יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות אבי כהן התפטר לאלתר מתפקידו

היו"ר אבי כהן האשים במכתב ההתפטרות את רשות החברות הממשלתית איתה לדבריו הגיע "לאי הסכמות" • ב-1 באוגוסט יסיים את תפקידו גם מנכ"ל המועצה הזמני בלי שנבחר מחליף • רשות החברות: "נחשפנו ליחסי העבודה הקשים ולכן הוחלט להגביל את ההנהלה עד לכניסת מנכ"ל חדש"

יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות, אבי כהן / צילום: מתוך יוטיוב
יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות, אבי כהן / צילום: מתוך יוטיוב

יו"ר דירקטוריון המועצה לצרכנות אבי כהן הודיע על התפטרותו לאלתר. במכתב ההתפטרות שלו מציין כהן כי "בנסיבות שנוצרו ולאור אי הסכמות עם רשות החברות לא אוכל להמשיך ולמלא את תפקידי". הנסיבות אליהן מתייחס כהן קשורים ככל הנראה להחלטה שקיבל בית הדין לעבודה והמבטלת (בצו ארעי) את פיטורי מזכירת המועצה, עו"ד מיטל בשרי.

במכתב ההתפטרות מפרט כהן, שהצטרף למועצה ב-2018, "לצערי מצאתי מועצה שבה לאורך שנים רבות הוזנחו נורמות ניהול בסיסיות שהובילו למצב די עגום. מועצה חבולה ללא כל שדרה ניהולית (ללא מנכ"ל, ללא סמנכ"ל וללא יועץ משפטי) אשר חלק מעובדיה עסוקים במלחמת התשה אחד כנגד רעהו ודירקטוריון שאיננו מתפקד".

כהן מפרט גם על חוסר יציבות "משווע" של הדירקטוריון ועל המשימה הראשונה לאיתור מנכ"ל קבוע לדירקטוריון (תפקיד שמאייש בשנה וחצי האחרונות עופר מרום המוגדר כמנכ"ל זמני, מר"ח). כהן מתייחס לכך שמה-1 באוגוסט לא יהיה מנכ"ל בפועל (אחרי שרשות החברות לא מאפשרת הארכת קדנציה זמנית נוספת למרום בשעה שמתנהל הליך ממושך לאיתור מנכ"ל, מר"ח). כהן מפנה אצבע מאשימה לרשות החברות ש"איננה מוצאת דרך כלשהי לאפשר פתרון ראוי לנושא". עוד מטיח כהן ברשות כי היא איננה מגבה את החלטות הדירקטוריון וכי שיתוף הפעולה בין הרשות ובין הדירקטוריון "לוקה בחסר". "במצב הדברים שבו רשות החברות אינה מושיטה יד להצלחת, המשימה המורכבת של שיקום המועצה והפרוצדורה הגוברת על המהות, לא אוכל להמשיך ולשאת באחריות הנדרשת".

תגובת רשות החברות חושפת התנהלות בעייתית במיוחד במועצה לצרכנות: ״למועצה לצרכנות אין מנכ"ל קבוע מזה למעלה משנתיים. למרות הבעייתיות הכרוכה בכך החליט הדירקטוריון למנות את אחד מחבריו למנכ"ל הזמני. הוועדה לבדיקת מינויים נאותה לאשר באופן זמני ומוגבל בלבד את מינויו של מר עופר מרום למנכ"ל וזאת כדי לאפשר לדירקטוריון לבצע את הליך איתור מנכל מהיר ומיידי. הרשות והוועדה נחשפו ליחסי העבודה הקשים בחברה ולכן הוחלט להגביל את ההנהלה עד לכניסתו של מנכ"ל חדש. באופן שלא מתקבל על הדעת, הליך איתור למנכ"ל קבוע לא הושלם עד כה והמנכ"ל הזמני משמש בתפקידו כשנה וחצי! למרות הפצרות חוזרות ונשנות של רשות החברות והוועדה לבדיקת מינויים הליך איתור המנכ"ל התקדם בעצלתיים תוך פגיעה בתפקודה התקין של המועצה. על מנת שלא לפגוע בחברה ומתוך ציפייה לסיום ההליך האריכה הרשות 6 פעמים את מינויו של המנכ"ל הזמני. פעולות שנעשו לאחרונה כדוגמת התפטרות חברי ועדת האיתור, בהחלט מעוררים תמיהה".

עוד מציינים ברשות כי "במהלך חודש יוני, דנה הוועדה לבדיקת מינויים בהארכה נוספת של כהונתו של המנכ"ל הזמני. הוועדה מצאה כי לאור כך שהליך איתור המנכ"ל הקבוע עתיד להסתיים בשבועות הקרובים אין סיבה להאריך את כהונתו של המנכ"ל מעבר ל-1.8.20. באופן מפתיע, מרגע החלטה זו, הקפיאה דה פקטו ועדת האיתור את עבודתה וזאת חרף דרישות הרשות להאיץ בתהליך וכל זאת תוך פגיעה לכאורה בתפקוד המועצה. התנהלות זו איננה ההתנהלות המצופה מדירקטור בחברה ממשלתית. רשות החברות תבחן את צעדיה".

הדירקטוריון פיטר עובדת בניגוד לנהלי רשות החברות

עוד לפני מכתב ההתפטרות ששיגר כהן, קיבל בית הדין האזורי לעבודה בירושלים החלטה להוציא צו ארעי המבטל את פיטוריה של עוה"ד מיטל בשרי שמכהנת כמזכירת המועצה ומועסקת במועצה לצרכנות מזה 20 שנה. מההחלטה של בית הדין עולה כי פיטורי עו"ד בשרי נעשו שלא כדין ובניגוד לעמדת רשות החברות.

למעשה כל ההחלטות וכל הליך הפיטורים של בשרי, נטען בפנייה לבית הדין, נעשה מול הדירקטוריון "ולכן היחיד שיכול לתת תשובה לכל סימני השאלה שעולים מן התהליך הוא יו"ר הדירקטוריון אבי כהן", אומר עו"ד אופיר שמשון שייצג את בשרי בהליך המשפטי. עוד הוא הדגיש כי "ההליך היה לא תקין מתחילתו ועד סופו. אין סמכות לדירקטוריון בחברות ממשלתיות לעסוק בענייני העסקה וסיום העסקה, לא לקיים שימוע או להחליט בעקבותיו וזאת גם בניגוד לנוהלי הפסקת העסקה של עובדים במועצה לצרכנות".

התביעה שהוגשה בעניינה של בשרי כללה בתחילה גם את רשות החברות כנתבעת, אלא שאחרי שהרשות הביעה את התנגדותה לפיטורים וכי הצהירה כי היא לא עומדת להגן על ההחלטה של המועצה שלא עברה דרכה ולא קיבלה את אישורה - הרשות נמחקה מהתביעה בהסכמת בית הדין.

בתביעה נטען כי בשרי כמזכירת המועצה נחשפה "לבקשות שונות ובלתי חוקיות לכאורה מאת עופר (מרום מנכ"ל המועצה לצרכנות) וכן הייתה עדה לשורה ארוכה של מהליכים שננקטו בניגוד לכללי המנהל התקין". בשרי טענה כי המועצה ביקשה לפטרה אחרי שהיא הסכימה לתת תצהיר בהליכים אחרים המתנהלים נגד המועצה לצרכנות בערכאות המשפטיות.

עו"ד שמשון מדגיש כי הצו שנתנה השופטת שרה שניאור קובע שהודעת הפיטורים מבוטלת וכי אסור לאייש את התפקיד של בשרי או לפתוח בהליך איוש. יתרה מכך הוא מדגיש כי היות שהדירקטוריון פיטר עובדת בניגוד לנהלי רשות החברות "אנו שוקדים על תביעה תקדימית שתוגש נגד חברי הדירקטוריון על פיטורי העובדת. מדובר בתביעה נזיקית בחבות אישית של חברי הדירקטוריון שלקחו חלק בהליך הפיטורים הפסול".

בפנייה לבית הדין מפורטת שורה של עובדים ותיקים שפוטרו או התפטרו לאחרונה במועצה לצרכנות, בהם עו"ד ניסים מזרחי מ"מ היועמ"ש ומנהל מחלקת אכיפה אזרחית ועו"ד יפית אזרד המנסחת תביעות במחלקת אכיפה אזרחי - בעניינם מתנהלות תביעות נפרדות נגד המועצה לצרכנות. עוד עזבו דוברת המועצה נורית לב, גיל ברגרפרוינד ששימש ככלכלן המועצה, עו"ד ענבל אלבז שהייתה אחראית על תחום התיירות, עוה"ד אסף פלג ועידית דואני ממחלקת פניות הציבור ואחרים.

מהמועצה הישראלית לצרכנות נמסר: "הישגי המועצה לצרכנות מאז תחילת כהונתו של עופר מרום כמנכ"ל הצדיקו בענק את האמון שניתן לו הן על ידי דירקטוריון החברה והן על ידי הוועדה הממשלתית לאישור מינויים בראשות השופטת בלהה גילאור, ולראיה - כבר בשנה האחרונה (2019) חל גידול משמעותי בתפקוד המועצה עבור הצרכנים: מספר הפניות הצרכנים למועצה גדל והגיע ללמעלה מ-73 אלף לעומת כ-63 אלף בשנת 2019 (גידול של 14% בשנה אחת בלבד). הצרכנים קיבלו, בשנה החולפת, בזכות המועצה החזרי כספים מחברות בסכום של 8.7 מיליון שקל לעומת 6.95 מיליון בשנת 2018 - גידול של כ-20%.

"חשוב להדגיש: רוב מוחלט בקרב עובדי המועצה התגייסו בהתלהבות לרוח החדשה שהכניס עופר מרום והם גאים להיות חלק מהענקת שירות חשוב לתושבי מדינת ישראל. כמובן, שכאשר מנכ"ל חדש מעיר את המערכת - ישנם בודדים שמעדיפים להמשיך לישון, והם אלה שמוצאים לנכון להשמיץ את מי שמפריע את שנתם. אנחנו, במועצה, לא נירתע ממי שפועל בטקטיקה של איומים והכפשות במטרה לפגוע במועצה ובעומדים בראשה. לא ניכנע לסחיטה באיומים, ונמשיך ולספק שירות יעיל ואיכותי לציבור בישראל.

"מדובר בעובדת אשר במהלך שנות עבודתה עברה מספר הליכי משמעת ושימועים משמעתיים. לאחר אינסוף פניות הנוגעות להתנהלותה של העובדת אשר הגיעו הן לדירקטוריון והן לרשות החברות הממשלתיות ובהן מלינים העובדים במועצה על התעמרות מתמשכת מצידה, החליט הדירקטוריון בהתאם לחוו״ד משפטית של יועמ״ש המועצה, עו״ד חן אביטן, לזמן את העובדת לשימוע. הדירקטוריון שקל את ההחלטה בכובד ראש וקבע פה אחד כי אין מנוס מפיטורי העובדת וכי לא ניתן לאפשר לה לשוב ולעבוד במועצה, הן בעקבות תפקודה הלקוי והן בעקבות חשש העובדים מפניה".

עו"ד מיטל בשרי מסרה בתגובה כי "ביה"ד ורשות החברות קבעו פעם אחר פעם שעמדתו של עופר מרום ועמדת המועצה הנן כוזבות. בכוונתי להוכיח כי גם במקרה זה כל טענות המועצה הנן שקריות מיסודן ומהוות פגיעה בשמי הטוב. לאורך כל שנות עבודתי במועצה הוכרתי כעובדת מסורה ומוערכת וזכיתי לשבחים רבים ומשכך אף מוניתי להיות נציגת צרכנים בוועדות שהוקמו על ידי המדינה. לפני למעלה משנה אף מוניתי לתפקיד מזכיר החברה. מאז שנכנס לתפקידו ממלא מקום המנכ"ל פתאום הכול השתנה, כשחשפתי שחיתויות חמורות שבוצעו ובגלל שסירבתי ליתן יד למנהל בלתי תקין.

"משכך הפכתי יעד לחיסול ולהכפשות שקריות ונבזיות. רגע לפני שמר עופר מרום נס על נפשו מאימת הדין וממשיך לא ליטול אחריות אישית על מעשיו ועל כישלונו הניהולי הנחרץ במועצה, הוא ממשיך להפיץ שקרים זדוניים נגד עובדים, ובפרט הוותיקים והבכירים ביניהם שהנם מאבני היסוד של המועצה. להבדיל ממר מרום, חבריי העותרים ואנוכי הוכחנו ונמשיך להוכיח בבית הדין לעבודה את שקריו, את תפקודו הלקוי, את העדר המנהל התקין שלוותה כהונתו בתפקיד ואת הנזק והפגיעה הרבים שהוא ודירקטוריון המועצה הסבו לה, לעובדיה ולציבור הצרכנים בישראל.

"מר מרום בחר להפיץ דברי שקר ובלע עלי ועל חבריי וניסה בכל דרך אפשרית להכתים את שמנו וניסיוננו המקצועי רב השנים, ללא הועיל. מר מרום נהג בנו בהתאם לפתגם "הפוסל במומו פוסל", כאשר שכח לציין כי הצטברו נגדו תלונות רבות על מעשים לא תקינים ובלתי חוקיים שהועברו לרשות החברות הממשלתיות, לוועדה לבדיקת מינויים ברשות ולמבקר המדינה, וכי ההיסטוריה התעסוקתית שלו רוויית כשלים וטענות רבות נגדו על התנהלות בלתי תקינה.

"אני תקווה כי הרשות וגורמי הביקורת והאכיפה במדינת ישראל יפתחו בבדיקה מקיפה בעניינו של מר מרום ודירקטוריון המועצה על כל הנעשה במועצה בשנתיים האחרונות וכי יוסקו מסקנות מתאימות אשר ישוקפו לעיני הציבור. מיותר לציין, כי לאור חומרת הדברים שנטענו נגד מר מרום וחברי דירקטוריון המועצה, כפי שגם עלה בכתבה, מן הראוי כי כל הגורמים הנ"ל יוצאו מנבחרת הדירקטורים לאלתר ותימנע מהם האפשרות בעתיד לשמש דירקטורים ובעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה ובחברות ממשלתיות".