הסדר נושים | פרשנות

הסיכוי לביטול ההסדר של פישמן נמוך, אבל יש את מעמד "ידיד ביהמ"ש"

נראה שהפתח היחידי של הגופים המתנגדים להסדר להשמיע את קולם בבית המשפט הוא באמצעות בקשה להצטרף להליך, שבעצם כבר הסתיים, במעמד של "ידיד/י בית המשפט" • מוסד משפטי המוכר גם אצלנו, שמטרתו לסייע לבית המשפט בסוגיה כלשהי על ידי מי שאינו צד ישיר לסכסוך הנדון

מימין: אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף
מימין: אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף

הפרסומים על החלטת נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, לאשר את ההסדר שאליו הגיעו הנושים עם בני משפחת אליעזר פישמן, בהליך פשיטת הרגל ובהליך פירוק החברות של בני המשפחה, מעוררים ביקורת ציבורית.

גופים שפועלים למען הציבור, בהם לובי 99, ישראל 2050 והתנועה לאיכות השלטון, שוקלים כעת את הצעדים שינקטו כדי להביא לביטול ההחלטה, שלשיטתם מטיבה עם משפחת פישמן יתר על המידה, מותירה אותה עם נכסים רבים למרות חובות העתק, ועומדת בניגוד לאינטרס הציבורי.

ואולם הסיכוי שאותם גופים יוכלו להביא לביטול הסדר הנושים עם משפחת פישמן באמצעים משפטיים אינו גבוה, מכיוון שהנשיא אורנשטיין אישר את ההסדר בפסק דין. אותם גופים לא היו חלק מההליך המשפטי - הצדדים היו בני משפחת פישמן מזה, והנושים, הבנקים ורשות המסים מזה. ולכן, לפחות בינתיים, אין להם מעמד משפטי רשמי בהליך.

הסיבה שבנקל לא יערער

הגורם היחיד שיכול לערער לעליון על פסק דינו של אורנשטיין הוא עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסיו של פישמן. בנקל הביע התנגדות נחרצת להסדר עם בני המשפחה, בטענה כי מדובר ב"עיר מקלט לנכסיו המוברחים של אליעזר פישמן".

לכאורה, לאור העמדה הנחרצת של בנקל נגד ההסדר, היה ברור שהוא יערער לעליון. ואולם, הנאמן לא יערער אם הוא יגיע למסקנה שסיכוייו לנצח בערעור נמוכים. צריך להבין שההסדר עם משפחת פישמן הושג כשכל הנושים כולם, הבנקים ורשות המסים, תמימי דעים שזהו ההסדר הטוב ביותר שאליו הם יכולים להגיע.

בנוסף, ההסדר הושג בהליך גישור אצל נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, אשר גרוניס, ולא מדובר בעניין של מה בכך. מה עוד שעו"ד בנקל, מתוקף תפקידו כנאמן, הוא שלוח הן של הנושים והן של בית המשפט, שמעוניינים בקיום ההסדר.

ולבסוף, ולא פחות חשוב, למרות התנגדותו להסדר, לבנקל אין אינטרס כספי להגיש ערעור, שכן את שכר טרחתו הוא מקבל לפי תוצאה. הליך ערעור רק יעכב את תשלום התמורה לבנקל על מאמציו ועבודתו בתיק הזה.

הידידים החדשים

לאור האמור, נראה שהפתח היחידי של הגופים המתנגדים להסדר להשמיע את קולם בבית המשפט הוא באמצעות בקשה להצטרף להליך, שבעצם כבר הסתיים, במעמד של "ידיד/י בית המשפט". זהו מוסד משפטי המוכר בשיטות משפט שונות וגם אצלנו, שמטרתו לסייע לבית המשפט בסוגיה כלשהי על ידי מי שאינו צד ישיר לסכסוך הנדון.

במקרה הזה, אותם גופים יטענו, ובצדק, כי האינטרס של הציבור הרחב לא יוצג בהליכי ההסדר של משפחת פישמן למרות שיש להם השפעה רבה על הציבור, בכמה מובנים. עוד הם יוכלו לטעון, שוב בצדק, כי העובדה שההליך התנהל ברובו בחשאי, מנעה מהם להגיש בקשה דומה במועד מוקדם יותר.

נזכיר כי המגעים להסדר בין הבנקים למשפחת פישמן נוהלו בהליך גישור חשאי. אלמלא "גלובס" הגיש בקשה להסרת החיסיון מעל הדיון בבית המשפט שבו אושר ההסדר, גם הדיון הזה היה נותר חסוי. ולבסוף, גם על מסמך ההתנגדות של הנאמן להסדר הוטל חיסיון, ופרטיו הותרו לפרסום רק אחרי שההסדר אושר בפסק דין.

*גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם ב"גלובס". פישמן ומשפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות, מצויים בסכסוך מתמשך.