ועדת הקורונה קבעה שהמסעדות ייפתחו: "נדרוש שהנחיות הממשלה יהיו הגיוניות"

לאחר שהמסעדות נסגרו ב-05:00 בבוקר, הן יכולות להיפתח מחדש: ועדת הקורונה בראשות שאשא ביטון החליטה לדחות את הצו הממשלתי על סגירתן • שאשא ביטון: עד לרגע זה לא קיבלנו מהממשלה הנחיה ומתווה שניתן יהיה להסבירו לציבור בנוגע לישיבה בתוך ומחוץ למסעדות

ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס
ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס

בסיום ישיבת ועדת הקורונה, ואחרי נסיונות להגיע להסכמות עם נציגי הממשלה, הצביעה הוועדה נגד הצו לסגירת המסעדות. שאר סעיפי הצו, אושרו על ידי הוועדה.

בהחלטה תמכו יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון וחברי הכנסת יוליה מלינובסקי, מיקי לוי, אנדריי קוז'ינוב, ג'אבר עסאקלה, יואל רזבוזוב, אימאן ח'טיב-יאסין, ומרב מיכאלי. לפי הודעת יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, חברי הכנסת מהקואליציה לא השתתפו בהצבעה. התנגדו להצעה חברי הכנסת מהקואליציה שלמה קרעי, אליהו ברוכי, טלי פלוסקוב.

"הוועדה הזו נותרה המקום הדמוקרטי האחרון"

בפתיחת הדיון, אמרה שאשא ביטון, שעד לרגע זה לא קיבלה מן הממשלה הנחיה ומתווה שניתן יהיה להסבירו לציבור בנוגע לישיבה בתוך ומחוץ למסעדות, ולכן הוועדה תדחה בהצבעה את הצווים של הממשלה. המשמעות של כך הנה שהמסעדות ימשיכו להיות פתוחות כרגיל והצו הממשלתי לא יהיה בתוקף.

"לא נוכל לאשרר את פתיחת המסעדות בהתאם להנחיות שהיו להם עד אתמול", אמרה שאשא ביטון. "אנחנו הבטחנו לקיים דיונים מקצועיים ועניינים. נבחן את התועלת הבריאותית אל מול הנזק העצום ונדרוש שהנחיות הממשלה יהיו הגיוניות כדי שנוכל לרתום את הציבור, כי רק עם הציבור נוכל להיאבק בנגיף.

"אנחנו לא יכולים לשנות את המתווה שהממשלה הציעה. אנחנו יכולים רק לאשר או לדחות. לכן אנחנו נדחה את המתווה של הממשלה".

"הוועדה הזו נותרה המקום הדמוקרטי האחרון שעדיין מנסה לנהל דיונים", אמר ח"כ יואל רזבוזוב מיש עתיד. "נותר לנו זמן קצר, כי הממשלה רוצה רק יסמנים".

ח"כ מיכאלי ממפלגת העבודה אמרה: "תענוג לעבוד בוועדה הזו, ואני מחזקת את ידיך ורואים את התגובות של הציבור שמרוצה ממוסד ממלכתי כמו הוועדה הזו". עוד ציינה מיכאלי כי יתכן ויצטרכו לשנות את הכללים בעתיד לפי הצורך לאפשר שגרה ותעסוקה לישראלים.

ח"כ הילה וזאן מכחול לבן אמרה בדיון: "מסעדנים רבים מתקשרים ומבקשים להישאר פתוחים וגם אומרים שהם משתגעים מחוסר הוודאות. הם אומרים שבקרוב תהיה סגירה עם צו חדש, ואין ודאות ושם נולד חוסר האמון האמיתי. צריך למצוא מתווה שיאפשר פתיחה של המסעדות, אבל אני מבינה שאם לא יהיה מתווה בשיתוף עם הממשלה ושר הבריאות, זה לא יעבור ואנחנו נמשיך לשגע אותם".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר בדיון: "החלטת הממשלה היא שהמסעדנים ממשיכים לעבוד, אך יש ויכוח מה הן שיטות העבודה. האם פתיחה בחוץ או לפתוח גם חלקי בפנים. אנחנו מקבלים נתונים קשים הבוקר ואתם פה מתנהלים כאילו הכל בסדר".

ח"כ שאשא ביטון השיבה לו: "אף אחד לא מתנהל כאילו הכל בסדר". זוהר המשיך ואמר: "את עושה עבודה בסדר גמור, אבל האופוזיציה מושכת אותך באף. הציבור הישראלי נהדר, אבל האופוזיציה מנסה לערער את יציבות השלטון ומתנהלת בחוסר אחריות".

יצוין שאתמול בוויכוח האישי בין שר האוצר לח"כ מיקי זהר, אמר כ"ץ כי האופוזיציה בישראל מתנהגת באופן יותר אחראי מזוהר.

עוד ציין מיקי זוהר: "כולם אמרו שאנחנו עומדים להדיח את שאשא ביטון מתפקידה. וכפי שאתם רואים היא עדיין יושבת על הכסא. אנחנו לא פועלים להדיח אותה". לכך השיב לוי: "שמענו את זה מפיך שאתה רוצה להדיח אותה".

זוהר הוסיף: "ההחלטה של הוועדה הזו אינה אחראית כלפי הישראלים ואנחנו נפעל לתקן את זה באמצעות חוק הקורונה הגדול, הסמכויות של ועדה זו יועברו לוועדה אחרת וקבלת ההחלטות תהיה עניינית לטובת האזרחים ולא משום שיקול אחר".

גם בוועדת חוק חוקה ומשפט דנו הבוקר בדרכים השונות לעקוף את ועדת הקורונה ולהביא את הצווים הממשלתיים לועדות אחרות בכנסת.

ח"כ גדעון סער מן הליכוד, התנגד באופן נחרץ למהלך החקיקתי, שבאמצעותו אפשר יהיה לעקוף את עבודת הועדות באמצעות קיום הצבעה במליאה. "אני נגד הליכה למליאה כדרך לעקוף את הועדות, כי במליאת הכנסת לא מתקיים פיקוח פרלמנטרי אמיתי.

עוד אמר סער כי "שיטת האישור בדיעבד, כפי שרואים בועדת הקורונה, היא לא טובה. חמש בבוקר מסעדות נסגרות ועשר בבוקר הועדה משנה את זה. זה לא דרך טובה".