כתב אישום נגד נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש בחשד לעבירות מרמה

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד שרגא ברוש ונגד רואה החשבון מיכאל בר לבב בגין העלמת מס של מעל 1.5 מיליון שקל, בין היתר באמצעות זיוף מסמך שהגישו לרשות המסים

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

פרשת "זיוף המסמך, והעלמת המס" של נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, שרגא ברוש, הגיעה לאישום: פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (ד') כתב אישום לבימ"ש השלום בתל אביב נגד ברוש ונגד רואה החשבון מיכאל בר לבב בגין העלמת מס של מעל 1.5 מיליון שקל, בין היתר באמצעות זיוף מסמך שהגישו לרשות המסים.

ברוש, חברה בבעלותו ורוה"ח בר לבב מואשמים בעבירות מרמה בכוונה להתחמק ממס, בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בנוסף, מואשם יחד איתם רואה חשבון נוסף של ברוש, רוה"ח שארישוב בן ברוך, המואשם בעריכת דוח וידיעות לא נכונים ללא הצדק סביר.

יצרו מצג כוזב

חקירת הפרשה, שבוצעה על ידי פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, סבבה סביב חברה משפחתית שהקימו ברוש ואחיו, כאשר על פי האישומים על מנת "לחסוך" מס, שלח ברוש מכתב מזויף לרשות המסים בנוגע למועד בקשת רישום החברה כמשפחתית. הזיוף הנטען הוא התאריך שבו התבקש הרישום, לאחר שברוש ניסה ליצור מצג לפיו הוא ביקש לרשום חברה בבעלותו ובבעלות אחיו כחברה משפחתית כבר בשנת 2014.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עוה"ד נעם עוזיאל ורינת ברנדל מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ברוש ואחיו יריב ברוש החזיקו במניות החברה א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כל אחד ב-50% ממניות החברה. החברה החזיקה במניות חברת עושרד גז טבעי בע"מ, שהוקמה לשם עיסוק בקניית גז טבעי מאסדת הקידוח תמר ומכירתו ללקוחות. במהלך שנת 2015, מכרה חברת א.ל.ע.א חלק ממניותיה בחברת עושרד. מכירה זו הניבה לחברת א.ל.ע.א רווח הון בסך של כ-8.36 מיליון שקל.

על פי סעיף 64א לפקודת מס הכנסה, חברה שחבריה הם בני משפחה ושלושה חודשים מיום היווסדה הוגשה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית, יחולו עליה הוראות מיסוי מיוחדות, שעיקרן היותה "שקופה" וחישוב המס יתבצע אצל בעל המניות עצמו. לו הייתה חברת א.ל.ע.א חברת משפחתית הייתה לה הטבת מס בגין רווחי ההון כיוון שרווח ההון לא היה ממוסה במיסוי דו שלבי, כפי שממוסה חברה שאינה חברה משפחתית - מיסוי רווח ההון בחברה ואחר כך, מיסוי הדיבידנד כשהוא מחולק לבעל המניות, שמבקש למשוך לעצמו את הרווח.

מהאישום עולה, כי במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, החליטו ברוש ובר לבב, רואה החשבון של החברה, לרמות את פקיד השומה על ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית במועד. לצורך כך, זייפו השניים שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בתוך שלושה החודשים ממועד היווסדה של החברה. השניים הגישו מסמכים לפקיד השומה אשר כוללים את המסמכים המזויפים.

עוד על פי האישום, ברוש ורוה"ח בר לבב פנו מספר פעמים לפקיד השומה וביקשו להכיר בחברה כמשפחתית על בסיס המסמכים המזויפים.

ב-18 בינואר 2017 הגישו ברוש ובר לבב לרשות המסים, דוח שנתי על הכנסות החברה לשנת 2015, בחתימת ברוש, אליו צורף דוח כספי מבוקר ע"י רוה"ח בר לבב. בדוח נכתב כי החברה נרשמה כחברה משפחתית. עקב הפניות וההצהרות ותוכנן הכוזב, סווגה החברה כמשפחתית.

המס אותו היו צריכים לשלם החברה ובעלי מניותיה עמד על סך של 4.3 מיליון שקל. המס המופחת ששולם, עקב המרמה הנטענת, עמד על כ-2.76 מיליון שקל בלבד. ברוש ורוה"ח בר לבב מואשמים כי השתמטו ממס בסך כ-1.55 מיליון שקל.

נאשם נוסף בכתב האישום שהוגש הנו רואה החשבון שארישוב בן ברוך, אשר שימש כרואה החשבון של ברוש והגיש את דוחותיו האישיים למס הכנסה. כאמור, מהאישום עולה, כי בן ברוך מואשם בעבירה של דוח וידיעות לא נכונים ללא הצדק סביר.

ב-29 בדצמבר 2016 הגיש ברוש דוח על הכנסות ליחיד על שנת 2015 ובדוח זה הופיע מצג לפיו החברה הנה חברה משפחתית. לטענת המדינה, דוח זה הינו כוזב הואיל ובמועד הגשתו החברה לא נרשמה כחברה משפחתית וברוש, בר לבב ובן ברוך ידעו על כך. בן ברוך ערך את הדוח והגישו על בסיס שיחה עם בר לבב אשר הדריך אותו כיצד לפעול ובה נאמר לו כי נושא ההכרה בחברה כמשפחתית, בטיפול.

החקירה נגד ברוש הפכה לגלויה ביוני 2018, עם מעצרם של ברוש ואחיו יריב על-ידי פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המסים. יחד עם האחים נעצר רואה החשבון שלהם, מיכאל בר-לבב. בתום החקירה אז הובאו האחים לבית המשפט לצורך שחרורם ממעצר בתנאים. בקשת שחרורם של האחים ברוש ממעצר נפתחה בהקדמה בנוגע למעמדם של האחים ברוש במשק ובתעשייה הישראלית.

בפרקליטות החליטו שלא להגיש אישום נגד האח, יריב.

עו"ד איריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את מר שרגא ברוש מסרה: "שרגא ברוש פעל בתום לב וישנן טענות משפטיות ועובדתיות מהותיות התומכות בכך.
טענותיו אלה יובאו בפני בית המשפט והן יובילו למסקנה כי פעל כחוק ולא עבר כל עבירה. שרגא ברוש יוכיח את חפותו בבית המשפט".

עוה"ד גיורא אדרת, רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את רו"ח בר לבב, מסרו בתגובה:
"אנחנו בטוחים כי במהלך המשפט יתברר כי לא נפל כל פגם בהתנהגותו של רואה החשבון בר לבב וכי הוא לא ביצע את המעשים המיוחסים לו".

לא "ההסתבכות" הראשונה

זו אינה "ההסתבכות" הראשונה של ברוש עם רשות המסים. כפי שנחשף ב"גלובס" ב-2012, בעת שכיהן כיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, נחקר ברוש ברשות המסים במסגרת חקירת חשד ליבוא אישי של רכבי יוקרה, תוך התחמקות מתשלום מס בשווי אלפי שקלים.

חקירת הרשות עסקה, בין היתר, ביבוא אישי של רכב מסוג ב.מ.וו 750 בעבור ברוש, באמצעות מאעכר, עמיל מכס המשחרר כלי רכב בנמל אשדוד, אשר נעצר על-ידי הרשות בחשד להונאה ביבוא אישי של כלי רכב שונים, בהם גם רכבו של ברוש.

מחירו הרשמי של הרכב שיובא בעבור ברוש נע בישראל בין 850-900 אלף שקל, אך ביבוא אישי מחו"ל של כלי רכב בני כשנה-שנתיים, באמצעות מאעכרים ויבואנים שונים, המחיר יורד לכ-700 אלף שקל. במקרה של ברוש עמד המחיר על כ-550 אלף שקל.

המאעכר שייבא את המכונית בעבור ברוש נחשד אז במתן הצהרה כוזבת לרשות המסים והגשת מסמכים כוזבים תוך דיווח על מחיר הנמוך ממחיר הרכב שיובא בפועל.

בסופה של חקירה לא הוגש כתב אישום נגד אותו מאעכר, אך במהלכה זומן ברוש למשרדי הרשות, נחקר ומסר גם את גרסתו. ברוש הבהיר אז כי אינו עוסק ביבוא רכבים אישיים אלא רק רכש רכב, ובוודאי שלא התחמק מתשלום מס, ולכן לסיפור אין שום נגיעה אליו.

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, שרגא ברוש, אחיו יריב ויתר החשודים המוזכרים בידיעה הם בגדר חשודים, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.