שברון לקראת השתלטות על נובל אנרג'י, מפעילת מאגרי "תמר" ו"לוויתן", תמורת כ-5 מיליארד דולר

עליות חדות בניירות הערך של דלק קידוחים ורציו, השותפות בלוויתן • לאומי: "רכישה של נובל ע"י שברון, אם תצא לפועל, עלולה להביא ליציאתה מהמאגרים הישראליים" • אי.בי.אי: "שברון היא אחת מהשחקניות הגדולות בתעשיית הנפט והגז העולמית, וכניסתה למעורבות בפעילות בישראל מספקת תמיכה וביטחון לענף"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ענקית האנרגיה שברון מנהלת מו"מ לרכישת נובל אנרג׳י האמריקאית - מפעילת קידוחי תמר ולוויתן והשותפה הבכירה בהם - תמורת כ-5 מיליארד דולר, בעסקת מניות, כך לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל". כולל החוב שנושאת נובל על גבה, שווי העסקה מתקרב לכ-13 מיליארד דולר.

בתגובה לדיווח זינקו היום מניות הגז הנסחרות בבורסה בת"א, בראשות דלק קידוחים ורציו, השותפות במאגר תמר, בשיעורים שהגיעו עד 15%. זאת אולי מתוך ציפייה כי  שברון תוכל לתרום לעסקאות של יצוא גז ישראלי. מדד הנפט והגז החבוט בת"א, שספג ירידה של כ-60% מתחילת השנה בשל משבר הקורונה וקריסת מחיר הנפט, עלה בכ-7%.

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל שברון עומדת לרכוש את מלוא מניותיה של נובל לפי יחס החלפה של 0.1191 מניות שברון לכל מניית נובל, מה שגוזר למניית נובל מחיר של כ-10.4 דולרים - פרמיה של כ-8% על מחיר השוק.

מנייתה של נובל אנרג'י זינקה בכ-9% בשלב הטרום-המסחר בוול סטריט, למחיר דומה לזה שבו תתבצע העסקה. קודם לכן רשמה המניה צניחה של כ-60% מתחילת השנה, ושווי השוק שלה עומד על 4.6 מיליארד דולר.

נובל נקלעה למשבר קשה עוד לפני משבר הקורונה בעקבות ירידת מחירי הנפט בעולם ובפרט בארה"ב, וזאת על רקע פעילותה בתחום הפקת נפט מפצלים. בתחילת חודש מרץ הודיעה נובל אנרג'י על תוכנית לצמצום הוצאותיה.

נובל מחזיקה כ-25% מהזכויות בקידוח הגז "תמר" וכ-40% מקידוח לוויתן, שבו היא שותפה עם דלק קידוחים (45%) ורציו (15%), והיא גם המפעילה של שני הקידוחים. מלבד שותפות זו, לנובל אנרג'י פעילויות נוספות בתחום הנפט והגז, ואולם, ככל הידוע, מקור עיקרי לרווחיה בשנים האחרונות הוא פעילותה בישראל.

נזכיר כי הרוכשת בעסקה, שברון, היא זו שמכרה לקבוצת דלק של יצחק תשובה את עסקי הנפט שלה בים הצפוני אשתקד תמורת כ-1.7 מיליארד דולר - עסקת ענק ממונפת שבעקבות צניחת מחיר הנפט מאיימת על יכולתה של קבוצת דלק לעמוד בהתחייבויותיה ועשויה להוביל אותה להסדר חוב.

"הערכה מקצועית גבוהה בענף"

בהתייחסה לעסקת שברון-נובל טוענת אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, כי  "ברמת התמחור הנוכחית, הניסיון לרכוש את נובל אנרג'י בעסקת מניות אינו מהווה הפתעה גמורה. גם הזהות של הרוכשת, שברון - חברת הנפט השנייה בגודלה בעולם, שמייצגת את ההישגים הטכנולוגיים של תעשיית הנפט האמריקאית, נראית הגיונית. 

"נובל - העומדת בלב ניסיון ההשתלטות, נהנית מהערכה מקצועית גבוהה בענף ונחשבת לאחת החברות המובילות בקידוחי מים עמוקים. נציין, שבחמש השנים האחרונות ביצעה נובל מעבר ממיקוד בגז למיקוד בנפט והתמחור שלה הושפע לרעה מרכישה שעשתה בשנת 2017 כאשר קנתה את חברת קלייטון-ויליאמס ב-2.7 מיליארד דולר ונכנסה לחלקו המערבי של מאגר פרמיאן. רכישה זו הגדילה את המינוף של נובל וחשפה אותה לרגישות פצלי השמן לנקודות האיזון בהפקת נפט בארה"ב.

"באשר להשפעה הפוטנציאלית על המאגרים הישראליים: קיים קונצנזוס לגבי האיכות של נובל באקספלורציה ובהפקה במים עמוקים. נציין, שלמרות הבעייתיות של קרבת אסדת לוויתן לחוף מבחינת תושבי האזור, קיימת הערכה בינלאומית ביחס לאיכויות הפיתוח של מאגרי תמר ולוויתן.

"הרכישה של נובל ע"י שברון, אם תצא לפועל - עלולה להביא ליציאתה מהמאגרים הישראליים תמר ולוויתן, בהם היא מתפקדת כמפעילה. החזקתה של נובל במאגר תמר נמצאת כבר בשיעור רגולטורי מינימלי שהותר למפעיל, בעוד שבלוויתן היא מחזיקה 40% והוא נחשב לאחד הנכסים התזרימיים שלה". 

"בשורה התחתונה, כיאה לעידן קונסולידציה, חברות הענק פונות לרכישת חברות איכותיות שהשווי שלהן נפגע דרמטית. אם אכן תצליח שברון לרכוש את נובל בעסקת מניות בלבד ובפרמיה שאינה גבוהה משמעותית מהמחיר הנוכחי, היא תעשה עסקה מצוינת. שברון, בניגוד לנובל שמנייתה צנחה 72% בשנתיים האחרונות, איבדה רק כ-28% משווייה בתקופה זאת.

"מבחינת שותפיה הישראלים, מדובר בהגברת האי-ודאות. קיים, כמובן, סיכוי מסוים שבמקרה של הצלחת הרכישה, שברון תשאיר את הפעילות של נובל בישראל, אך מרבית הסיכויים שהפעילות תימכר. במקרה כזה, יהיה קשה מאוד למצוא החלפה ראויה מבחינת היכולות והעמידות במצבים גיאו-פוליטיים מורכבים".

פריד מסייגת ואומרת שאם מבחינה גיאופוליטית המצב לא יהיה טוב, רק אז שברון עשויה להוציא את נובל מישראל.

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, אומר כי "שברון היא אחת מהשחקניות הגדולות בתעשיית הנפט והגז העולמית וכניסתה למעורבות בפעילות בישראל היא חשובה, כי היא מספקת תמיכה וביטחון לענף. כניסתה מספקת רוח חדשה ואופטימיות לשוק הגז המקומי, הנמצא כיום במצב מאוד מדוכדך".

עוד מוסיף לובלין, כי "שברון מביאה איתה כוח שיווקי משמעותי, יכולות תפעוליות משמעותיות וגב פיננסי חזק".  לגבי מהלך הרכישה לובלין סבור, כי "שברון לא הגיעה במטרה לרכוש נכסים בישראל, היא קנתה את נובל אנרג'י במחיר נוח". להערכתו, בשברון מבינים שאחיזה במזרח התיכון היא חשובה, אבל הרכישה לא נעשתה כחלק מאסטרטגיה לכניסה לפעילות בישראל.

הפסד של 4 מיליארד דולר ברבעון

כמו יתר השחקניות בענף האנרגיה, ובייחוד בעסקי הנפט והגז, גם נובל אנרג'י נפגעה בצורה ניכרת ממשבר הקורונה, שגרר את מחירי הנפט בעולם לרמות שפל שבהן לא שהו מעולם.

ברבעון הראשון של השנה רשמה נובל אנרג'י הפסד (GAAP) של 4 מיליארד דולר. כאמור עוד לפני משבר הקורונה נובל סבלה משחיקה מתמשכת בתוצאותיה, כאשר מ-2015 החברה רשמה הפסד מצטבר של 10 מיליארד דולר.

בסיכומה של 2019 הציגה נובל אנרג'י הפסד ענק של 1.5 מיליארד דולר, אחרי שגם בשנים קודמות השורה התחתונה שלה הייתה שלילית. גם ב-2017 וב-2016 סבלה נובל אנרג'י מהפסדים כבדים, שהצטברו תוך שנתיים ליותר מ-2 מיליארד דולר.

בפעילות השוטפת, הכנסותיה השנתיות בסיכום השנה שעברה הסתכמו ב-4.4 מיליארד דולר - סכום המשקף שחיקה של 11% ביחס להכנסות של כ-5 מיליארד דולר שהציגה בשנת 2018, והרווח התפעולי שלה נמחק כמעט במלואו.