לשכת סוכני הביטוח לבית המשפט: בטל האישור של ברקת לסוכנות של מקס

הלשכה שבראשות הנשיא ליאור רוזנפלד הגישה לביהמ"ש המחוזי בירושלים עתירה מנהלית כדי לנסות ולעצור את האישור שקיבלה חברת כרטיסי האשראי מקס להקים סוכנות ביטוח • האישור שקיבלה מקס למהלך זכה לביקורת מצד חברי ועדת הכספים

משה ברקת וליאור רוזנפלד / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, גלובס
משה ברקת וליאור רוזנפלד / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, גלובס

גוברת המתיחות בין נשיא לשכת סוכני הביטוח לרגולטור האחראי על הענף: לאחר שניסיונו לחסום את קבלת האישור להקמת סוכנות ביטוח שתהיה בבעלות חברת כרטיסי האשראי מקס כשל, למרות לחץ שהופעל גם באמצעות חברי ועדת הכספים של הכנסת, נשיא לשכת סוכני הביטוח ממשיך בעימות הישיר מול הממונה על רשות שוק ההון ופונה לסעד מביהמ"ש בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

לשכת סוכני ביטוח, בראשות הנשיא ליאור רוזנפלד, הודיעה היום כי הגישה עתירה מנהלית לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד החלטת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ד"ר משה ברקת, "להעניק רישיון סוכן ביטוח לחברת מקס".

טענות הלשכה, שהושמעו על ידיה כבר קודם ושלא שכנעו את ברקת, נוגעות לחששם כי פעילות מקס כסוכנות ביטוח "תביא לפגיעה אנושה בתחרות בשוק התיווך למוצרי ביטוח (שוק סוכני הביטוח) ולפגיעה בסוכני הביטוח העצמאיים והמאוגדים". זאת, מסבירים בלשכה, "בשל היתרון האדיר והחד צדדי של מקס במידע אישי על פני יתר סוכני הביטוח".

בעבר הבהיר הממונה על רשות שוקק ההון כי יבחן כיצד מקס לא עושה שימוש לא הוגן במידע הרב שברשותה, כשסוכני הביטוח רואים באישור שקיבלה כהקדמה לאישור שיגיע גם למתחרה ישראכרט, שכבר נמצאת בהליכים לצורך כך.

עוד טוען רוזנפלד כי "החלטת הממונה עשויה להביא לפגיעה ברמת השירות למבוטחים", כשהוא מבקש מביהמ"ש לקבוע כי "בהחלטת הממונה על רשות שוק ההון להעניק רישיון סוכן ביטוח למקס נפלו פגמים חמורים היורדים לשורשו של עניין, אשר די בכל אחד מהם בנפרד להביא לבטלות ההחלטה, קל וחומר כולם יחדיו".

הרגולטורים בעד, הח"כים נגד

לא רק הממונה על רשות שוק ההון שיחסי הלשכה עמו בעניין זה עלו על שירטון ממזמן, אישר את הקמת סוכנות הביטוח שבבעלות מקס - גם רשות התחרות תמכה בנושא ואישרה את המהלך. לכן העתירה המנהלית של לשכת סוכני ביטוח נוגעת גם לה.

ב-8 ביוני השנה הודיע ברקת בוועידת שוק ההון של "גלובס" כי חתם על הרישיון של מקס, תוך שציין כי "לראשונה יש לנו חברת כרטיסי אשראי שנכנסת לתוך הפצת הביטוח. זה צעד מאוד חיובי לתחרות ונתמך בהמלצת רשות התחרות. זה יביא לתנאים ושירות טובים ללקוח". עוד הוסיף אז הרגולטור כי "תוך שנתיים נגיע למצב שהסוכנויות הללו עובדות כסוכנויות אובייקטיביות עם עמלה אחידה מהיצרנים, ואז נראה פעולה לטובת הלקוח ולא לטובת החברות שנתנה עמלה גבוהה יותר".

זה קרה לאחר דיון בוועדת הכספים של הכנסת, שבמסגרתו הושמעה ביקורת על הצעד של הרשות, מצד ח"כים שמזוהים עם לשכת סוכני ביטוח ולא אחת תומכים באינטרסים שלה.

כבר ביום מתן האישור לסוכנות של מקס אמר רוזנפלד כי "ההחלטה לא הפתיעה, ברקת היה ממוקד מטרה וכפי שרשם מעל כותרות העיתונים קיבל החלטתו מזמן, השימוע ושאר התהליכים שנעשו מטעם הרשות היו רק למרעית עין", תוך שאיים כי, "נפעל בכל המישורים והכלים העומדים לרשותנו, עוד רחוקה המילה האחרונה בנושא".