הוא קורא להם מריונטות, הם טוענים שהוא מסכן את החברה: הקרב בצמרת מגדל עולה מדרגה

הדיון המתוכנן להדחת יו"ר מגדל ביטוח מתפקידו כמנכ"ל החברה האם בוטל לבקשת דירקטור וגלעד עצמו • דירקטורים טוענים כי גלעד מנסה לייתר את הדירקטוריון וחשים כי היא רוצה לקדם השתלטות על החברה • גלעד טוען: הדירקטורים שתומכים בהדחה הם "מריונטות של בעל השליטה"

ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר
ניר גלעד, יו"ר מגדל ביטוח / צילום: איל יצהר

נמשך משבר האמון בצמרת קבוצת הביטוח מגדל. הצדדים לעימות - יו"ר חברת הביטוח ומנכ"ל החברה האם הציבורית, ניר גלעד, וכל חברי דירקטוריון החברה האם הציבורית, כול לבעל השליטה שלמה אליהו - ממשיכים לשמור לכאורה על סטטוס קוו אך מלאים בטענות האחד כנגד השני. זאת בדומה למשבר אמון חריף אחר שנוצר בחודשים האחרונים בצמרת קבוצת הביטוח כלל ביטוח, שהוביל להודעת יו"ר החברה דני נוה לסיים את כהונתו מוקדם מהמתוכנן כמו גם למאבק בין דירקטוריון החברה לבין הרגולטור האחראי.

באפריל השנה, בעיצומו של משבר הקורונה, החליט דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח לחדש יוזמה שנבחנה מוקדם יותר השנה, ולהביא להדחת גלעד מתפקידיו. המהלך עורר את חמתו של הרגלטור האחראי, הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת, שהבהיר כי לא יאפשר את הדחת גלעד ממגדל חברה לביטוח ושהוא נגד פגיעה במעמדו. התערבות הרגולטור הובילה להקפאת המהלך שקידם דירקטוריון מגדל אחזקות הציבורית, שבראשו עומד היו"ר ובעל השליטה אליהו, גם לגבי התפקיד של גלעד בחברה האם שאינה מפוקחת על ידי רשות שוק ההון.

ברקת לאליהו: "בחר בין התפקידים"

ואולם, באמצע השבוע שעבר שלח ברקת מכתב חריף שבמסגרתו הורה לאליהו לבחור האם הוא רוצה להיות דירקטור במגדל חברה לביטוח או יו"ר מגדל אחזקות, ושמבחינתו הוא לא רשאי להמשיך ולשמור על כפל התפקידים, כשבמקביל הוא חלק ביקורת להתנהלות הדירקטוריון.

ביום ראשון, ולאחר שמכתבו החריף של הרגולטור התקבל בקבוצה, אמור היה להתקיים דיון בדירקטוריון הקבוצה האם על הדחתו של גלעד "רק" מתפקיד מנכ"ל מגדל אחזקות, שאינה מפוקחת על ידי רשות שוק ההון, וללא התייחסות - לפי שעה - לתפקידו כיו"ר מגדל חברה לביטוח. ואולם, בשל התנגדות של דירקטור בחברה, חיים רמון, השתכנעו כמה מחבריו שעדיף לא לקיים את הדיון האמור ולא לקבל החלטה בנושא שתשנה את המצב הקיים, "כדי לא להדליק תבערה מול הפיקוח, ולא לטפס על סולמות", כדברי גורם בסביבת הקבוצה.

עם זאת, כאמור, שימור המצב הקיים ואי קידום הדחת גלעד ממגדל אחזקות לא מפשט את המצב במגדל, שכנראה לא הגיע למצב יציב. "דירקטורים מצפים מניר גלעד ללכת ולא להישאר בתפקידו רק בזכות הרגולטור", אומר גורם בסביבת החברה שמציין כי "יש רוב מובהק בקרב הדירקטורים, גם בחברת ההחזקות הציבורית וגם בחברת הביטוח המפוקחת, בעד שילך, כי לתפיסתם הוא מסכן את החברה ולא זז מהתפקיד בגלל המטרייה שפרס מעליו משה ברקת, כך שכל ישיבה שם מגיעה למצב של כיפוף ידיים". על כך מוסיף אותו גורם כי "את המצב הקיים אי אפשר להשאיר, כשיש חוסר אמון מוחלט בין הצדדים. ובכלל, האם יש להחליף את רוב הבורד או את ניר?".

מכתב חריף וטענות לניגוד עניינים

בכל אופן, בסביבת הדירקטוריון מסבירים כי הדיון בעניין הדחת גלעד מתפקידו כמנכ"ל מגדל אחזקות הציבורית לא נעשתה רק משום הרצון לא להתעמת עם הרגולטור אלא גם, כפי שאומר גורם מעורה, בשל מכתב חריף שהעביר גלעד ושבו הוא מבקש שלא להדיחו, תוך שהוא מתריע בפני הדירקטורים מהשלכות ביצוע המהלך, תוך שהוא מבהיר כי מבחינתו הטענות נגדו מופרכות ונגועות בניגודי עניינים.

במסגרת זו מסר גלעד לחברי הדירקטוריון של מגדל אחזקות, שחלק ניכר מהם גם מכהנים לצדו בדירקטוריון מגדל חברה לביטוח, בין היתר כי לתפיסתו לא יכול להיות היגיון מאחורי מהלך להדחתו, בהינתן שמניית מגדל ירדה עם ההודעה על הכוונה המקורית להדיחו ומנגד היא עלתה עם היוודע התנגדות הממונה למהלך ההדחה.

אך לא רק זאת, ל"גלובס" נודע כי בפנייתו לחברי דירקטוריון קבוצת מגדל שנעשתה אתמול כתב גלעד כי התנהלות הדירקטורים שתומכים בהחלטה להדיח אותו מעלה מסקנה, לתפיסתו, כי הם "מריונטות של בעל השליטה ועושי דברו" ושהם אינם פועלים לטובת החברה. על כך הוא הוסיף כי לדידו הם יעשו מהלך שנועד להביא להדחתו מתפקיד יו"ר חברת הביטוח, גם אם הם "רק" מדיחים אותו ממגדל אחזקות, ושזה דגל שחור מבחינת הרגולטור. בהקשר זה, כך אומרים גורמים מעורים, איים גלעד כי הדחתו היא התרסה בפני הממונה והיא עלולה להביא לביטול היתר השליטה בחברה.

מקורב לגלעד אמר כי "ניר נחוש במטרה שלקח על עצמו - להחזיר את מגדל למקום בו היא ראויה להיות וממנו הידרדרה בשמונה השנים האחרונות".

עוד נציין כי בסביבת גלעד מסבירים כי הוא ניסה להוביל לתפיסתו לשינוי במאזני הכוחות וסדרי העבודה של הדירקטוריונים בקבוצה, דבר אשר הביא להעמקת המתיחות מול חברי הדירקטוריון. בהקשר זה, נציין, חברים בדירקטוריון הקבוצה חשו שגלעד מנסה לייתר אותם ולהפוך אותם למייעצים בלבד, כשחלקם אף חשים כי גלעד מנסה לקדם השתלטות של גורם חיצוני על מגדל - וזאת למרות מחויבותו לבעלי המניות של הקבוצה, ובהם אליהו שמחזיק ב-68.5% ממניות הקבוצה. בסביבת גלעד מכחישים זאת ומציינים כי הכנסת שותף נדונה בעבר כתוכנית אופציונלית בלבד למקרה שבו החברה תידרש להזרמות הון בשל הוראות הרגולציה, ושנושא זה אינו על הפרק בשל ההקלה בהוראות הרגולטור בנושא.

אליהו, נזכיר, נקלע לעימותים גם עם קודמתו של ברקת, דורית סלינגר. כשנכנס ברקת לתפקידו נראה היה כי בינו ובין אליהו יש יחסים טובים יותר אך די מהר גם היחסים ביניהם עלו על שירטון ונוצר חוסר אמון. זה קרה אגב תחלופה מהירה ורעשנית של בעלי תפקידים בכירים בקבוצה.