חילופי האשמות בין העו"סים והאוצר: "פקידי האוצר מטעים את השר עם סיפורי בדיות וחצאי אמת"

בעוד ששר האוצר והעובדים הסוציאליים מתווכחים בנוגע לשאלה מי מכשיל את ההסכם, הודיע כ"ץ על מתווה מיידי בנושא מוגנות לעובדים הסוציאליים • אך העובדים הסוציאליים אומרים שמדובר בתרגיל יחצ"ני ולא בפתרון אמיתי לבעיית הרווחה במדינה

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חילופי ההאשמות בין שר האוצר לעובדים הסוציאליים, בנוגע לשאלה מי מכשיל את ההסכם שאמור לענות למרבית דרישות העוס"ים, עדיין בעיצומן. בינתיים, מודיע שר האוצר ישראל כ"ץ על מתווה מיידי בנושא מוגנות לעובדים הסוציאליים, בגובה 70 מיליון שקלים, ללא קשר להסכם הכולל המתגבש. הודעת האוצר מתקבלת בזעם בקרב העובדים והעובדות הסוציאליים אשר מרגישים כי מדובר בתרגיל יחצ"ני ולא בפתרון אמיתי לבעיית הרווחה במדינה. בשלב זה הודיעה יו"ר ארגון העובדות הסוציאליות כי השביתה תימשך עד שיימצא פתרון אמיתי ומלא לבעיות הקשות עליהן העובדים והעובדות הסוציאליים מתריעים.

בהודעה שפרסם משרד האוצר הבוקר (ג'), הוא ממשיך להאשים את נציגות העובדים הסוציאליים בהכשלת ההסכם הכולל, ובין היתר כותב, כי "במסגרת המשא ומתן המתנהל בשבועות האחרונים בין נציגות העובדים הסוציאליים לנציגות משרד האוצר, גובשו פרטי הסכם העונים על מרבית מדרישות הנציגות. במסגרת זו סוכם כי העובדים הסוציאליים יגדילו את שכרם באלפי שקלים בשנה הקרובה ובשנה הבאה. יחד עם זאת, בחרה נציגות העובדים לדחות את פרטי ההסכם בשל רצונה לנהל משא ומתן על הסכם שכר קבוע, דבר שאינו אפשרי בתקופה בה טרם אושר תקציב מדינה בממשלה ובכנסת".

כ"ץ התייחס למחסום במשא ומתן אתמול (ב') במהלך דיון בוועדת הכספים בכנסת, כאשר לדבריו משרד האוצר הגיע לסיכום עם יו"ר ועד העובדות הסוציאליות, ענבל חרמוני, אך הן התחרטו. "הגענו להסכמות ואז היא חזרה בה, וציינה שהיא לא רוצה לדון ללא הסכמי שכר קבועים - אי אפשר לחצות בעת הזו את הקו של הסכמי שכר", אמר שר האוצר.

למרות המחסום הנטען במשא ומתן הודיע משרד האוצר הבוקר כי "מתוך מחויבות לערוב לביטחונם האישי של העובדים הסוציאליים והערכה גדולה למסירותם ועזרתם לציבורים נרחבים", הוא החליט לתקצב באופן מיידי את נושא המוגנות לעובדים הסוציאליים. התקציב לתוכנית המוגנות יהיה כפי שסוכם במסגרת המשא ומתן בין משרד האוצר לעובדים הסוציאליים, בהיקף 70 מיליון שקל, עד לסוף שנת 2021.

תוכנית המוגנות תצא לדרך באופן מיידי וללא תלות בהמשך המשא ומתן מול העובדים הסוציאליים.

כ"ץ מסר כי "אני מלא הערכה למסירותם של העובדים הסוציאליים ולתרומתם ועזרתם לציבורים נרחבים. התחייבתי להקשיב ולהביא לפתרון הסוגיות שעל הפרק, כפי שעשיתי אמש עם יו"ר ארגון האחים והאחיות. אני קורא לנציגת העובדות הסוציאליות לחזור לשולחן המשא ומתן כדי שנוכל להגיע להסכמות בהקדם ולהביא לסיומה של השביתה".

"הפקידות באוצר מכשילה את ישראל כ"ץ"

יו״ר איגוד העובדות הסוציאליות מסר: "לא יהיה כלום כי אין כלום. לצערנו פקידי האוצר מטעים את שר האוצר עם סיפורי בדיות וחצאי אמת. השביתה והמחאה יימשכו עד שאת הבלופים לתקשורת יחליפו פקידי האוצר ברגישות אחריות ומו"מ כנה לפיתרון.

"הבלוף לעיתונות על תקציב על הקמת מערך המוגנות אין לו אחיזה במציאות כי משרד האוצר לא מסכים על תקציב עם משרד הרווחה. בעוד שמונה חודשים שתותקף העובדת הסוציאלית - מה יגידו פקידי האוצר: היה לנו כסף להגן עלייך רק לשמונה חודשים?

"הפקידות באוצר מכשילה את ישראל כ"ץ עם סיפורים על דרישות השכר. איגוד העובדים הסוציאלים דורש הסכם בוררות על מבנה השכר. לכולם ברור שמתווה בוררות ייקח מספר חודשים, כך שהטענה על היעדר תקציב היא לא יותר מספין בכדי לשבור את רוחן של העובדות.

"פקידי האוצר קוראים לנו לשוב לשולחן המו״מ - אנחנו מחכות כבר שבוע למו״מ שהופסק באופן אלים וחד צדדי. אנחנו נגיע בכל שעה. שידע שר האוצר שפקידי האוצר הונו אותו ולא קבעו כלל דיוני מו״מ. אנחנו קוראות לראש הממשלה ולשר האוצר להסיר את מחסומי האטימות של האוצר ולפתור את משבר הרווחה".

נזכיר כי הרקע למשא ומתן בין האוצר לעובדים הסוציאליים הנה שביתת העובדות והעובדים הסוציאליים על רקע טענתן כי המקצוע שלהם מצוי במשבר עמוק, לא מתוגמל והעובדים והעובדות מצויים בסכנה מתמדת ללא כל הגנה מן המדינה.

השביתה של העובדות הסוציאליות מותירה את האוכלוסיות הפגיעות ביותר חשופות, דווקא בתקופה שבה השירותים החברתיים נדרשים יותר מכול; בזמן המשבר הכלכלי-חברתי הגדול ביותר שפקד את ישראל. לפי נתוני משרד הרווחה, בשבוע הראשון של יולי חלה עלייה של 47% במספר הפונים למחלקות לשירותים חברתיים ביחס לשבוע המקביל ב-2019. ועלייה של 6% מהשבוע האחרון של חודש יוני לשבוע הראשון של יולי. במספר הפונים שלא היו מוכרים כלל לרווחה קודם לכן מדובר בעלייה של 10%. מתחילת משבר הקורונה שבע נשים נרצחו על ידי בני זוגן, מספר הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה גדל ב-50%, מספר התלונות על אלימות כלפיי ילדים ונוער גדל ב-760%.

זאת, לצד עלייה חדה בתופעות של חרדה, דיכאון ומצוקה רגשית, שעליה העידו נתוני הלמ"ס; 33.4% שחשו בלחץ וחרדה ו-25.7% אמרו שמצבם הרגשי של ילדיהם החמיר. כמו כן, 20.2% טענו שמצבם הנפשי החמיר. ההקשר הכלכלי ברור - לפי הנתונים, 45% מהישראלים מדווחים על החמרה במצבם הכלכלי, כמעט מחצית מהישראלים חוששים שלא יצליחו לשלם על מזון, חשמל וטלפון.

בזמן שגרה, עובדת סוציאלית ברשות מקומית מטפלת בממוצע ב-300 משפחות, 1,500 בני אדם, לבדה. עו"ס קשישים מטפלת בכ-500 קשישים בו זמנית לבדה, ועו"ס לחוק נוער מטפלת ב-250 ילדים ונוער בסיכון גבוה בו זמנית כשהיא מועסקת בשלושת רבעי משרה.

במצב הזה נוצרים תורי המתנה של חודשים ארוכים במערך בריאות הנפש, ועיכוב של יותר משנה במתן תסקירים לבתי משפט.