טיולים | פיצ'ר

קמפינג משודרג וכדורי רוגע יפניים: טיולים שמתאימים לעכשיו

אומנם ההוראות החדשות והמשתנות מבלבלות, אבל יש לא מעט אתרים שהתאימו את עצמם לטיולים ולפעילויות לימים האלה, מבחינת חום, קורונה וילדים בחופשה

סיור עשישיות בכפר תמנע / צילום: ארכיון פארק תמנע
סיור עשישיות בכפר תמנע / צילום: ארכיון פארק תמנע

ההוראות לימי קורונה המשתנות והמבלבלות אומנם מאתגרות קצת את אפשרויות הבילויים, אבל למרבה השמחה, טיולים בחוץ עדיין מותרים, ואתרים רבים ברחבי הארץ נערכים לטיולים ולפעילויות שמתאימים גם למשפחות עם ילדים בחופשה או סתם חברים שרוצים לצאת להתאוורר קצת.

שימו לב שבגלל הנחיות התו הסגול צריך להירשם מראש באתרי הביקור (בשל ההגבלה על מספר המטיילים בו זמנית באתר), אבל זה לא מסובך ובסך הכול יש עדיין לא מעט אפשרויות לטייל ולבלות.

רוד טריפ, פארק תמנע

מרחבי הערבה ידועים בחום הגדול השורר בהם בקיץ, לכן מרבית הפעילויות הן בשעות הבוקר המוקדמות או בערב. ועם זאת, יש מטיילים רבים שזקוקים לפעילות גם במשך היום, אז בפארק תמנע יצאו עם מוצר חדש לקיץ שמתאים לימי קורונה - רוד טריפ.

מה זה אומר? הפעילות מתאימה למשפחות גרעיניות או לקבוצת חברים.ות שמגיעות ברכב פרטי, וכך נשמר הריחוק החברתי הנדרש בימים אלה. כל רכב מקבל בכניסה לאתר מפה עם מבחר תחנות עצירה, וכל קבוצה/משפחה בוחרת את התחנות שמתאימות לה. אפשר לעצור בחלקן או בכולן - אתם מחליטים.

והרעיון? כל תחנה נמצאת ליד אטרקציה כלשהי: תצפית מעניינת, תופעה ייחודית או מיני מרכז מבקרים, והן נמצאות במרחק קצר מאוד מהחניה כך שאינן דורשות מאמץ גופני בחום כמו הליכה או טיפוס. ברבות מהן יש פרגולה מוצלת, ויש שילוט עם הסברים, שקיימים גם במפה עצמה.

התוצאה היא מעין מסע דילוגים מרתק בתוך עברו הגיאולוגי של הפארק, שבו נחשפים לתופעות טבע כמו הפטרייה המפורסמת, כמעט הסמל המסחרי של המקום (אבן חול אדומה שחלקה התחתון נשחק בכוח זרימת מים יותר מהחלק העליון, מה שנתן לסלע צורה של פטרייה) או גבעת הבורג המחודדת, שנקראת כך בשל מדרגת הסלע המטפסת סביבה באלכסון ונותנת לה צורה שמזכירה בורג. אלה רק דוגמאות למגוון הצורות במקום שנראה כמו גלריה של פיסול טבעי, שנוצר כתוצאה מפעילות כוחות הבליה בעוצמה ובאופן שונים על שכבות הסלע.

זהו גם אחד המקומות הראשונים בעולם שהתפתחה בו תעשיית נחושת, לפני אלפי שנים, ויש בו גם שרידים של מקדש עתיק לאלה המצרית חתחור, שבנו כנראה כורים מצרים שעבדו באתר באותה תקופה. מי שיורד לאילת עם רכב, מומלץ לו לעשות עצירה במקום בדרך (כ-25 ק"מ צפונית לאילת) אל הנופש בעיר הדרומית. בימי שלישי וחמישי מתקיימים בערב סיורי עששיות. לקראת החגים אמור להיפתח במקום מרכז מבקרים חדש עם הדרכה ומוזיאון. לפרטים: (www.parktimna.co.il).

סלע הפטרייה בכפר תמנע / צילום: ארכיון פארק תמנע
 סלע הפטרייה בכפר תמנע / צילום: ארכיון פארק תמנע

לצאת לטבע, קמפינג משודרג

ימי הקורונה פגעו כלכלית בהרבה משפחות, שהסבו את החופשה השנתית המסורתית בבית מלון לחופשת קמפינג. גם ענף הקמפינג השתדרג לאין ערוך וניתן למצוא היום לא מעט אתרי "גלאמפינג" - קמפינג בסטייל.

מה זה אומר? במקום האוהל המסורתי מהבית שדורש התעסקות ובנייה, תקבלו אוהל מוכן לשימוש, מרווח וממוזג ועם תכולה משופרת שמשתנה בהתאם לרמת הגלאמפינג: מזרנים על דרגשים או מיטות עץ פשוטות, מצעים/מגבות (לא תמיד. כדאי לברר מראש), רהיט בסיסי או שניים, תאורה וכמובן שקעי חשמל. לכל אוהל שולחן פיקניק/פינת זולת ובחלקם שלל פסיליטיז.

והרעיון? גלאמפינג הוא פתרון זול, זמין ובעיקר חווייתי ומגבש בתקופה שבה ריחוק חברתי הוא צו השעה. כל קבוצה או משפחה מבלה במתחם נפרד משלה ובוחרת את האטרקציות מסביב, שכן רובם סמוכים לאתרי תיירות.

בשבוע שעבר הזכרנו את מדבריא באילת - מתחם חדש עם ערסלים, מטבח משותף וכך גם שירותים ומקלחות (טל' 08-637-0022). ב"בלום וילאג'’" שבכפר בלום יש מקרר אישי לכל אוהל, מטבחון קטן משותף, פינת מנגלים ומלתחות והוא סמוך למתחם קיאקי כפר בלום שמציע שיט ופארק חבלים (www.kayaks.co.il).

ב"דיפ דזרט ישראל" במצפה רמון, יקימו לכם במיוחד מתחם גלאמפינג בלוקיישן מדברי קסום לבחירתכם ותוכלו להוסיף ל"קפסולה" שלכם מבחר אטרקציות מותאמות אישית (סנפלינג, טיולי ג’יפים וארוחות (www.deepdesertisrael.com).

גם "סוויטות בטבע" מספקות אוהלי VIP אבל בסגנון הכול כלול. ב"חוויית הרוכבים" בבית אורן למשל יש אוהלים וקרוואנים ושפע פעילויות כמו רכיבה על סוסים, טיול טומקארים, אומגה, בריכה בקיבוץ בית אורן (בכפוף להוראות הפתיחה/סגירה המשתנות של משרד הבריאות) ועוד (havayat-harochvim.org.il).

כדורי דורודאנגו, באר מילכה

סדנה משפחתית אינטימית היא דרך נהדרת להתמודד עם הנחיות התו הסגול המחמירות, ובחום יולי-אוגוסט היא מתבצעת בשעות הערב, והרווח כפול. רוני הלוי ותום אלקלעי מתמחים ביצירה אקולוגית המבוססת על אדמה נגוחה (טכניקה עתיקה של בנייה בבוץ), ובסדנאות שלהם הם מלמדים את המשתתפים להכין כדור דורודאנגו.

מדובר בכדורים מיוחדים מבריקים, שנוצרים בתהליך ארוך ומיוחד של הכנת כדור מבוץ. תוך כדי לומדים המשתתפים על אדמת החרסית שמאפיינת את הנגב וחווים חוויה מרגיעה ומפתיעה.

תהליך היצירה הארוך והסבלני מעניק ערך מדיטטיבי לחוויה. היפנים שילבו את הפעילות הזו במערכת החינוך שלהם, מתוך אמונה בכוח המדיטטיבי והמרגיע שלה. המטרה אינה מתמקדת בתוצר הסופי, אלא בתהליך העבודה והיצירה, בסבלנות ובשקט שיש בהם אלמנטים תרפויטיים. בסופו של דבר, מתקבל גם תוצר מדליק כך שהרווח כפול (50 שקל למשתתף, טל’ 054-4953405).

מדי יום שישי בקיץ, ובמסגרת אירועי "לילות קיץ קרירים בהר הנגב", תתקיים סדנה של הכדורים המרגיעים האלה, כשכל משתתף יכין כדור כזה בעצמו.

טיול בשקיעה. הגן הלאומי אפולוניה  / צילום: אתי נפרין - רשות הטבע והגנים
 טיול בשקיעה. הגן הלאומי אפולוניה / צילום: אתי נפרין - רשות הטבע והגנים

גן לאומי אפולוניה, בלילה

בימי החופש הגדול הארוכים, מציעה רשות הטבע והגנים למטיילים לברוח מהחום הגדול לבילוי של ערב או לילה במקומות שונים ברחבי הארץ. אחד מהם הוא הגן הלאומי אפולוניה, שייפתח במיוחד עד השעה 22:00. אתרי הרשות פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ולכן הביקור והפעילות שלצדו מתאימים לזוגות או לחבורות קטנות.

שעות הפתיחה הנדיבות יאפשרו למבקרי הגן הלאומי ליהנות ממנו בשעות הנעימות של הערב, מהשקיעה הפסטורלית, מהתאורה המיוחדת, מהבריזה המנחמת שמגיעה מהים, ובעיקר מהשקט שמשתלט על האזור. בנוסף, תתקיים בו מדי יום פעילות חווייתית אחרת.

והרעיון? ליהנות מכל העולמות, גם ממזג אוויר נוח בערב, גם מפעילות של "קפסולה" מצומצמת וגם מצבירת חוויות קטנות אך מדליקות. בימי ראשון יתקיים חידאפולוניה - טיול עצמאי + כתב חידה לגילוי פינות נסתרות. בימי שני תחולק לילדים חוברת ההפעלה "פקח צעיר". בימי שלישי יהיה דגש על אמנות, ואמנים המתנדבים באתר יציעו הצצה ליצירותיהם. בימי רביעי יצאו סיורים מודרכים באתר (18:00 ו-20:00), ובימי חמישי גולת הכותרת - היכרות עם המצודה הצלבנית והעבר הצלבני של המקום, כולל מפגש עם אביר, הרצאה סוחפת עם סיפורי אבירים שיומחשו בשלל אביזרים ברוח התקופה, ומשחק צלבני מיוחד.

שימו לב ששעות הפעילויות משתנות מדי יום. ההשתתפות בפעילויות כלולה במחיר דמי הכניסה לאתר (חינם למנויי מטמון. ההרשמה מראש (טל' 09-9550929).