חקיקה חדשה תכניס את היזמים למעגל האחריות בתחום הבטיחות

משרד העבודה והרווחה פרסם תזכיר חוק לרפורמה בתחום הבטיחות באתרי הבנייה • משרד העבודה: "התקנות יגדירו באופן ברור מה ושל מי האחריות" • במקביל, יישום הרפורמה בתחום הפיגומים תידחה בשנה

פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה פרסם להערות הציבור תזכיר חוק המתייחס לשינוי שרשרת האחריות באתרי הבנייה. תזכיר זה מטיל בפעם הראשונה אחריות גם על יזם שעד כה לא נכלל בשרשרת האחריות על בטיחות באתרי הבנייה.

במקביל, תזכיר החוק מתייחס לשורה ארוכה של נושאים נוספים, ובין היתר, מתאר בצורה ברורה את האחריות של בעלי התפקידים השונים, גם קבלני ביצוע וקבלני משנה למשל, ואף קובע בצורה חד משמעית כי מנהל עבודה באתר בנייה צריך לעסוק בבטיחות. נזכיר כי נכון להיום מנהל העבודה באתר הבנייה הוא זה שאחראי על סוגיית הבטיחות, אולם במקביל אחראי גם על שורה ארוכה של נושאים נוספים. כפילות זו מובילה לעומס בלתי אפשרי המוטל על כתפי מנהלי העבודה, וגם מוביל בסופו של יום לניגוד אינטרסים בין הצורך בשמירה על בטיחות אתר הבנייה לבין המחויבות לקבלן וליזם שדוחפים לעמוד ביעדים ולהשלים הבנייה.

התקנות החדשות מנסות לפתור את שתי הבעיות הללו על ידי אמירה שתפקידו של מנהל העבודה יהיה בטיחות בלבד. עם זאת, הקביעה שמנהל העבודה יהיה אחראי על תחום הבטיחות בצורה מלאה - מעלה שאלה אחרת: מי יישא בתפקידים הנוספים שהוטלו על כתפיו עד היום. לשאלה זו עוד אין תשובה ברורה, אבל במינהל הבטיחות מדגישים שהם אחראים על הבטיחות באתרי הבנייה והתקנות החדשות קובעות כי זה יהיה עיסוקו של מנהל העבודה.

עוד בין שלל התקנות שתזכיר החוק מציין - התייחסות לפירוק והרכבה של עגורן צריח (מנוף), עיגון עצמאותם של ממוני הבטיחות, הגנה על מנהלי עבודה וממוני בטיחות שהתריעו על מפגעי בטיחות, קביעה ברורה של מטלות על כל בעל מקצוע באתר הבנייה, אחריות גדולה יותר על קבלני משנה, סמכויות נרחבות לממונה על בטיחות, ועוד שורה של נושאים. תזכיר החוק פורסם כעת להערות הציבור, ולאחר סיום התקופה ותיקונים שיעבור במידת הצורך יעבור לדיון בוועדת העבודה בכנסת לאישור.

דחייה של שנה ברפורמת הפיגומים

במקביל, פורסם גם תזכיר חוק נוסף המתייחס לפיגומים. תזכיר חוק זה מתייחס לשינוי המהותי שהיה אמור לחול בתחום זה - מעבר לשימוש בפיגומים בתקן מחודש והפחתה של שימוש בפיגומי עץ ישנים. השינוי היה אמור להתרחש באופן הדרגתי בשלוש פעימות, כשהפעימה השנייה תוכננה להיכנס לתוקפה בימים הקרובים.

תזכיר החוק מבקש לדחות את יישום ההחלטה וזאת משום שההכנות לתקן החדש, התאמות נדרשות ועבודת מטה שהייתה צריכה להסתיים לא הושלמה. במשרד העבודה והרווחה מבקשים לדחות את יישום הפעימה השנייה בשנה נוספת, וכך גם את המשך השינוי המוצע בתחום.

"כל הקשב של מנהל העבודה - לבטיחות"

מנהל מינהל הבטיחות ומפקח עבודה ראשי במשרד העבודה והרווחה, אינג' חזי שוורצמן, התייחס לתזכיר החוק ואמר שמדובר ברפורמה חשובה. "אנחנו מרחיבים את המעגל של מי אחראי על בטיחות באתרי הבנייה. התקנות החדשות מגדירות באופן ברור מה ושל מי האחריות כמו גם מה התפקידים שכל אחד צריך לעשות בהקשר של בטיחות באתרי הבנייה. יצרנו שרשרת מלאה וברורה, ויצרנו רשימת חובות לכל אחד. היזם למשל יצטרך בין היתר להקצות משאבים יעודים לבטיחות, לדאוג לתוכנית בטיחות, להיות אחראי על ביצוע ביקורת, לבחון דיווחים רבעוניים ועוד. ולכל בעל תפקיד יש רשימה ברורה".

שוורצמן מתייחס גם לסוגיה החשובה של מנהלי העבודה ומסביר כי מדובר באחד השינויים החשובים: "מנהל העבודה הוא הכתובת הברורה והמידית של כל מי שמגיע לאתר, הוא בעל המקצוע והתקנות החדשות מפנות את כל הקשב שלו לבטיחות. צריך להבין שאנחנו מתייחסים לתחום הבטיחות, לא לדברים אחרים שהקבלנים או היזמים מטפלים בהם באתרי בנייה, הרפורמה שלנו היא בתחום הבטיחות. התקנות החדשות הן מעטפת שכולם צריכים לעמוד בה. אם למנהל העבודה יש נכון להיום תפקידים אחרים שהוא עושה, לזה היזמים והקבלנים יצטרכו למצוא פתרון".

במקביל, שוורצמן גם התייחס לעוד שני שינויים מהותיים בתקנות החדשות, האחד קשור לקבלני משנה באתר הבנייה והשני לשינוי בסמכותו של ממונה הבטיחות באתר בנייה. "קבלני משנה מקבלים גם התייחסות חשובה בתקנות. היום באתרי הבנייה יש המון עובדים של קבלני משנה וגם עליו מוטלת אחריות עכשיו. הוא צריך לדאוג שהעובדים שמגיעים לאתר יעברו הדרכה ספציפית למקום העבודה ולסיכונים הרלוונטיים, וזה באחריות קבלן המשנה. הוא גם אחראי לוודא שהעובדים עושים שימוש בציוד מיגון אישי. הוא ראש הצוות ואחראי לעובדים שלא יסתובבו באתר הבנייה כמו תיירים".

עוד מוסיף שוורצמן: "גם ממונה הבטיחות מקבל מאיתנו עכשיו אחריות נוספות וסמכויות משמעותיות יותר. היום הוא בא כיועץ. על פי התקנות החדשות הוא יגיע גם לבדוק את תיקון הליקויים באתר, ותהיה לו סמכות, במידת הצורך להורות על הפסקת עבודה או לדיווח על אי נוכחות מנהל עבודה או פעילות לא נכונה של מנופאי. הוא ממש יכול לסגור את האתר, בגיבוי מלא שלנו. זה מעבר מתפקיד של תצפית היום - לפעולות אקטיביות ממשיות".

ד"ר הדס תגרי, מנהלת 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה', התייחסה לתזכיר החוק ואמרה: "פרסום טיוטת התקנות מהווה מהלך חשוב ביותר לקידום רפורמה שאנו דורשים מזה זמן רב - הרחבת האחריות לבטיחות באתרי בנייה לחברות יזמיות ולבעלי תפקידים נוספים ובכירים בחברות הקבלניות והיזמיות, דבר שחיוני לשיפור בטיחות העובדים באתרים. אנו מברכים על החידוש הדרמטי בנוסח התקנות הנוכחי, ביחס לנוסחים שהתפרסמו בעבר, אשר על פיו מנהל העבודה באתר יעסוק אך ורק בפיקוח על הבטיחות ולא בביצוע הבנייה. הסדר מוצע זה יפתור שתי בעיות אקוטיות במצב הקיים - ניגוד העניינים המובנה בין הדאגה לבטיחות לאחריות לביצוע והעומס הבלתי סביר המוטל על כתפי מנהל העבודה - ועתיד לכשיתקבל להביא לשיפור משמעותי בפיקוח על הבטיחות. הליך התקנת התקנות ללא ספק עתיד להיתקל בלחצים קשים מצד גורמים שונים. יש לקוות שכלל הגורמים יפעלו בנחישות להתקנתן ואישורן של התקנות על ידי ועדת עבודה ורווחה של הכנסת באופן מיטיבי ובמהירות".

"יש להטיל אחריות גם על העובד"

אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות של התאחדות הקבלנים וההסתדרות הכללית, התייחס לתזכיר החוק ואמר: "אנחנו בוחנים את הטיוטא ונעיר עליה הערות. אנחנו מסכימים עם הנושא, ויש בפנים דברים חשובים מאוד שביקשנו שיהיו כמו הטלת אחריות גם על קבלני משנה. אנחנו לא מסכימים עם היעדר התייחסות לאחריות העובד עצמו. זו אחריות שאיננה דומה לאחריות הקבלן, אבל אם למשל נהג עובר באור אדום, ויש כביש מסודר ויש רמזור ושילוט, האחריות היא על אדם שנוהג ברכב. אנחנו חושבים שגם העובדים צריכים להיות בדבר הזה".

עוד אמר בן ראובן כי: "סוגיית האחריות והסמכות באתרי הבנייה דורשת שינוי מהותי - מהפכה של ממש. השינוי צריך להיות אחריות לכל הדרג המנהלתי ולא רק המנהלתי - מרמת היזם, דרך הקבלן, דרך המהנדס, דרך מנהל הפרויקט, דרך מנהל העבודה וקבלני המשנה ועד לעובד".

עורך הדין אלדן דנינו, העוסק בסוגיות בטיחות, התייחס אף הוא לתזכיר ואמר שמדובר בלא פחות ממהפכה: "זה 50 שנה, מאז 1970, ישנן תקנות בטיחות אנכרוניסטיות המפקירות כמעט לחלוטין את הפועלים באתרי העבודה, ואינן מטילות כלל אחריות על החברות היזמיות ומזמיני העבודה. התקנות החדשות לא רק שמטילות אחריות פלילית מלאה על מזמיני העבודה והחברות היזמיות, אלא גם על כל מי שקשור במישרין ובעקיפין לאותו פרויקט כולל, לדוגמא מנהל הפרויקט המתכננים וכו'".