בירוקרטיה ופוליטיקה תוקעים את המענקים לאזרחים

בוועדת הכספים עוקבים אחר תהליך קבלת ההחלטות • יו"ר הוועדה משה גפני אמר מיד עם הצהרת נתניהו, שההצעה לא מתחשבת במשפחות מרובות ילדים • "אני מודיע באופן חד וברור, המענק בסך 6 מיליארד שקל לא יעבור כמו שהוא" אמר יו"ר הוועדה השבוע בראיון

יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ביום רביעי לפני שבוע ניצב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפעם האחרונה בפני המצלמות כדי לבשר על מענק בגובה 2,000-3,000 שקל לכל הישראלים בעלי המשפחות ו-750 שקל לישראלים הרווקים.

במסיבת העיתונאים, שבה באופן חריג ענה נתניהו למספר שאלות, השתתף גם שר האוצר ישראל כ"ץ. התמיכה של כ"ץ במהלך המענקים הייתה מוחלטת, למרות שנגיד בנק ישראל אמיר ירון שמע על התוכנית מן התקשורת, מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר הביעה הסתייגות פומבית וראש אגף תקציבים שאול מרידור הפך לשק החבטות של נתניהו, בשל הביקורת המקצועית שלו על התוכנית.

היעד המרכזי של נתניהו בתוכנית חלוקת המענקים הייתה לגבור על כשלים מינהליים ולפזר את הכסף מהר, אפילו תוך כמה ימים.

בשבוע שחלף רשמו כחול לבן הישג. הוקם קבינט כלכלי-על, שכולל את נתניהו, כ"ץ, שר הביטחון בני גנץ ושר הכלכלה עמיר פרץ. זה הגוף האמור לאשר את הליך החקיקה לחלוקת המענקים.

מי שנותן את הטון בצד של כחול לבן הוא פרץ, והוא שמיהר להבהיר שלא ניתן יהיה לפזר את שישה מיליארד השקלים באופן אחיד, ויוכנס מנגנון שידרג את חלוקת המענקים, כך שמעוטי יכולת, מקבלי קצבאות, חד הוריים - יקבלו סכומים גבוהים יותר. בנוסף, מטעמו של כ"ץ הוסיפו שבאמצעות מיסוי מענקים לבעלי הכנסות גבוהות ופטור ממס לאחרים, המענקים יקבלו דירוג נוסף. במשרדו של פרץ אומרים שחקיקת המענקים תגיע לכנסת בשבוע הבא. 

ההחלטה על חלוקת המענקים לא אמורה לעבור ישיבת ממשלה נוספת, וברגע שיוכן תזכיר החוק, מספיק שקבינט-העל הכלכלי יאשר את סעיפי החקיקה. כינוס של הארבעה לא חייב להתבצע פיזית, אך עד לרגע זה לא אושר נוסח החוק. הסיבה לעיכוב היא ההיבט המשפטי ואופן העברת הכספים. כלומר, איך מחלקים את הכסף לפי התנאים החדשים של כחול לבן, ואיך מעבירים אותו בהתאמות.

בוועדת הכספים עוקבים אחר תהליך קבלת ההחלטות. יו"ר הוועדה משה גפני אמר מיד עם הצהרת נתניהו, שההצעה לא מתחשבת במשפחות מרובות ילדים. "אני מודיע באופן חד וברור, המענק בסך 6 מיליארד שקל לא יעבור כמו שהוא" אמר גפני השבוע בראיון ברשת ב'.

בין גפני לבין נתניהו עבר חתול שחור בתקופה האחרונה. בראשית השבוע הם נפגשו לפגישת עבודה. יו"ר הקואליציה מיקי זהר, העיר השבוע לגפני בדיון בוועדת הכספים: "אני מחכה לימים בהם שיתוף הפעולה בין הליכוד לרב גפני יחזרו למה שהם היו פעם". גפני לא נשאר חייב: "יש דברים שהם כבר בלתי הפיכים".

הזעם של גפני התעורר לאחר שתמך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון. גפני חשב ששיתוף הפעולה של הליכוד עם ימינה בנושא הזה העיד על רצונו של נתניהו ללכת לבחירות. עם זאת, נראה שמאחורי הקלעים השת"פ בין גפני לשר כ"ץ נראה מושלם.

5.5 מיליארד מהסכום אמורים להיות מחולקים לציבור ללא דירוג או מבחנים כלשהם. המשפחות יקבלו 2,000-3,000 שקל, לפי מספר הילדים עד לילד שלישי. רווקים יקבלו 750 שקל. בשלב זה לא ברור אם בכירים במגזר הציבורי, המשתכרים יותר מ-30 אלף שקל בחודש - יוחרגו. האם מי ששכרם גבוה מ-640 אלף שקל בשנה יוחרגו? גם על זה אין עדיין החלטה. אם ההחרגות לעיל יוחלו, חצי מיליארד שקל ייחסכו והסכום הזה יחולק, ככל ההנראה, למקבלי קצבאות סיעוד, למקבלי קצבאות נכות, למי שזכאי להבטחת הכנסה, עולים חדשים, מובטלים מעל לגיל 67, קשישים וחד-הוריים. בסך הכול כ-600 אלף איש אמורים לקבל מענקים נוספים.