מנועי בית שמש מעריכה ירידה של 15%-20% בהכנסות לעומת 2019

מניית מנועי בית שמש השלימה נפילה של 67% מתחילת השנה, בעקבות הערכות המשקיעים לגבי פגיעתו של משבר הקורונה בביצועי החברה, הנסמכת על ענף התעופה

מנועי בית שמש / צילום: אריאל ירוזלימסקי
מנועי בית שמש / צילום: אריאל ירוזלימסקי

משבר הקורונה והשפעותיו החמורות על ענף התעופה העולמי גובים מחיר יקר גם מחברת מנועי בית שמש  הישראלית, שנמצאת בשליטת קרן פימי של ישי דוידי. החברה, שעוסקת בייצור חלקים למנועי מטוסים ובשיפוץ מנועים, מעריכה כי תספוג ב-2020 ירידה של 15%-20% בהכנסות בעקבות אירועי נגיף הקורונה.

מנועי בית שמש רשמה ב-2019 הכנסות של כ-171 מיליון דולר, כך שכעת צופה החברה הכנסות של 137-145 מיליון דולר ב-2020. ברבעון הראשון של 2020 נרשמה דווקא צמיחה של 25.5% בהכנסות ל-49 מיליון דולר, כך שבשלושת הרבעונים הבאים של השנה מצפה החברה להכנסות של 88-96 מיליון דולר בסך הכל, שישקפו נפילה של 27%-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לדברי הנהלת מנועי בית שמש, עיקר השחיקה בהכנסות תירשם במגזר ייצור החלקים, וכתוצאה ממנה צפויה גם ירידה ברווחיות החברה. ב-2019 רשמה מנועי בית שמש רווח תפעולי של 21.6 מיליון דולר ורווח נקי של 16.4 מיליון דולר, כאשר אלה כללו בתוכם גם רווח חשבונאי הזדמנותי של 3.7 מיליון דולר, שנרשם בעקבות רכישתה של חברת חישולי כרמל.

מניית מנועי בית שמש השלימה עד אתמול נפילה של 67% מתחילת השנה, בעקבות הערכות המשקיעים לגבי השפעותיו הקשות של משבר הקורונה על ביצועי החברה, שנסמכת על ענף התעופה. 

עם זאת, לאחר פרסום התחזית בנוגע להיקף הירידה הצפויה במכירות ב-2020, דווקא עלתה המניה בכ-7% - והיא משקפת שווי חברה של כ-430 מיליון שקל (125 מיליון דולר), כך שייתכן כי המשקיעים ציפו לירידה חריפה עוד יותר.

"אירוע המאופיין באי-ודאות רבה"

ברבעון הראשון של 2020 הציגה עדיין מנועי בית שמש עלייה במדדי הרווחיות (בנטרול הרווח ההזדמנותי מרכישת חישולי כרמל). כך למשל, הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) צמח ברבעון הראשון ב-32.5% ל-6.6 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך ההכנסות טיפס ל-13.6%, לעומת 12.9% ברבעון המקביל.

יש לציין כי בדוחות לסיכום הרבעון הראשון, שפורסמו ב-21 במאי, העריכה הנהלת מנועי בית שמש כי "בשנת 2020 עשוי לחול צמצום לא מהותי בהיקף המכירות ביחס לתקופה המקביל אשתקד, בעיקר במגזר החלקים, ובעקבות כך עשויה להיות ירידה ברווחיות הקבוצה". עם זאת, מאז השתנתה התמונה, והשינוי בין שתי ההערכות מעיד גם על האופק המוגבל שיש כיום להנהלה בנוגע לעסקיה עם לקוחות בינלאומיים מקרב יצרניות המנועים למטוסים.

כעת מציינת הנהלת החברה כי למיטב ידיעתה, הירידה בהיקף המכירות בעת הנוכחית מקורה בדחיית מועד הספקה של הזמנות מלקוחות, ולא בביטולן. "לאור האמור החליטה הקבוצה לנקוט פעולות שונות לצורך התאמת הוצאותיה להכנסותיה הצפויות, תוך שמירה על קשר רציף ותיאום תוכניות עם לקוחותיה, ספקיה ונותני השירותים הרלבנטיים", כתבה הנהלת מנועי בית שמש בהודעה לבורסה.

"נכון למועד זה, לאור העובדה כי מדובר באירוע המאופיין באי-ודאות רבה ביחס להיקף ההשפעה של האירוע על הקבוצה, החברה אינה יכולה לכמת את ההשפעות המלאות על פעילות הקבוצה, שכן מידת ההשפעה תלויה במידה ובהיקף של התממשותן בפועל. הנהלת החברה עוקבת אחר השינויים וההתפתחויות ותעדכן ככל שיהיה שינוי מהותי בהערכות הקבוצה בדבר השפעת הנגיף על פעילותה העסקית".

את מנועי בית שמש מוביל המנכ"ל רם דרורי, והיא נמצאת בשליטת קרן פימי. נכון לסוף 2019 העסיקה החברה 1,213 עובדים, מתוכם 1,000 בישראל ועוד 213 בסרביה.

מוקדם יותר החודש דווח בתקשורת כי החברה הודיעה להסתדרות כי בכוונתה לזמן כ-92 מעובדיה במפעל בבית שמש לשימוע שלפני פיטורים, לאחר שבחודש יוני כבר פיטרה 27 מעובדי מפעל חישולי כרמל שבטירת הכרמל. בחברה לא הגיבו לפרסומים, ושלא לציטוט טענו שם כי נכון להיום מצבת העובדים עדיין לא השתנתה בהשוואה לסוף דצמבר 2019.