היריון וקורונה: אלו הנתונים המרגיעים ליולדות

פרופ' יואב ינון, מנהל היחידה לרפואת העובר במרכז הרפואי שיבא, מסביר מדוע הוא לא מודאג לגבי השפעת הקורונה על היולדות

הריון / צילום: שאטרסטוק
הריון / צילום: שאטרסטוק

פרופ' יואב ינון, מנהל היחידה לרפואת העובר במרכז הרפואי שיבא, הוא גם אחראי על מחלקת "קורונה יולדות" בבית החולים, שמאושפזות בה בבידוד הריוניות בסיכון גבוה או נשים לאחר לידה שנמצאו חיוביות לקורונה. לדברי ינון, ריבוי ההריוניות והיולדות עם קורונה כבר שלח לא מעט רופאים לבידוד, וכעת מחלקת היולדות כולה מגיעה לקצה גבול יכולתה. אולם לגבי השפעת הקורונה על היולדות, הוא דווקא לא מאוד מודאג.

"שאלנו את עצמנו אם המחלה ביולדות תהיה יותר קשה, בדומה לשפעת ולסארס. בינתיים, אנחנו לא רואים שזה כך בקורונה. אספנו נתונים משישה בתי חולים, כ-100 יולדות חיוביות לקורונה, ורק לשתיים מהן הייתה מחלה נשימתית קשה, כמו הממוצע באוכלוסיית החולים.

פרופ' יואב ינון / צילום: בית החולים שיבא
 פרופ' יואב ינון / צילום: בית החולים שיבא

"בחנו גם אם ישנם יותר סיבוכים של לידה מוקדמת או בעיה שלייתית שגורמת לכך שהעובר לא גדל, ואנחנו לא רואים את זה. יש פה ושם דיווחים על לידות מוקדמות אצל חולות קורונה, אבל עדיין אי אפשר לומר בוודאות שמספרן גבוה יותר מאשר בכלל האוכלוסייה. מחקר שנערך בלונדון הראה שבחודשים האחרונים חלה עלייה בתמותת העוברים ברחם, אבל לאו דווקא בקרב חולות קורונה. נראה שנשים שלא היו בטוחות אם העובר שלהם במצוקה נמנעו מלהגיע לחדרי המיון בגלל החשש להידבק, ובסופו של דבר הגיעו מאוחר מדי".

שאלה מעניינת נוספת היא אם יש הדבקה עוברית. בווירוסים אחרים, כמו CMV, הדבקה עוברית עלולה להתרחש בזמן ההיריון ולפגוע בעובר. "המטרה העיקרית של המרפאה שלנו כרגע היא לעקוב אחרי נשים שנדבקו בשליש הראשון של ההיריון", אומר ינון. "יש לנו 30 נשים כאלה, וכרגע אין מספיק נתונים אבל לא ראינו משהו דרמטי. בכמה בדיקות מי שפיר שערכנו, לא מצאנו את הווירוס - זה רמז לכך שהעובר לא נדבק, אם כי זו לא הוכחה חד-משמעית לכך".

אם האם חיובית לקורונה והתינוק שלילי, היא תטפל בו?
"זו דילמה. מצד אחד רוצים למנוע הדבקה של הילד, ומצד שני זו אמא שלו. כרגע אנחנו משאירים את זה לבחירת האם, שיכולה לטפל בתינוק אם היא עוטה מסכה ושומרת על הגיינה ועושה הכול כדי שלא יידבק אבל מבינה שיש סיכוי שזה יקרה. המחלה בתינוקות כרגע לא נראית קשה".