שברון | ניתוח

להאכיל את הלוויתן: הקורונה הבריחה את המשקיעים משותפויות הגז והנפט, ואז הגיעה העסקה של נובל-שברון

החלטתה של שברון לרכוש את נובל אנרג'י, שמחזיקה בכ-40% ממאגר הגז לוויתן, עשויה להקל על החברות הישראליות ששותפות בקידוח במיחזור החובות לצורך פיתוח המאגר • הערכות: ישראל ואזור מזרח הים התיכון מעניינים את שברון, אחרת לא הייתה מחפשת לרכוש דווקא את נובל

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

הודעתה של ענקית האנרגיה האמריקאית שברון על רכישת חברת נובל אנרג'י מלהיבה ביומיים האחרונים את שוק ההון הישראלי. שברון אומנם אינה צפויה להשפיע באופן ישיר על רווחי חברות הגז והנפט הישראליות בתקופה הקרובה, אולם החלטתה לרכוש את נובל מחזקת את מעמדו של מאגר לוויתן, ועשויה להקל על החברות הישראליות במיחזור החובות שנטלו על עצמן לצורך פיתוח המאגר.

נובל אנרג'י מחזיקה כיום ב-39.66% ממאגר לוויתן, והיא גם החברה שמתפעלת את אסדת קידוח הגז מהמאגר. לבעלות על מאגר לוויתן שותפות גם שתי שותפויות ישראליות, דלק קידוחים  ורציו , שמחזיקות ב-45.34% וב-15% מהמאגר, בהתאמה. בסוף 2019 החלה הזרמת הגז מהמאגר לישראל, ירדן ומצרים, ובכך נפתחה בפני דלק קדוחים ורציו האפשרות למחזר את חובות הענק שמימנו את השקעתן בפיתוח המאגר.

רציו כבר דיווחה לפני כחודשיים, כי הגיעה להבנות בלתי מחייבות עם מספר מממנים פוטנציאליים, שלפיהן תועמד לה מסגרת הלוואה של 600-650 מיליון דולר לתקופה של שבע שנים, שתובטח בשעבוד על זכויותיה של רציו במאגר לוויתן. מסגרת ההלוואה החדשה תשמש למימון מחדש של הלוואה קיימת בסך של 450 מיליון דולר, ויתרת המסגרת תהיה זמינה למשיכה ותוכל לשמש את רציו לכל מטרה, לרבות השקעות נוספות בפיתוח לוויתן ופירעון איגרות החוב שהונפקו לציבור בישראל.

ברציו העריכו באחרונה, כי ההסכם עם אותם מממנים פוטנציאליים ייחתם במהלך הרבעון השלישי השנה. עם זאת, הסכם זה טרם נחתם, וייתכן שהתמשכות התהליך הכבידה עד כה על יחידת ההשתתפות של רציו, שהשלימה שלשום נפילה של 67% מתחילת 2020 על רקע התפרצות משבר הקורונה.

מאז דיווחו כאמור נובל ושברון על העסקה ביניהן, ובתגובה זינקה יחידת ההשתתפות של רציו בכ-45% בתוך יומיים וצמצמה את שיעור הירידה מתחילת השנה ל-52%. גם אצל דלק קידוחים נרשמה מגמה דומה, וזינוק של 46% ביומיים האחרונים צמצם את הנפילה מתחילת השנה ל-51%, לעומת 66% נכון ליום א' השבוע.

את הקפיצה החדה הזאת, שנרשמה בשני ימי המסחר האחרונים בתגובה לעסקת שברון-נובל, ניתן להסביר כסוג של תירוץ או זרז עבור המשקיעים לחזור ולהסתער על יחידות ההשתתפות של שותפיות חיפושי הגז והנפט, לאחר הבריחה מהן במחצית הראשונה של 2020 בעקבות משבר הקורונה. כך או כך, כניסה של שותף כה משמעותי כמו שברון להחזקה מהותית במאגר לוויתן צפויה להשפיע לחיוב על יכולת גיוס החוב של השותפים הישראלים במאגר, וזאת לאור האמון בו והיכולת להמשיך ולפתחו.

בפני דלק קידוחים עומד גם כן אתגר גדול של מיחזור הלוואה בנקאית על סך של 2.16 מיליארד דולר (קרן חוב של 2.05 מיליארד דולר בתוספת ריבית). באחרונה דיווחה דלק קידוחים כי פנתה למספר חברות דירוג בינלאומיות לקבלת הערכה בדבר דירוג האשראי האפשרי שתקבל במקרה של מיחזור החוב הבנקאי באמצעות הנפקת אג"ח בחו"ל, שיובטחו בשעבוד על החזקותיה במאגר לוויתן.

לצורך מיחזור החוב פועלת דלק קידוחים לגיוס סכום שבין 2.05 מיליארד דולר ל-2.5 מיליארד דולר, באמצעות הלוואה בנקאית, הנפקת איגרות חוב או שילוב של שתיהן. הדירוג האינדיקטיבי שקיבלה דלק קידוחים מחברות הדירוג לקראת הנפקה אפשרית זו נמצא לדבריה בקבוצת הדירוג הבינלאומי BB.

הרכישה נתפסת כניצול הזדמנות

שברון, חברת האנרגיה השנייה בגודלה בארה"ב, נסחרה אתמול לפי שווי שוק של כ-160 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה כ-29% מערכה מתחילת 2020 על רקע התפרצות משבר הקורונה בעולם. מדובר בירידה מתונה יותר מזו שרשמה אקסון מובייל, חברת האנרגיה הגדולה בארה"ב, שנסחרה אמש לפי שווי של 180 מיליארד דולר לאחר נפילה של 39% מתחילת השנה.

רכישת נובל אנרג'י תמורת 5 מיליארד דולר בלבד בעסקת מניות נתפסת בשוק המקומי כניצול הזדמנות של שברון בעקבות נפילה של כ-60% שנרשמה במניית נובל אנרג'י מתחילת השנה. נובל היא חברה ממונפת ביותר, בעלת חובות של כ-8 מיליארד דולר, כך ששווי פעילותה בעסקה עומד על כ-13 מיליארד דולר.

שווי זה נסמך במידה רבה על מאגר לוויתן, ששוויו לפי הערכה שפרסמה לאחרונה דלק קידוחים עומד על 10.5 מיליארד דולר, וזאת לאחר הפנמת השפעת משבר הקורונה על המאגר. "על אף הפגיעה בביקושים שיצר משבר הקורונה, ושעתידה להשליך על היקף המכירות השנה ובשנה הבאה, צפוי המאגר להניב לדלק קידוחים בגין חלקה תזרים נקי של כ-1.15 מיליארד דולר עד סוף שנת 2022", הודיעה השותפות לאחרונה.

שברון עצמה ציינה אתמול כי רכישת נובל אנרג'י מספקת לה רזרבות מוכחות בעלות נמוכה, ומשאבים לא מפותחים, שירחיבו את תיק הנכסים הקיים שלה. לדבריה, נובל אנרג'י מביאה עימה נכסים ימיים מניבי מזומנים בישראל, ללא צורך בהשקעה הונית גבוהה, שיחזקו את מעמדה של שברון במזרח הים התיכון.

"החברות בענף יכולות לנשום אוויר פסגות"

לדברי גורמים בכירים במגזר האנרגיה המקומי, העליות החדות שנרשמו ביומיים האחרונים במניות הנפט והגז נובעות משינוי אווירה שהביאה עימה הרכישה של נובל אנרג'י בידי שברון. "עצם זה שחברה בסדר בגודל של שברון באה לישראל, מאפשר לחברות בענף לנשום אוויר פסגות ולצאת מהפרובינציאליות הים תיכונית.

"אם במשך שנים רבות התלוננו וקיטרו בענף על כך שחברות נפט וגז בינלאומיות גדולות כמו טוטאל ו-ENI הולכות למצרים ולקפריסין ואפילו ללבנון, בשעה שלישראל מסכימה להגיע רק חברה בינונית בגודלה כמו נובל, אז כעת המצב שונה. ברור שחברת ענק כמו שברון, שעובדת בלפחות 80 ארצות, מביאה איתה ערך מוסף גדול מאוד".

לדברי אותם גורמים, "שברון היא חברה עם התמחויות רבות בתחום הקידוחים ועם יכולות להוביל פרויקטים גדולים של פיתוח, כמו צינור הגז לאירופה, או צינור נוסף למצרים או צינור לקפריסין, או כל דבר אחר. הם עושים את זה הכי טוב, ככה שיש כאן יתרון יחסי משמעותי מאוד. לכן אני מניח שזה ישפיע גם מאגר לוויתן, שהאתגרים שעומדים בפניו הם עוד ועוד פיתוחים, לצד מיצוי אפשרויות היצוא והשיווק של הגז.

"העסקה הזאת מגדילה את האפשרות להאצת הפיתוחים הנוספים של לוויתן, כי לשברון יש היכולות, הידע והרצון. צריך לזכור שכשהם הסתגלו על נובל, אז חוץ מהמחיר הבורסאי האטרקטיבי שלה, הרי שבפורטפוליו של נובל ישראל היא נכס משמעותי ואולי המשמעותי ביותר".

לדעת אותם גורמים, אם ישראל ואזור מזרח הים התיכון לא היו מעניינים את שברון, היא לא הייתה מחפשת לרכוש דווקא את נובל, כי קיימות חברות אמריקאיות רבות אחרות שלהן נכסי נפט וגז בארה"ב. כך, שהכניסה לשוק הישראלי ולאזור זה הייתה - לתפיסת אותם גורמים - שיקול מרכזי של שברון בהעדפה לרכוש את נובל.

עוד מציינים בענף הנפט והגז המקומי, כי מנהלי שברון אף קיימו אתמול שיחת ועידה למשקיעים שלהם, ושם הם ציינו את החוזים לטווח ארוך שקיימים באזורנו כטריגר מאוד מעניין לרכישת נובל. לעומת זאת באמריקה אין הסכמים לטווח ארוך בשוק הנפט.

"פה הם לוקחים פוזיציה שתספק להם תזרים מזומנים מאוד חזק למשך תקופה ארוכה. יש ללוויתן שני הסכמים עובדים ל-15 שנים, אחד במצרים והשני בירדן, ובנוסף גם הסכמים עובדים לטווח ארוך בשוק הישראלי", מציינים גורמים בענף. לדבריהם, להחלטה תרם גם השינוי המשמעותי לטובה במעמדה של מדינת ישראל מול מדינות המפרץ הפרסי בשנים האחרונות.

"המשבר האיראני לא משפיע רק על ישראל, אלא גם על מדינות שכנות כמו מדינות המפרץ. במישור המדיני, ישראל השכילה למצב את עצמה בצד של הטובים. אין ספק שגם זה עמד לנגד העיניים של תאגיד ענק כמו שברון. אם זה לא היה קיים, קשה לי להאמין שעסקה כזאת הייתה קורמת עור וגידים", ציינו אותם גורמים.

יש לציין כי אמש פרסמה האנליסטית אלה פריד מלאומי שוקי הון הערכה, שלפיה שברון תפעל למכור את החזקתה בלוויתן לאחר השלמת רכישתה של נובל, אולם אותם גורמים אינם מעריכים שכך יקרה. "שברון ממש לא צריכה את זה, היא לא קרן גידור מניו יורק שבאה לעשות סיבוב. חוץ מזה, כשחברה אמריקאית רוכשת חברה אחרת ומתכננת מיד למכור חלק מהפעילויות, היא תמיד תאמר את זה למשקיעים שלה. ושברון לא אמרה על כך דבר", הם מדגישים.