בעקבות משבר הקורונה: המו"מ התפוצץ, האחיות יחלו מחר בשביתה

השביתה תחל מחר בשעה 7:00 בבוקר ותתקיים בכל בתי החולים, בשירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת בשירותי בריאות התלמיד וטיפות החלב • בדיקות קורונה ימשיכו להתקיים ויתבצעו ללא דיחוי, ומחלקות קורונה יאויישו באופן מלא

הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי
הצצה לבית החולים איכילוב בימי קורונה / צילום: אסף לוי

בזמן שמערכת הבריאות נדרשת להתמודד עם כמות הולכת ועולה של חולים, קושי חדש יכביד החל ממחר על מערכת הבריאות ויפגע בתפקודה הסדיר: האחיות והאחים יחלו בשביתה ויעבדו במתכונת חירום, לאחר שפגישתן של מנכ"לית האוצר קרן טרנר אייל ויו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן הסתיימה ללא הסכמות. האחיות הכריזו על כוונתן לשבות בשבוע שעבר, לאחר שנה של משא ומתן עם משרד האוצר בו דרשו פתרונות למצוקת כוח האדם והעומס הרב המוטל עליהן בזמן שגרה - וביתר שאת בזמן משבר הקורונה. 

האחיות דורשות תוספת של כ-2,000 תקנים באופן קבוע, ופתרון למצב הנוכחי - בו יותר מ-800 אחים ואחיות נשלחו לבידוד לאחר שנחשפו לחולה מאומת, אך נדרשות לממן את תקופת הבידוד באמצעות ימי המחלה שלהן. לדברי הסתדרות האחיות, למשבר הקורונה הגיעה מערכת הבריאות במחסור של מאות תקנים, המורגש לאורכה ולרוחבה של מערכת הבריאות בעת הזו.

בזמן שמחלקות קורונה נפתחו בכל בתי החולים, אחיות הועברו לשירות במחלקה באופן שיצר חוסרים במקומות אחרים במערכת (למשל, בטיפות החלב). כעת, בזמן שמשבר הקורונה הולך ומחריף, האחיות מזהירות כי אם דרישתן לתוספת כוח אדם לא תקבל מענה הולם באופן מיידי, מדינת ישראל עלולה להגיע לחורף שבו משבר הקורונה ישולב עם שפעת עונתית, ובתי החולים יקרסו כשהם סובלים ממחסור חמור בצוות רפואי. 

"אזרחי ישראל תומכים בנו כל השנה ויודעים שהאחים והאחיות בישראל נותנים 200% מעצמם גם כשהעומסים כבדים מנשוא, גם כשהם מאושפזים במסדרונות או שהם ממתינים שעות בתורים הבלתי נגמרים", אומרת אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. "אנחנו נמצאים בנקודה קריטית בה המחסור באחים ואחיות בחורף הקרוב כשהמגפה תגיע לשיאה, זה יעלה בחיי אדם ולזה לא נאפשר לקרות. קיווינו שלא נגיע לשביתה, אבל לא נוותר על הדרישה שלנו, הזעקה שלנו היא זעקתם של החולים של אזרחי ישראל והציבור מבין זאת. היחידים שלא מבינים ומפנים זאת אלו האנשים במשרד האוצר שכנראה חיי אדם הם לא בראש סדר העדיפויות שלהם".

שביתת האחים והאחיות תחל מחר בשעה 7:00 בבוקר ותתקיים בכל בתי החולים, בשירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת בשירותי בריאות התלמיד וטיפות החלב. בבתי החולים האחים והאחיות יעבדו במתכונת שבת: בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום, לא יעבוד הצוות הסיעודי. חדרי ניתוח יעבדו במתכונת שבת. אין ניתוחים אחרי הצהרים אלא דחופים בוועדת חריגים.

בכל מחלקות האשפוז למיניהן יעבדו עם צוות מצומצם במתכונת שבת, וגם במחלקות טיפולי נמרץ למיניהן יעבוד צוות סעודי מצומצם. במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה, יחידת פריון - יעבוד צוות סיעודי במתכונת מצומצמת, ובכל מקרה לא תתבצע עבודה במשמרות של 12 שעות. בתי ספר לאחיות - הצוות הסיעודי לא יעבוד כלל.  כדי לטפל במקרים דחופים, בכל בתי החולים יוקם צוות סעודי לשעת חירום, ותוקם  ועדת חריגים. בדיקות קורונה ימשיכו להתקיים ויתבצעו ללא דיחוי, ומחלקות קורונה יאויישו באופן מלא. גם החקירות האפידימיולוגיות עליהן מופקדות האחיות - ייתבצעו ללא דיחוי. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר תקצב כ-10 מיליארד שקלים להתמודדות מערכת הבריאות עם מגפת הקורונה. במסגרת זו, 800 תקני סיעוד נוספו בחודשים האחרונים לתגבור בבתי החולים ומערך בריאות הציבור".