחלוקת חריפה לגבי היקפן. ביום חמישי האחרון אישרה הממשלה הגבלות נוספות על מנת לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה. עם זאת, סגירת המסעדות נדחתה ברגע האחרון מהסופ"ש ליום שלישי הקרוב. בתוך כך, יו״ר ועדת הקורונה בכנסת, ח״כ יפעת שאשא ביטון מהליכוד, יצאה נגד כוונת הממשלה לסגור את הבריכות וחדרי הכושר. בנוגע לתוכנית המענקים לכל אזרח שעליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר, נראה כי היא לא מופיעה בסדר היום של ישיבת הממשלה הבוקר.

כלכלני בנק פועלים כותבים כי "רמת הפעילות במשק, שהייתה עוד טרם הטלת המגבלות נמוכה בכ-10% מזו של ערב המשבר, צפויה לשוב לרדת בשבועות הקרובים. מספר דורשי העבודה צפוי אף הוא לעלות. הרכישות בכרטיסי האשראי בתחילת חודש יולי עדיין נמוכות בכ-10% מהרמה בתחילת השנה, ונתוני סחר חוץ נמוכים בכ-10% לעומת יוני אשתקד. בדומה למדינות אחרות בעולם המובטלים החדשים הם בדרך כלל בעלי שכר הנמוך מהממוצע במשק".

עוד כותבים בפועלים כי "הפיצוי שקיבלו המובטלים השכירים נמוך במידה ניכרת מהכנסתם הרגילה, בעוד שמבנה ההוצאות של משקי הבית האלו הוא בדרך כלל קשיח יותר מזה של משקי בית בעשירונים הגבוהים יותר. בנק ישראל מאפשר למשקי הבית האלו לדחות החזרי משכנתאות ואשראי צרכני לפחות עד סוף השנה".

2. המניות דואליות יספקו תמיכה. ביום המסחר האחרון בניו יורק המדדים ננעלו במגמה מעורבת על רקע המשך התפשטות הקורונה בארה"ב לצד המשך עונת הדוחות הכספיים של החברות לרבעון השני ונתוני מאקרו מעורבים. נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שפורסמו ביום חמישי הצביעו על חזרה לרמה שלא רחוקה מזו שנרשמה טרום משבר הקורונה. מנגד, נתוני דרישות האבטלה השבועיות בארה"ב עלו מעבר לצפוי.

המניות הדואליות צפויות לספק תמיכה של 0.5% למדד ת"א 35. אודיוקודס חוזרת עם פער ארביטרז חיובי של 8.5%, אופקו עם פער חיובי של כ-12%, טבע חוזרת עם פער חיובי של 0.5%, טאואר עם פער חיובי של 2.8%, נייס עם פער חיובי של 2%. בשבוע החולף בבורסה מדד ת"א-35 עלה ב-2%, ומתחילת השנה ירד ב-17.5%: מדד ת"א-90 עלה השבוע ב-5.2%, ומתחילת השנה ירד ב-10.6%.

3. מניות הנדל"ן. אחד הסקטורים החבוטים של הבורסה בת"א, עם ירידה של כ-35% מתחילת 2020 בשל החששות מפגיעה קשה בעקבות משבר הקורונה, צפוי להמשיך לרכז עניין בצל חוסר הודאות וההגבלות הנוספות. בשבוע שעבר מדד ת"א בנייה עלה ב-10.2% על רקע תוכניותיו של שר השיכון לבטל את הסבסוד על דירות באזור הביקוש והפחתת מס הרכישה. הריבית הנמוכה שלא צפויה להשתנות בשנים הקרובות (אולי אף לרדת עוד) לצד תוכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל, מעלים את השאלה האם העיתוי הנוכחי עשוי להיות נקודת כניסה מעניינת למניות הסקטור

בית ההשקעות אלטשולר שחם שביצע בתחילת יוני סדרת מימושים נרחבת בכמה מניות של חברות נדל"ן מניב בולטות, ובהן גזית גלוב, מליסרון, וריט 1, בהיקף מצרפי של יותר מחצי מיליארד שקל, חזר לבצע השקעות של מאות מיליוני שקלים בסקטור. "בהערכת מצב מחודשת שביצענו לפני כשבועיים, הבנו שיש 'אובר שוטינג' גם במניות הנדל"ן וגם בבנקים, אז התחלנו לקנות. ביצענו הרבה מאוד רכישות, לא כולן מדווחות", אמר גלעד אלטשולר בראיון ל"גלובס" בשבוע שעבר.