האם תמונת דגל פלסטין בהפגנה בבלפור נוספה בפוטושופ?

מתנגדי נתניהו הוכיחו באותות ובמופתים שהוא שיתף זיוף. אבל הפעם הצילום אותנטי • "המשרוקית של גלובס"

הצילום שבנימין נתניהו צייץ על הנפת דגלי פלסטין בהפגנה בירושלים / צילום: צילום מסך
הצילום שבנימין נתניהו צייץ על הנפת דגלי פלסטין בהפגנה בירושלים / צילום: צילום מסך

"יש לי אייטם חמוד", כתב לנו ביום ראשון קולגה בעיתון. "ביבי צייץ שהונפו דגלי פלסטין בהפגנה אתמול".
"נו?"
"עין חדה רואה שאין יד שאוחזת בדגל. הוא נישא באוויר. יעני - פוטושופ".

נכנסנו לטוויטר לראות על מה הרעש. זה היה צילום מטושטש שראש הממשלה שיתף מההפגנה הגדולה שנערכה מול ביתו ערב קודם. במרכזו, על מוט גבוה מאוד, התנוסס הדגל המוכר של התנועה הלאומית הפלסטינית. "יצא המרצע מהשק", כתב נתניהו, "דגל הרשות הפלסטינית בהפגנת השמאל שמארגן אהוד ברק".

אחרי הציוץ מצאנו שובל ארוך של תגובות שקבעו בביטחון גמור שנתניהו זייף את הצילום. "דגל פלסטין מאתמול זה פוטושופ מוחלט", כתב פעיל ידוע. "עוד פייק ניוז ישירות מהמנכ"ל הכושל של מדינת ישראל". והמכחישים העלו הוכחות מלוא הטנא: "אף אחד לא מחזיק את הדגל, הוא מרחף באוויר"; "הדגל מעופף"; "מה קרה למוט?"; "אתה לא רואה שהוא גבוה משאר הדגלים בהפגנה?"; "בתמונה אחרת הדגל בקושי מגיע לגובה הרמזורים".

הספקנות מובנת. רק לפני חודש כתבנו כאן על צילום ישן של מפגינה מכיכר תחריר, שהוצג ברשת כאילו צולם בכיכר רבין. אבל הפעם הצילום אמיתי. בדקנו את הטענות לזיוף ביום שני, כחלק מהמאבק במידע כוזב בפייסבוק (ראו גילוי מלא). מתברר שהתמונה בציוץ של נתניהו לקוחה מסרטון שהופיע גם בחשבון הטוויטר של חדשות כאן, שם הדגל אפילו מתנועע. אותו הדגל מתועד מזווית אחרת בדיווח באתר החדשות החרדי "לדעת".
כתב "הארץ" בירושלים, ניר חסון, כתב בטוויטר שהוא מכיר את מניפת הדגל - לדבריה, כדי לבטא את הקשר "בין המאבק בכיבוש למאבק בשחיתות". ואכן, בתחילת הסרטון אפשר לראות את המפגינה עם הדגל.

באתר "העין השביעית" הגיעו למסקנות דומות בעקבות קמפיין קטן שערך איש עמותת "סיכוי" עידן רינג. רינג כתב על "הפרכה" מטעה במיוחד: אדם שפרסם גרסה של הצילום שדגל פלסטין הוסר ממנה בפוטושופ, כדי להמחיש איך כביכול נראה המקור. התמונה המטופלת הפכה לפייק ניוז מובהק, כאשר מגיבים התחילו להציג אותה כצילום האמיתי. הזיוף הפך למקור שמוכיח שהמקור הוא זיוף.

בשורה התחתונה: דברי המגיבים לא נכונים. הדגל בתמונה שנתניהו שיתף לא נוסף בפוטושופ. הוא דגל אמיתי שצולם בהפגנה בירושלים ומתועד במקומות נוספים.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס

לקריאה נוספת:
"צילום הדגל הפלסטיני שהונף בהפגנה מול מעון ראש הממשלה לא מזויף" - המשרוקית של גלובס
"פייק על פייק" - העין השביעית
סרטון הווידאו המקורי שממנו נגזרה תמונת הדגל - חשבון הטוויטר של כאן

גילוי מלא: "המשרוקית" משתפת פעולה עם פייסבוק באיתור פוסטים כוזבים ברשת, לצד עוד ארגוני בדיקת עובדות מהעולם. שיתוף הפעולה כולל תגמול.