סיבוב הפרסה של רשות התחרות: הסכם פשרה עם שסטוביץ בסוגיית היבוא המקביל

אחרי שהוציא לפני כשנה וחצי הוראה במסגרתה היא אוסרת על שסטוביץ לדווח על יבוא מקביל של קולגייט לחברה העולמית, הרשות תאשר ליבואנית לדווח על יבוא מקביל • לפי הסכם הפשרה, יהיה מותר לה לפרט באיזה מחיר הוא נמכר, אך לא לציין את המקור שלו

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

הסכם פשרה בין שסטוביץ לרשות התחרות בנוגע לסוגיית היבוא המקביל: במסגרת ההסכם תוכל שסטוביץ, היבואנית הרשמית של משחת השיניים קולגייט, להמשיך ולנהל "שיח מסחרי" מול החברה העולמית ולעדכן אותה על יבוא מקביל של מוצריה המגיע לארץ.

לפי ההסכם מותר לשסטוביץ לפנות לחברה האם, וליידע אותה כי קיים יבוא מקביל ולציין באיזה מחיר הוא נמכר. עם זאת, אסור לה לתת פרטים מזהים שיאפשרו לחברה העולמית לאתר את מקורו של היבוא המקביל, דוגמת מספר אצווה - מספר סידורי המספק מידע על סדרת הייצור. מהסיבה הזו, הדיווח חייב להתנהל בכתב.

לפני כשנה וחצי רשות התחרות יצאה בהכרזה כי היא אוסרת על חברת שסטוביץ לדווח לקולגייט-פלמוליב העולמית - על יבוא מקביל של משחות שיניים לארץ. ברשות איימו אז כי ההוראה עלולה להביא לפתיחה של חקירה של הרשות. גם שר הכלכלה דאז אלי כהן תקף את שסטוביץ וטען על רקע ההחלטה כי "מי ששילם עד היום את המחיר העושק היו הצרכנים; מעתה והלאה מי שישלם את המחיר יהיו אותם גורמים שפועלים לחסום תחרות". אלא שכעת הרשות לתחרות נסוגה מההחלטה החד משמעית, והגיעה להסכם פשרה עם היבואנית.

שטסוביץ שבבעלות יוני שסטוביץ, נוסדה ב-1954 והיא יבואנית, משווקת ומפיצה של מוצרי צריכה של מותגים בינלאומיים בתחומי המזון, טיפוח אישי, קוסמטיקה ובישום וטיפוח הבית. לפי נתוני סטורנקסט, שסטוביץ היא הספקית ה-11 בגודלה בשוק מוצרי הצריכה בישראל עם נתח שוק של כ-1.7%, ומכירותיה בשוק הקמעונאי הסתכמו בכ-740 מיליון שקל ב-2018.

עם מותגיה המוכרים בנוסף לקולגייט נמנים פלמוליב, פסטה ברילה, תה פומפדור, טונה ריו מארה ומשקאות הסויה של אלפרו. בנוסף היא משווקת גם מותגים בייצור עצמי דוגמת מאסטר שף, מאנה; וכמו כן יש לה גם חטיבת קוסמטיקה עם מותגי איפור דוגמת רבלון, ומותגי בישום דוגמת קלואה, קלווין קליין ומארק ג'ייקובס.

מחברת שסטוביץ נמסר כי "אנו שמחים כי רשות התחרות הבהירה כי שסטוביץ מעולם לא הפרה חוק וכי הנחיותיה צופות פני עתיד בלבד. במסגרת הפשרה הוכרה חשיבותו של שיח מסחרי בין יבואן ליצרן, ובמקרה זה בין שסטוביץ לקולגייט, וזאת על מנת שהיבואן יוכל לשפר את תנאיו המסחריים אצל היצרן. בכוונתנו ליישם את ההנחיות החדשות של רשות התחרות במלואן".