הפגנות של איגודים מקצועיים בארה"ב: דורשים שוויון ותמיכה תאגידית בעובדים שחורים

פעילים ועובדים מאוגדים השתתפו בהפגנות ברחבי ארצות הברית באמצע יום העבודה כדי לדחוף לסיום הגזענות • "המחאות האחרונות הניעו עסקים להביע תמיכה בשוויון גזעי, אך לא הובילו לערבויות רחבות יותר כמו הוספת ימי מחלה או טיפול רפואי לעובדים עניים מהמיעוטים", אמר אחד המפגינים

הצבא מפזר הפגנה נגד אי-שוויון גזעי בארה"ב / צילום: Noah Berger, AP
הצבא מפזר הפגנה נגד אי-שוויון גזעי בארה"ב / צילום: Noah Berger, AP

ארגוני פעילים ועובדים מאוגדים ברחבי ארה"ב השתתפו בהפגנות בעיצומו של יום העבודה, בקריאה לחיסול הגזענות וליותר תמיכה תאגידית וממשלתית בעובדים שחורים.

השילוב של שביתות והפגנות ל-24 שעות בהשתתפות גופים כמו האיגוד הבינלאומי של עובדי השירותים, האחווה הבינלאומית של נהגי המשאיות, פדרציית המורים האמריקאית, עובדי הכפר המאוחדים ועשרות נוספים היה מיועד להסב את תשומת הלב לשכר הנמוך ולתנאי העבודה של עובדים לא-לבנים, אמרו המארגנים. יום המחאה, שתוכנן מוקדם יותר ביולי, ממשיך כמעט חודשיים של הפגנו נרחבות בתביעה לשיוויון גזעי בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס ב-25 במאי.

השביתות מדגישות את הקשר בין עוני ואי-צדק גזעי, אמר הכומר וויליאם ברבר השני, מנהיג "הקמפיין של העניים: קריאה לאומית לתחיה מוסרית", אחד ממארגני המחאה.

"גזענות כלכלית וצורות אחרות של גזענותהיו תמיד קשורות", אמר ברבר, שהוא מצפון קרוליינה. הוא הוסיף ש"המחאות האחרונות הניעו חברות ועסקים להביע תמיכה בשיוויון גזעי, אך לא הובילו עדיין לערבויות רחבות יותר לטיפול רפואי או ימי מחלה לעובדים עניים רבים מהמיעוטים".

בבוסטון, כ-200 חברי איגודים מתחומים כמו חינוך ובריאות התאספו מחוץ לבניין מדינת מסצ'וסטס אתמול בבוקר כדי לדרוש תגמול ותנאים משופרים לעובדים שחורים, לפי דוברת של אחד האיגודים.

בשיקאגו, עובדי מזון מהיר ושירותים ותומכיהם צעדו ממרכז ג'יימס תומפסון, שבו שוכנים משרדי המדינה, אל מסעדה של מקדונלד'ס. מסעדות הרשת הזו היו יעדים בולטים של שביתות בכמה ערים, היכן שהעובדים טענו שמקדונלד'ס מנצלת עובדים לא-לבנים.

נציג של חטיבת מקדונלד'ס בארה"ב אמר שהחברה תומכת בצורך בשיוויון גזעי. "אנחנו מאמינים שחיים של שחורים נחשבים, והאחריות שלנו היא להמשיך להאזין וללמוד, ולפעול למען חברה שייויונית ומכלילה יותר", מסרה החברה.

בלוס אנג'לס הצטרפו עשרות נהגים של אובר וליפט לעובדי מזון מהיר שדרשו הגנה רחבה יותר על תעסוקה, לפי ברית עובדי המובייל, שעזרה לארגן את ההפגנה. אובר וליפט מערערות על חוק חדש בקליפורניה שמסווג נהגים כעובדים שלהן, שזכאים להטבות כמו ימי מחלה בתשלום וביטוח בריאות.

אובר הודיעה החודש על שורת אצעים לקידום מסעדות בבעלות של שחורים בפלטפורמת משלוחי המזון שלה, כולל ויתור על דמי משלוח להזמנות ממסעדות כאלו.

במנהטן, קבוצת עובדים התאספה ליד מלון טראמפ אינטרנשיונל בכיר קולומבוס כדי לתמוך כ"חוק הגיבורים", הצעת חקיקה שמספק ציוד מיגון והטבות מורחבות לעובדים שלא יכלו לעבוד מבתיהם במגיפת הקורונה. החוק עבר את אישור בית הנבחרים עם הרוב הדמוקרטי, אך נתקע בסנט הרפובליקני.

פוליטיקאים כמו הסנטור ברני סנדרס (מוורמונט) וקמאלה הריס (קליפורניה) העלו במדיה החברתית מסרי תמיכ במחאה הארצית. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנט צ'אק שומר הצטרף להפגנה במנהטן, והסנטור אד מרקי ממסצ'וסטס הופיע בפני המפגינים בבוסטון. גם יריבו מפריימריז הדמוקרטיים, ציר בית הנבחרים ג'וזף קנדי השלישי, דיבר באירוע.

"עובדים חיוניים רבים הם שחורים, לטיניים ומהגרים ללא מסמכים. כעת הם נפגעים בשתי חזיתות", אמר הסנטור שומר. "הם נלחמים בנגיף האיום הזה, ונלחמים במעלה גבעה נגד כלכלה וחברה שכבר מוכות באי-שיוויון".