עו"ד יונתן תדמור צפוי להתמנות לפרקליט מיסוי וכלכלה

עו"ד תדמור מוביל את צוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביחד עם עו"ד ליאת בן ארי

עו"ד יונתן תדמור / צילום: עינת לברון, גלובס
עו"ד יונתן תדמור / צילום: עינת לברון, גלובס

מכרז חשוב נוסף בפרקליטות המדינה, שיצא לדרך ב-6 ביולי, הוא המכרז לתפקיד פרקליט/ת מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). זהו התפקיד הקודם של עו"ד ליאת בן-ארי, התובעת במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמונתה בספטמבר 2019 למשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית.

לפי מירב ההערכות, מי שיזכה במכרז וימונה לפרקליט מיסוי וכלכלה הוא עו"ד יונתן תדמור, שהיה סגנה של בן-ארי בפרקליטות מיסוי וכלכלה וממלא את מקומה בחודשים האחרונים. תדמור הוא מועמד כל כך מוביל עד שבפרקליטות ומחוצה לה יש מי שכינו השבוע באוזני "גלובס" את המכרז כ"מכרז של יוני". לאור האמור, לא ברור האם יהיה בפרקליטות מי שבכלל יעז להתמודד על התפקיד מול תדמור.

תדמור הוא פרקליט ותיק ומוערך מאוד שליווה בצוותא עם בן-ארי את חקירות ראש הממשלה בשלושת תיקיו, וכיום הוא שותף בכיר לצוות התביעה במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

כמו בן-ארי, גם תדמור סבר כי יש להעמיד את נתניהו לדין בגין קבלת שוחד בשלושת התיקים, 1000 (פרשת המתנות), 2000 (פרשת נתניהו-מוזס), ו-4000 (פרשת בזק-וואלה). ביחד עם פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, הציגו בכך בן-ארי ותדמור גישה מחמירה משמעותית יותר מזו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביחס למעשיו של נתניהו, כפי שעלו מחומרי החקירה. מנדלבליט החליט להעמיד לדין את נתניהו בעבירת שוחד "רק" בפרשת 4000 ואילו בשתי הפרשות האחרות החליט להעמיד לדין את נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים.

עו"ד תדמור הוביל בצוותא עם עו"ד בן-ארי גם את משפטו של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט בפרשת הולילנד. המשפט הסתייםר בהרשעה של אולמרט בשוחד ובהרשעה של כל הנאשמים המרכזיים שהועמדו לדין. (אגב, תדמור הוא בן זוגו של עו"ד אביעד תדמור אליה, שכאמור התמודד במכרז לתפקיד סגן מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ואף נחשב אחד המועמדים המובילים לתפקיד).

עומס לחצים

לאור ניסיונו וההערכה הרבה שלה הוא זוכה, הבחירה בעו"ד תדמור לתפקיד היא טבעית. ואולם, בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים יצטרכו לשאול את עצמם, איך בן-ארי ותדמור יוכלו למלא את תפקידי הניהול הבכירים והחשובים, לצד הובלת צוות התביעה בתיק ראש הממשלה.

בתחילת השבוע קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי שלב ההוכחות במשפט נתניהו יחל בינואר 2021, וכי הוא ייערך בקצב של שלושה ימי דיונים בשבוע. המשמעות מבחינתם של בן-ארי ותדמור היא שאת הרוב הכמעט מוחלט של זמנם הם יצטרכו להקדיש לניהול המשפט המורכב והנפיץ - בלמידת החומרים, בהכנת העדים והחקירות הנגדיות, וכמובן בימי דיונים ארוכים בביהמ"ש. זאת, לצד התמודדות עם לחצים חיצוניים שמופעלים עליהם על ידי גורמים פוליטיים ואחרים.

חריגת בנייה

בימים אלה נאלצת בן-ארי להדוף ביקורת מוצדקת על חריגות בנייה שהתגלו בבית שלה ושל בן זוגה בראש העין. את המידע חשפה עו"ד כנרת בראשי, שנחשבת לאחת מהמבקרות הגדולות של הפרקליטות בעת האחרונה. לפי הפרסום, עו"ד בן ארי ובן זוגה פתחו יחידת דיור בבית שרכשו בראש העין, ופקח עירוני איתר את העבירה בסוף פברואר האחרון. ב-1 במרץ הוגשה בקשה לפיצול הנכס, אחרי שכבר נפתח תיק אכיפה.

ההתנהלות הזו של בן-ארי ובן זוגה היא לא תקינה. אולם חשיפת האירוע גם מלמדת על המאמצים הניכרים שמקדישים גורמים מסוימים כדי להביך ולהטיל דופי בכל מי שאחראי להגשת כתב האישום נגד נתניהו. המתקפה על עו"ד בן-ארי מצטרפת לביקורת קודמת שנמתחה עליה, כמו גם לטענות החריפות של נתניהו ומקורביו נגד המשטרה, היועמ"ש מנדלבליט וראשי הפרקליטות, בטענה כי הם "תפרו לנתניהו תיק". 

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד רה"מ בנימין נתניהו הם בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו בכתב האישום ושמורה לו חזקת החפות.