משרד האוצר הגיע להסכמות עם האחיות: השביתה הסתיימה

שר הבריאות ושר האוצר סיכמו על הוספת 2,000 תקני אחיות חדשים למערכת הבריאות • הסתדרות האחים והאחיות גילתה על קיומו של המתווה מהודעה לתקשורת

שביתת האחיות במערכת הבריאות  / צילום: הסתדרות האחים והאחיות
שביתת האחיות במערכת הבריאות / צילום: הסתדרות האחים והאחיות

הושג הסדר בין משרד האוצר, משרד הבריאות והסתדרות האחים והאחיות, ושביתת האחיות, שהחלה היום, תיגמר. לפי פרטי ההסכם, יתקבלו 2,000 תקני אחיות חדשים, בהם 1,600 תקנים למערך האשפוז ו-400 למערך הקהילה בריאות הציבור. 

בנוסף, במשרד האוצר ציינו כי "יוקם באופן מיידי צוות משותף שיגיש את המלצותיו לעניין תוספת תקינה קבועה למערך האשפוז בתוך 30 יום, לקראת דיוני התקציב. שר האוצר הנחה כי יש לתעדף נושא זה בראש סדר העדיפויות בדיוני תקציב מערכת הבריאות ויפעל על מנת להוסיף תקני אחיות באופן קבוע". 

"בנוסף, סוכם כי במסגרת ההסכם יוסדרו סוגיות נוספות, ובכללן, תוספת שכ"ד לאחיות בפריפריה, מתן תמריץ כלכלי לחיזוק מערך בריאות הציבור בדרום, הארכת הסכמי המשמרות המיוחדות בתקופת הקורונה, והסדרת התשלום לאחיות בתקופת הבידוד". 

שרי האוצר והבריאות הגיעו להסכם מעל ראשן של האחיות

מתווה ההסכם נעשה ללא שיתוף של הסתדרות האחים והאחיות, שגילתה עליו דרך הודעה לתקשורת שהוציאו שר הבריאות ושר האוצר. מהסתדרות האחיות נמסר לאחר פרסום דבר המתווה כי "איננו מכירים את פרטי ההסכם בין שר הבריאות יולי אדלשטיין לבין שר האוצר ישראל כ"ץ בעניין המחסור הקשה באחים והאחיות. זה עתה זומנו לפגישה עם שר האוצר על מנת לקבל את מתווה ההסכם ואנו בהחלט מקווים שמדובר בפתרון הולם למחסור עבור האחים והאחיות ואזרחי ישראל. הפגישה תחל בשעה 20:30 במשרד האוצר בירושלים".

בנוסף, סיכמו השרים על תוספת של 700 עובדי מנהל ומשק ומקצועות הבריאות, אשר יוקצו למחלקות הקורונה. לפי הודעת המשרדים, מדובר בתגבור כוח אדם השקול לתוספת של 8 שנים; וזאת, על מנת לאפשר היערכות מיטבית של מערכת הבריאות עם אתגרי הקורונה והחורף הקרוב.

מלבד תוספת כוח האדם, סוכם על הקצאת מיליארדי שקלים לטיפול בקורונה. התוספת תאפשר היערכות של משרד הבריאות לקצב בדיקות הקורונה כפי שדרש אדלשטיין של עד 60 אלף ביום לחורף. במסגרת סכום זה יוקצו משאבים לרכש חיסוני שפעת והשקעה בתשתיות טכנולוגיות, כולל דיגיטציה לשירותי רפואה עבור קופות החולים שישכללו את הרפואה מרחוק ויקטינו את הסיכון לחולים.

לדברי אדלשטיין, "מערכת הבריאות הורעבה במשך שנות דור. מערכת ששיוועה לתקציבים ולתקנים, זוכה לחמצן שכה זקוקה לו. מערכת שהוזנחה, זוכה לתשומת הלב שמגיעה לה. זה לא הסוף, אבל זו התחלה טובה לחיזוק מערכת הרפואה בישראל, המערכת עם האנשים הכי טובים בעולם, שמקבלת הכרה למקום המגיע לה בסדר העדיפויות הלאומי".

לדברי כ"ץ, "מדינת ישראל חייבת לציבור האחיות, שניצבות בחזית המאבק על בריאות הציבור, חוב גדול. מסירותן בכל ימות השנה ובעידן הקורונה בפרט ראויים למלוא הכבוד וההערכה. אני מברך על שובן לעבודה ומתחייב לסייע להן ככל שידרש כדי לאפשר להן למלא את תפקידן בדרך הנאותה ביותר".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות: "אני מבקשת להודות באופן אישי לשרי האוצר, הבריאות ומנכ"לי משרדם, ולכלל ציבור האחים והאחיות במדינת ישראל שפעלו למען בריאותם של אזרחי ישראל."