הולכת נגד הזרם: למה נטפליקס מהמרת על מודל של שני מנכ"לים?

נטפליקס החליטה לקדם את מנהל התכנים הראשי שלה לתפקיד מנכ"ל משותף עם ריד הייסטינגס, אחד ממייסדי החברה • ומה העבר מלמד? צ'רלס אלסון, מנהל מרכז וויינברג למשילות תאגידית: "מנכ"לים משותפים זה סידור שלא עובד. שני ראשים אינם עדיפים על ראש אחד"

ריד הייסטינגס (משמאל) וטד סראנדוס  / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
ריד הייסטינגס (משמאל) וטד סראנדוס / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

החלטת נטפליקס המפתיעה לקדם את מנהל התכנים הראשי שלה טד סראנדוס לכהונת מנכ"ל משותף עם ריד הייסטינגס, אחד ממייסדי החברה, יוצרת הסדר ניהול נדיר ולא מקובל של צמד מנכ"לים.

מתוך 500 החברות במדד S&P, לבודדות יש הסדר כזה, וכמה חברות נטשו אותו לאחרונה ועברו למנכ"ל יחיד בצמרת.

סיילספורס.קום סיימה בפברואר ניסוי של 18 חודשים עם צמד מנכ"לים, והשאירה את מארק בניוף כמנכ"ל יחיד. ענקית התוכנה הגרמנית Sap ויתרה על המודל הכפול שלה באפריל אחרי פחות מחצי שנה. אורקל מסרה בדצמבר שהיא לא תחזור למודל של שני מנכ"לים אחרי מותו של מארק הרד, שהשאיר את ספרא כץ (הישראלית לשעבר) כמנכ"לית היחידה שלה.

הטבע האנושי מונע מצמדים של מנכ"לים להצליח, אומרים מומחי משילות תאגידית. כפילות כזו מותירה לעיתים את העובדים מבולבלים לגבי הסמכות העליונה בקבלת ההחלטות, ומתחים תחרותיים יכולים להופיע, ולייצר עימותים בצמרת, אומר צ'רלס אלסון, מנהל מרכז וויינברג למשילות תאגידית באוניברסיטת דלאוור.

"מנכ"לים משותפים זה סידור שלא עובד. שני ראשים אינם עדיפים על ראש אחד", הוא אומר.

ניהול משותף מחוץ לאופנה: החברות שחזרו בשנה האחרונה למודל המקובל
 ניהול משותף מחוץ לאופנה: החברות שחזרו בשנה האחרונה למודל המקובל

המנכ"ל שיירש את המייסד

ריד הייסטינגס, הבוס הוותיק של נטפליקס, אמר ביום חמישי שהמינוי של טד סראנדוס למנכ"ל משותף הוא רק פורמליזציה של אופן ניהול העסקים הנוכחי בחברה. סראנדוס היה ממונה על יצירת התכנים וניהל את מטה החברה בלאס וגאס. המהלך נתפס גם כהכרה בכך שסראנדוס, שמצטרף למועצת המנהלים, יהיה בסופו של דבר יורשו של הייסטינגס.

שלא כמו סידורים אחרים של ניהול משותף בעבר, לסראנדוס והייסטינגס יש תחומי פעילות מוגדרים. סראנדוס יישאר מנהל התכנים הראשי, שיפקח על מאמצי ההפקה המקורית הגדולים של החברה והיצע הבידור, ואילו הייסטינגס צפוי להמשיך להתמקד באסטרטגיה הכוללת של נטפליקס ובטכנולוגיה שלה.

"במונחים של ניהול יומיומי של נטפליקס, אני לא צופה שינוי גדול", כתב הייסטינגס בבלוג שלו.

הייסטינגס ידוע כמנהל שמאמץ את הלא-שגרתי. בספר הניהול שלו שיופע בספטמבר, שנקרא No Rules Rules ("חוק של בלי חוקים"), הוא מתאר את התרבות העסקית המשבשת בת 20 השנים של נטפליקס, ואת ההרגל שלה להמציא את עצמה מחדש. בשיחת וידאו עם משקיעים ביום חמישי, הייסטינגס אמר שהוא מתכנן להקדיש עוד עשר שנים לחברה.

"כמנכ"לים משותפים, זה שנינו במשרה מלאה, לא במשרות חלקיות", הוא אמר. "זו בהחלט הרחבה של צוות הניהול, שתאפשר לנו לצמוח עוד יותר מהר".

האחים ב-AIG, החברים מהמכללה

גם עם תחומי אחריות מוגדרים, ניווט בדינמיקה של מנכ"לים משותפים יכול להיות אתגר, אומרים מומחים. בין החברות הבורסאיות הגדולות בארה"ב במונחי הכנסות, רק לשתיים יש כעת ניהול כפול, לפי חברת המחקר אקווילר: AIG, בניהול האחים קארל וקרייג לינדנר, ו-Markel, חברת אחזקות שעוסקת בעיקר בביטוח ומינתה שני מנכ"לים ב-2015.

משבר הקורונה רק מסבך את נושא הניהול. כש-SAP ביטלה את מבנה הניהול המשותף שלה באפריל, היא נימקה זאת בצורך בקבלת החלטות ברורה במשבר. המנכ"לית ג'ניפר מורגן עזבה את החברה, וכריסטיאן קליין הפך למנכ"ל יחיד.

"יותר מתמיד, הסביבה הנוכחית מחייבת חברות לנקוט פעולה מהירה ונחושה שנתמכת הכי טוב על ידי מבנה הנהגה ברור מאוד", מסרה החברה בזמנו.

לעיתים, איתות על המנכ"ל הבא עלול לגרום לבכירים אחרים לעזוב את החברה אם הם חשים שדילגו עליהם בדרך למעלה. זמן קצר אחרי שוולט דיסני הודיעה השנה שבוב צ'אפק, מנהל חטיבת הפארקים ומוצרי הצריכה שלה, יהיה המנכ"ל הבא, עזב הבכיר לשעבר קווין מאייר את החברה לטובת ניהול טיקטוק.

בנטפליקס המצב שונה. סראנדוס נחשב מזה זמן רב למועמד הצפוי למנכ"ל הבא. החברה גם מסרה ביום חמישי שגרג פיטרס, מנהל המוצרים שלה, יקבל גם את כהונת סמנכ"ל הפעילות הראשי. הייסטינגס אמר שהוא רוצה שפיטרס ייקח על עצמו יותר מסוג העבודה שהוא עושה היום ברחבי החברה.

"בסופו של דבר הוא יצטרך להכיר כל פינה בנטפליקס יותר טוב ממני", הוא כתב בבלוג שלו.

אלו שהיו מנכ"לים משותפים אומרים שזה מצליח עם חלוקת תפקידים ברורה ויחסים של אמון.

בחברת השירותים הפיננסיים הבורסאית בי.ריילי פייננשל, המייסד בריאנט ריילי וטום קלהר התחלקו בכהונת המנכ"ל מאז 2018. ריילי נוטה להתמקד בעסקאות ורכישות, וקלהר אחראי לפעילות השוטפת. שני המנהלים, שחברים מלימודיהם במכללה, עבדו יחד בחברה במשך יותר מ-20 שנה.

"אם הוא אומר לי שאני אידיוט, אני פשוט מפסיק. הוא מכיר אותי כל כך הרבה זמן", אמר ריילי.

לדבריו, הם לא מנסים לשנות את ההחלטות של הזולת, ואם עובד מגיע לאחד מהם עם שאלה שמתאימה יותר לשני, הוא יופנה במהירות לשני. ריילי אומר שהוא קידם את קלהר לתואר המנכ"ל כדי לשקף את הדינמיקה שקיימת זמן רב בחברה.

"מבחינתנו זה לא יכול להיות אחרת. אני למעשה מתבייש שלא עשיתי את זה מוקדם יותר", אמר ריילי.

ג'פרי זוננפלד, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת ייל, אמר שהייסטינגס בנטפליקס גרם לרוב המבקרים שלו לאכול את כובעיהם במרוצת השנים, כשהוא הפך את החברה משירות DVD בדואר לענקית סטרימינג. בכל זאת, הוא מטיל ספק באריכות הימים של מודל הניהול המשותף שלה.

"היחסים הללו של מנכ"לים משותפים הם באמת כמעט תמיד לא-יציבים, עם יוצאים מהכלל נדירים מאוד לכלל הזה", הוא אמר. "אני מהמר שהם לא יחזיקו מעמד". 

המספרים הבולטים בדוחות נטפליקס שפורסמו בסוף השבוע

10 מיליון
גידול במספר מינויים המשלמים
הודות למשבר הקורונה, מספר המינויים המשלמים גדל בינואר-יוני ב־26 מיליון - 10% פחות מאשר ב-2019 כולה. התחזית לרבעון השני הייתה לגידול של 7.5 מיליון מינויים, אך ההפתעה לטובה באה על חשבון הרבעונים הבאים, ונטפליקס צופה כי ברבעון השלישי יגדל מספרם ב-2.5 מיליון בלבד, כמחצית מהתחזיות.

25%
שיעור הצמיחה בהשוואה לרבעון המקביל
הכנסות נטפליקס ברבעון השני הסתכמו ב-6.2 מיליארד דולר ובחברה מציגים צמיחה מרבעון לרבעון. ההכנסה הממוצעת ללקוח (ARPU) כמעט ולא צומחת (0.4% לעומת הרבעון המקביל), אך בחברה מציינים כי בנטרול שינויים בשערי החליפין, ההכנסה הממוצעת הייתה עולה ב-5%. ההכנסות בצפון אמריקה מהוות קרוב למחצית מההכנסות, אך צומחות בקצב איטי יותר, 14%.

0
תזרים מזומנים חופשי ב-2020
תשלומים גבוהים על תוכן מכבידים על תזרים המזומנים של נטפליקס. בחברה צופים כי תזרים המזומנים החופשי בשנה הנוכחית כולה יהיה אפסי עם נטייה לצד החיובי. במחצית הראשונה התזרים היה טוב מהצפוי בגלל הקפאה של הפקות תוכן וכן בגלל הגידול במספר המשתמשים. התחזית המקורית הייתה לתזרים שלילי בהיקף מיליארד דולר. ברבעון השני הוציאה נטפליקס 2.6 מיליארד דולר על תוכן.