"חוק הקורונה הגדול" המאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת אושר

מליאת הכנסת אישרה את החוק, שחלק מסעיפיו עוקפים את סמכות הכנסת ומתירים לממשלה לעסוק בחקיקת חירום • לפי החוק החדש הממשלה תוכל לקבוע סגרים ומגבלות בצווים כאשר ועדת חוק חוקה ומשפט נדרשת לאשרם תוך 24 שעות לפני שיכנסו לתוקף

ההצבעה על אישור החוק בועדת חוק, חוקה ומשפט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ההצבעה על אישור החוק בועדת חוק, חוקה ומשפט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת  אישרה בקריאה שלישית את "חוק הקורונה הגדול", שחלק מסעיפיו עוקפים את סמכות הכנסת ומתירים לממשלה לעסוק בחקיקת חירום. מעתה תוכל הממשלה לקבוע סגרים ומגבלות בצווים כאשר ועדת חוק חוקה ומשפט נדרשת לאשרם תוך 24 שעות לפני שיכנסו לתוקף. בעד החוק הצביעו 48 חברי כנסת, נגד החוק הצביעו 35חברי כנסת, ללא נמנעים. הסתייגויות האופוזיציה נדחו כולן.

יחד עם זאת הממשלה תוכל לקבוע נושאים דחופים בהם ועדת החוקה (או ועדה רלוונטית אחרת) תכונס כעבור שבוע עד שבועיים לדון בצווים, כאשר הצו כבר מופעל .

חוק הקורונה הגדול בא להחליף את תקנות שעת החירום אשר שימשו את הממשלה בגל הקורונה הראשון בחודשים מרץ ואפריל לנפק צווי הגבלת תנועה, וצווי סגירת מקומות ברחבי המדינה.

בוועדת חוק חוקה ומשפט, ניהלו בימים האחרונים ויכוח על אופן השימוש בסמכויות על ידי הממשלה, תוך עקיפת הכנסת וזאת לאור ההתרחשויות המקבילות בוועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, אשר הוכיחו לחברי הכנסת את האופן שבו מנסה הממשלה לכפות את רצונה ולא מאמינה באמת בסמכויות הפיקוח והביקורת של הכנסת.

לפי החוק בנוסחו שעלה להצבעה, הממשלה תוכל להכריז על עת חירום קורונה למשך 45 ימים. בתקופת החירום, תוכל הממשלה להוציא צווים המגבילים תנועה ו/או מורים על סגירת מקומות. צווי הממשלה יוקפאו במשך 24 שעות, שבמהלכן תוכל ועדת חוק חוקה ומשפט או וועדה רלוונטית אחרת (אך לא ועדת הקורונה) להחליט אם לאשרר את הצו, או לבטל אותו.

אולם, הממשלה תוכל להכריז שחלק מן הצוווים יהיו "בנושאים דחופים" ואז הממשלה לא תיזקק לאישרור תוך 24 שעות של ועדת חוק חוקה ומשפט. במקרה הזה, ועדה בכנסת תוכל לבטל את התקנות בתוך שבוע עד שבועיים, אך כשהצווים כבר בתוקף.

תקופת החירום ניתנת להארכה ב-60 יום. במהלך הדיונים בוועדה דרשו נציגי יש עתיד, ח"כ קארין אלהרר וח"כ יואב סגלוביץ לקצר את תקופת החירום ל-30 יום.

בנוסף, לפי החוק ניתן להכריז על אזורים מוגבלים וכתוצאה מכך תושבי האזורים המוגבלים לא יוכלו לצאת לעניינים שונים, ואף לא להפגין באזורים אחרים במדינה.

ההחלטה על זהות הוועדה אליה יועברו הצווים תיעשה בברירת מחדל לוועדת חוק חוקה ומשפט ובמקרים אחרים לוועדות אחרות, אך הצווים לא יועברו לוועדת הקורונה בראשות שאשא ביטון וזאת בשל העצמאות שהיא הפגינה בשבוע האחרון בכך שלא אישרה לסגור את בריכות השחייה, חדרי הכושר והמסעדות וזאת תוך שהיא מלינה על הממשלה שלא מניחה בפניה תשתית עובדתית לביצוע הסגרים.