מכירת מניות שופרסל לא מחלצת את אלשטיין מהצרות באי.די.בי

מכירת מניות שופרסל תמורת 1.5 מיליארד שקל למוסדיים סידרה את הנזילות של דסק"ש, אבל לא פותרת לבעלים אלשטיין את הצרות באי.די.בי השולטת בה • הקונה הבולט בהפצת מניות שופרסל הוא אלטשולר שחם, שרכש בכחצי מיליארד שקל, וגם חברות הביטוח הגדולות קנו במאות מיליונים

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש), שבשליטת אדוארדו אלשטיין, השלימה אתמול מהלך ענק למכירת מלוא החזקתה במניות חברת שופרסל למשקיעים מוסדיים ולקרנות גידור. ביום אחד הצליחה דסק"ש להפיץ בשוק 26% ממניות שופרסל, ולקבל תמורתן סכום עתק של כ-1.5 מיליארד שקל (לפני עמלות), המשקף מחיר של 23.5 שקל למניה. את רשימת הקונים בהנפקה הוביל בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרכש עבור עמיתי הקופות והקרנות השונים מניות שופרסל בכ-500 מיליון שקל - שליש מההפצה.

יש לציין כי דסק"ש ויתרה על השליטה בשופרסל כבר במהלך 2018 - אז מכרה באופן הדרגתי כמחצית מהחזקותיה, ומאז החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה. עם זאת, דסק"ש המשיכה למנות ארבעה מתוך תשעה דירקטורים בשופרסל, כולל היו"ר (מאוריסיו ביאור, מקורבו של אלשטיין), ולהשפיע על התנהלותה. לאחר המכירה הנוכחית הופכת שופרסל באופן מלא לחברה בבעלות הציבור. 

את ההפצה הענקית של מניות שופרסל הובילה חברת אפסילון חיתום, שמשמשת כזרוע החיתום וההנפקות של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש. באפסילון התעקשו שלא למכור את מניות שופרסל לשחקני נוסטרו שונים, מתוך מטרה למנוע את נפילת המניה בימים שלאחר ההנפקה. זאת הייתה בקשתם של המוסדיים שהשתתפו בהפצה, והיא אכן בוצעה במלואה. 

לאלטשולר שחם הצטרפו ברכישת המניות מרבית הגופים המוסדיים, ובראשם חברות הביטוח הגדולות, כדוגמת כלל, הראל והפניקס, שרכשו מניות שופרסל  בהיקפים של 100 עד 200 מיליון שקל כל אחת. בתגובה להצלחת ההפצה, זינקה היום מניית שופרסל ב-5% למחיר של 25.1 שקל, המשקף לרשת הקמעונות הגדולה בישראל שווי של כ-6 מיליארד שקל.

שופרסל היא קמעונאית המזון הגדולה בישראל, ועניין זה הופך אותה לחסינה יחסית לתקופות מיתון. בעוד שחברות הנדל"ן, הביטוח והבנקים ראו את מניותיהן צונחות בעשרות אחוזים מתחילת 2020, מניית שופרסל דווקא רשמה מתחילת השנה עלייה של כ-16%.

הסיבה לכך קשורה גם לתוצאות הכספיות החזקות שהציגה שופרסל ברבעון הראשון של 2020. הכנסות הרשת צמחו בתקופה זו ל-3.73 מיליארד שקל - עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי שלה קפץ ב-33% ל-170 מיליון שקל (4.6% מההכנסות) ואילו הרווח הנקי זינק ב-89% ל-90 מיליון שקל.

גם בימי סגר הקורונה נותרו סניפי שופרסל פתוחים לקהל הרחב, ועבדו שעות ארוכות לצורך שמירה על אספקת המזון השוטפת לאזרחי המדינה, כך שהרשת צפויה להמשיך ולהציג תוצאות חזקות גם ברבעון השני של השנה, שבחלקו נמשך הסגר.

נותרה עם ארבע החזקות מהותיות

את המכירה ביצעה דסק"ש בתום עבודת מטה ארוכה, שאותה הובילה החברה בראשות היו"ר אלשטיין בסיוע של חברת דלויט. היא נעשתה לצורך שיפור הנזילות של דסק"ש ומיקוד עסקיה בתחומים הקרובים לליבו של בעל השליטה אלשטיין.

בעקבות המכירה נותרה דסק"ש עם ארבע החזקות מהותיות: 74% ממניות חברת הנדל"ן נכסים ובניין בשווי של כ-1.15 מיליארד שקל, 46% ממניות חברת התקשורת סלקום בשווי של 940 מיליון שקל, 44% ממניות חברת שיווק הפירות והירקות מהדרין בשווי של כ-180 מיליון שקל ו-61% ממניות חברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון בשווי של כ-200 מיליון שקל.

ההחלטה למכור את יתרת ההחזקה בשופרסל נפלה בדירקטוריון דסק"ש בימים האחרונים, בעקבות העליות שרשמה מניית שופרסל בתקופה האחרונה, ועקב הצורך להגדיל את מצבת הנזילות של החברה.

דסק"ש סיימה את הרבעון הראשון כשבקופתה 675 מיליון שקל, אולם כשבפניה עומד פירעון חובות גדולים של 466 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הנותרים של 2020 ושל 788 מיליון שקל ב-2021 כולה.

בעקבות המכירה הגדילה דסק"ש את היקף המזומנים שבקופתה ליותר מ-2 מיליארד שקל, שיאפשרו לה לשרת את חובותיה במשך יותר משנתיים. כמו כן עשויה החברה להשתמש בחלק מהתמורה לרכישות עצמיות של אג"ח, לרכישת מניות של חברות בנות כדוגמת נכסים ובניין ומהדרין, וייתכן שאף לצורך חלוקת דיבידנד לבעל השליטה אלשטיין, שיועבר לחברת אי.די.בי בצורה של פירעון חוב.

חלוקת דיבידנד אפשרית רק בחודש הקרוב

בהודעה לבורסה ציינה דסק"ש, כי שווייה המאזני של שופרסל בספריה עמד בסוף מרץ על 1.382 מיליארד שקל, כך שהיא עשויה לרשום רווח ממכירת המניות במחיר גבוה יותר. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 הציגה דסק"ש יתרת רווחים הראויים לחלוקה כדיבידנד בהיקף של 397 מיליון שקל.

למעשה, יתרה חיובית זו מבוססת בעיקר על רווח נקי עצום של 1.185 מיליארד שקל שנרשם ברבעון השני של 2018, ושייגרע מיתרת הרווחים הראויים לחלוקה בעת פרסום הדוחות לרבעון השני של 2020. כך, שחלוקת דיבידנד נראית אפשרית רק אם תבוצע בחודש הקרוב, כלומר טרם פרסום דוחות הרבעון השני.

מכירת מניות שופרסל גם הזניקה את איגרות החוב של דסק"ש ב-5% עד 9% ביומיים האחרונים, ואלו משקפות כעת תשואה שנתית לפדיון של 9%-10%. לדסק"ש חוב (במונחי פארי) של 3.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, אולם זו הבעיה המהותית פחות בעסקיו של אלשטיין בישראל.

עיקר הבעיה: חברת אי.די.בי

עיקר הבעיה של אלשטיין נמצאת בחברת אי.די.בי שנמצאת במצוקה כספית ואף העבירה הצעה להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, שלהם היא חייבת כ-2 מיליארד שקל. לאי.די.בי מיליונים בודדים בקופה, כאשר בסוף ספטמבר היא נדרשת לפרוע תשלומי קרן וריבית של 121 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ט"ו, וכן תשלום ריבית של 13 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד.

את הסכומים הללו מתכננת החברה לפרוע באמצעות מכירה של 3.52% ממניות כלל ביטוח (שמשועבדות למחזיקי אג"ח ט"ו), ששוויין בשוק עמד היום על כ-70 מיליון שקל, וכן באמצעות הזרמת הון של 70 מיליון שקל של בעל השליטה אלשטיין, שעליה התחייב אשתקד. כך, בתחילת אוקטובר תעמוד אי.די.בי לכאורה בנקודה זהה למצבה הנוכחי, אולם ללא מקורות נזילים וזמינים לתשלומי חוב בסך של 186 מיליון שקל בסוף דצמבר, מרביתם למחזיקי אג"ח ט'.

מסיבה זו איימו מחזיקי אג"ח י"ד, שלהם משועבדות 70% ממניות דסק"ש, בהעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. אלשטיין מצדו הגיש את הצעתו להסדר, אולם זו נדחתה לחלוטין בידי מחזיקי סדרת אג"ח ט' הלא מובטחת. מחזיקי סדרות י"ד ו-ט"ו הסכימו לניהול מו"מ של חודש, שיסתיים ב-5 באוגוסט. לפי שעה לא נרשמה התקדמות במגעים בין הצדדים.

אתמול קיימו נאמני הסדרות המובטחות אסיפות מחזיקים נפרדות, בהשתתפות מנכ"ל אי.די.בי אהרון קאופמן ויועצו של אלשטיין יריב פילוסוף. באסיפה הסביר פילוסוף, כי מטרתו של אלשטיין היא להשיג את הסכמת מחזיקי סדרות י"ד ו-ט"ו להצעתו, ואז לפנות לוועדה הבלתי תלויה של אי.די.בי בבקשה לאשר את הצעת ההסדר גם ללא הסכמת סדרה ט'.

לאחר מכן, אמורים ארבעת הצדדים השונים לפנות לפי התוכנית לביהמ"ש, בבקשה לאישור ההסדר ומתוך מחשבה שטובת מרבית הנושים תגרום לביהמ"ש לכפות את תנאי ההסדר גם על סדרה ט'. עם זאת, פתיחת מו"מ ופנייה לביהמ"ש מחייבת על פי חוק מינוי מומחה כלכלי לבחינת ההסדר, ואילו אלשטיין חושש לפי שעה כי מומחה כזה יפקיע את קבלת ההחלטות מידי הנושים, ויקבע שההסדר אינו מיטבי, אולם במקביל יחייב את אלשטיין לעמוד בהתחייבותו מ-2019 להזרמת הון של 70 מיליון שקל השנה ושל 70 מיליון שקל נוספים ב-2021.