לקראת מרתון: ועדת החוקה תכונס לדיון בחוק הקורונה הגדול

הדיון בוועדה היום יעסוק בפרק ד' להצעת החוק: עונשין וסמכויות פיקוח ואכיפה, למעט עונשין ואכיפה באזור מוגבל שידונו בנפרד, והוא כולל את נוסח הצעת החוק הממשלתית

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל
ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל

דוברות הכנסת הודיעה היום (א') על "מרתון חוק הקורונה הגדול", דיון בוועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר, שמטרתו סיום העבודה על חוק הקורונה הנרחב. חוק הקורונה הרחב כבר עבר קריאה ראשונה וכעת מכינים אותו לקראת קריאה שנייה ושלישית, מתוך כוונה לסיימו השבוע.

הדיון בוועדה היום יעסוק בפרק ד' להצעת החוק: עונשין וסמכויות פיקוח ואכיפה, למעט עונשין ואכיפה באזור מוגבל שידונו בנפרד, והוא כולל את נוסח הצעת החוק הממשלתית.

הפרק מעגן בין השאר את סמכות אכיפת ההוראות השונות הקשורות למאבק בנגיף הקורונה כגון הוראות התו הסגול והאיסור להתרחק מהבית, כולל העבירות המנהליות והקנסות בגין אלה, ומסמיך את הגורמים האמונים על אכיפתם.

אחד הדברים הבעייתים בחוק הקורונה הנרחב הוא שאפשר לקבוע תקנות עם ענישה פלילית וקנסות מנהליים, על ידי הממשלה, תוך שהאישור שלהם מובא רק בדיעבד לאישור הכנסת. היועץ המשפטי של הועדה, עו"ד גור בליי, הציע לקבוע כי העבירות על הוראות החוק המוצע שיאכפו בדרך של עבירה מינהלית לא יכללו במרשם הפלילי.

בנוסף, מציעים בוועדה לקבוע גורם ממשלתי ייעודי שיהיה אחראי על ההנחיה של השוטרים והפקחים שיאכפו את העבירות וגם להעניק סמכויות ספיצפיות לשוטרים בנוגע לאופן פיזור של אירועים או התקהלויות ולאפשר למשטרה לעשות שימוש בכוח סביר לפיזור.