טעיתם בפרטי ההעברה הבנקאית? כך תתקנו את הטעות

אם הכסף שהעברתם נשלח בטעות למישהו, הטעות לא נזקפת לחובת הבנק • אבל הוא יכול לסייע בפתרון הבעיה

שימוש בבנק חכם / צילום: Shutterstock
שימוש בבנק חכם / צילום: Shutterstock

העברה בנקאית לצורך תשלום על שירות או עבודה היא שיטה יעילה ובטוחה, אבל גם בה עלולות לקרות טעויות. למשל, כשמי שמעביר לנו את הכסף - זה יכול להיות בוס, לקוח, שוכר דירה - טועה בפרטי החשבון שלנו והכסף מגיע לחשבון אחר.

לרוב, בשיחה עם הבנק אפשר לפתור את הבעיה. עם זאת, הבנק לא מחויב שלא לעשות את הטעות הזאת, כלומר הטעות נזקפת לחובת מי שמבצע את ההעברה, אבל הבנק יכול לסייע בפתרון.

יש גם הבדל בין הבנק שמעביר את הכסף לבנק שמקבל את הכסף. הרי לבנק המעביר אין את פרטי הנמען. אלא שאין חובה חוקית של הבנק המקבל להתאים בין פרטי החשבון למספר החשבון.

ברוב המקרים אם הפנייה נעשתה באופן מיידי, הבנק יפנה למקבל הסכום, וזה יחזיר את הכסף מרצונו הטוב.

אם גיליתם את הטעות לפני שנגמר יום העסקים של ההעברה, אתם יכולים למנוע אותה, הרי הכסף עוד לא נכנס בפועל לחשבונו של אדם בבנק אחר. עם זאת, יש להגיש את הבקשה בכתב כבר באותו יום.

מה עושים אם מקבל הכסף אינו מוכן להחזירו?

כאמור, במקרה שפניתם אל הבנק כשגיליתם את השגיאה, הבנק יפנה למקבל הכסף וישאל אם הוא מוכן להחזירו. למרבה המזל, רוב המקבלים בטעות מחזירים. אם איתרע מזלכם והטעות נעשתה מול סרבן, תצטרכו לתבוע אותו ואת הבנק.

עליכם לתבוע את הבנק כדי שבית המשפט יורה לו להסיר את החיסיון הבנקאי ולמסור את השם של בעל החשבון שאליו עבר הכסף, ואחר כך, כשיש את הפרטים, אפשר לתבוע בבית משפט את אותו אדם כדי שיחזיר את הכסף כי הוא קיבל אותו באופן שגוי.

כך או כך, על פי החוק ולפי בנק ישראל, שגיאה של מעביר הכסף היא על אחריותו בלבד. הבנקים טוענים שעלות הקמתה של מערכת אימות נתונים ואפילו של התראה בפני לקוח היא גבוהה.

מה עושים אם מקבלים כסף בהעברה בנקאית ממקור לא ידוע?

כדי להימנע מהליך פלילי, ברגע שהבנתם שקיבלתם כסף שאינכם יודעים מה מקורו, עליכם לפנות לבנק שלכם ולדווח על כך, וודאי לא להשתמש בו. הסכנה היא שכאשר מעביר הכסף יגלה שהכסף הועבר אליכם, הוא יוכל לתבוע אתכם. במקרים מאוד ספציפיים ייתכן שלא תיאלצו להחזיר את הכסף. לשם כך תצטרכו להוכיח שפעלתם בתום לב ושציפיתם לסכום דומה וחשבתם שאכן הכספים מיועדים אליכם, או שנסיבות אחרות הופכות את השבת הכסף ללא צודקת.

למדריכים נוספים באתר הון:

כל מה שצריך לדעת על צ'קים דיגיטליים

עמלות בנקים - על מה משלמים?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.