נתניהו: "גמזו יקבל את כל הסמכויות כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, הפרויקטור רוני גמזו ומנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי מסרו הערב הצהרה לתקשורת • נתניהו: "מנסים להימנע מסגר כולל אבל אם צריך נעשה זאת, כי הדבר החשוב ביותר הוא להציל חיים"

שר הבריאות יולי אדלשטיין ורה"מ נתניהו / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
שר הבריאות יולי אדלשטיין ורה"מ נתניהו / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

מספר המתים מקורונה בישראל הגיע ל-440, שישה יותר מאמש. מספרם של חולי הקורונה שמצבם מוגדר קשה עלה מאז חצות ל-302 - הנתון הגבוהה ביותר מפרוץ המגפה, מהם 83 מונשמים. ובצל הנתונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין קיימו הערב מסיבת עיתונאים, שבה הודיעו על המינוי הרשמי של רוני גמזו כפרויקטור הקורונה. 

נתניהו אמר כי "במסגרת המאבק שלנו במגפת הקורונה העולמית החלטתי יחד עם יולי אדלשטיין למנות את רוני גמזו לפרוייקטור הקורונה. גמזו הוא בעל ניסיון עשיר, כמנכ"ל משרד הבריאות, כמוביל פרוייקט מגן אבות ואימהות, להגנה על המבוגרים בבתי האבות".

"רוני, אתה התמודדת בשנים האחרונות עם מחלת הסרטן. ניצחת את הסרטן ותעזור לנו לנצח את הקורונה. אני רוצה להודות לגבי ברבש על התובנות שלו שעוזרות לנו להתמודד עם הקורונה, ואנחנו נמשיך להיעזר בו ובניסיונו". 

"לרוני גמזו יש משימה אחת - לקטוע את שרשרת ההדבקה. ינתנו לו כל הסמכויות בנושא בדיקות, חקירות אפידמיולוגיות ובידודים. לצה"ל יהיה תפקיד חשוב ומרכזי בפעולה המשולבת הזו, בייחוד בביצוע החקירות והבידודים. בהתאם למדיניות שפרופ' גמזו יגבש, אנחנו נחליט על תקנות והגבלות".

"מדינות רבות שפתחו מרחבים ציבוריים חזרו לנקוט צעדי סגר. כך באוסטרליה ובמספר מדינות בארה"ב. אנחנו מנסים ככל שניתן להימנע מסגר כולל אבל אם צריך נעשה זאת כי הדבר החשוב ביותר הוא להציל חיים. נעשה זאת על בסיס שיקולים בריאותיים וכלכליים, אבל לא פופוליסטיים. קל להיות פופוליסט, תפתח, תפתח, אבל בינתיים התחלואה מזנקת. אחרי שנוריד את מספר הנדבקים, ניישם את התוכניות שפרופ' גמזו יגבש, להתנהלות לצד הקורונה לתקופה ארוכה, עד שיהיה חיסון לנגיף". 

"אני שומע את אלה שנמצאים ביציע וקוראים קריאות. אנחנו נמצאים על המגרש. אנחנו חוטפם את הביקורת של יריבים פוליטיים ועיתונאים קלי מקלדת, אבל אנחנו נלחמים עבורכם על המגרש. במלחמה אין אפשרות להשיב לכל טענת סרק".

"בגל הראשון יכלנו לפעול מהר כי היו לנו תקנות לשעת חירום. לכן ביקשנו את חוק הקורונה. סיכמנו, בני גנץ ואני, לצמצם את קבינט הקורונה בחצי. כך אפשר לקבל החלטות מהירות, וגם יותר רציפות. כי הכנסת לא משנה את זה. הוספנו 2,000 תקנים של אחיות, 400 תקנים של עובדים. הגדלנו את השכר של העובדים והעובדות הסוציאליים. אני רוצה להודות לשר האוצר ולארגוני העובדים שהגיעו להסכמות.

"נביא לממשלה את תוכנית המענק לכל אזרח ואח"כ היא תגיע לחקיקה מהירה לכנסת כדי שהכספים יגיעו אליכם האזרחים במהירות דרך הביטוח הלאומי. התוכניות הללו מצטרפות לתוכניות קיימות לעצמאים, עסקים ומובטלים, ויהיו עוד תוכניות.

אני אומר לאזרחי ישראל - אל תזלזלו בהנחיות. אני אומר זאת גם למפגינים מכל צד שהוא, תומכי הממשלה ומתנגדיה. שימרו על ההנחיות, שימרו על המדינה. אל תבזו את סמלי המדינה. כפי שראינו במופע המביש הזה בכנסת. אל תגררו את המדינה לאנרכיה, לאלימות, לתחלואה דרך תנאי סניטציה נוראים, של עשיית צרכים ברחוב. אל תתגרו בשוטרים. ואני רוצה להודות לשוטרים. הם שומרים על המדינה שלנו. משנכנס חודש אב ממעטים בשמחה, אבל אני מקווה שלקראת סוף החודש יהיו יותר סיבות לשמחה".

אדלשטיין: "חתמנו עם חברה נוספת שמחפשת חיסון"

שר הבריאות אלדשטיין דיבר אחר נתניהו. "היום אנחנו צועדים צעד נוסף במאבק שלנו בקורונה. אני שמח לבשר שחתמנו היום עם חברה אמריקאית נוספת המתקדמת בחיפוש אחר חיסון ומתחילה בימים אלה את הפאזה הראשונה של הניסויים בבני אדם", אמר אדלשטיין. 

"המהלך השני הייתי נותן לו כותרת 'הסוד טמון באנשים'. הוא התחיל עם הגעת חזי לוי לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות ואני שמח שהמהלך הזה נמשך ומצטרף אלינו אחד מבכירי הרופאים בישראל, פרופ' רוני גמזו. יחד הם יהיו צוות מנצח. נכון, התהליך היה ארוך, אפילו ארוך מידי אך תודו שהמינוי של פרופ' גמזו היה מאוד מהיר", הוא אמר, וחייך.

"פרופ' גמזו הוא אחד האנשים המקצועיים והחדשניים ביותר במערכת. הוא יפעל בתחומים שונם שקשורים למאבק הזה, ואנחנו ניתן לו את כל הסיוע הנדרש. כל מי שיחפש מאבקי אגו וסכסוכים לא ימצא כלום. לכולנו יש מטרה אחת - לנצח את הקורונה. רק פעולות נחושות ומהירות יסייעו לנו לנצח אתה נגיף".

"השבוע הייתי בארבעה בתי חולים שונים. בכל מקום הלכתי לראות את מחלקת הקורונה. בשלושה הראשונים ראיתי אותה, מקובל, דרך המוניטורים. היום החלטתי לעשות משהו אחר, להרגיש מהי החוויה של הצוותים שעובדים במחלקה, ולכן במרכז הרפואי שמיר הלבישו אותי בכל בגדי המגן על פי כל ההנחיות, נכנסתי עם הצוות למחלקה, שוחחתי עם החולים הממש נאבקים על בריאותם או על חייהם, יצאתי משם כולי מזיע, הסרתי את הבגדים, את ציוד המגן ואמרתי לעצמי - חוויה? זה מה שהצוותים עוברים כמה פעמים ביום. הרופאים, האחיות, כוח העזר - תנאים קשים מנשוא. יש ביכולתנו לעזור להם, לסייע להם, אם רק נתנהג באחריות, נוכל לאפשר להם לחזור לשגרה שלהם, שהיא קשה ממילא. בואו נעשה את זה. בהצלחה לכולנו".

פרופ' גמזו: "היעד שלי הוא לרדת למקדם הדבקה פחות מ-1"

פרופ' רוני גמזו עלה לדבר אחרי שר הבריאות. "נעניתי לבקשת משרד הבריאות. זה הרגע שבו אנשי המקצוע נענים ולוקחים את ההובלה ולא לוקחים שאלות. האמת, כולם צריכים לעשות את זה. הממשלה, הפוליטיקאים בלי מלחמות, כל מוסדות המדינה, הכנסת, הרשויות המקומיות. זה תפקיד של כולנו, גם של כל אזרח. כי הדגל הזה והמדינה הזו חשובים לנו", אמר גמזו. "אנחנו יכולים ביחד להצליח. זו משימה ענקית. יש לנו תחלואה נרחבת עם הדבקה קהילתית שיוצרת קושי בחברה ובכלכלה והמטרה היא לעשות את זה בלי פגיעה בחברה ובכלכלה. סגר זה קל - קצת עלייה בנדבקים, וכבר סוגרים. ממשלת ישראל מנסה לעשות את זה ללא סגר למרות שרוב המדינות נקטו כך. אנחנו אולי המדינה הראשונה בעולם ללא סגר. זה מורכב, ומגיעה תודה לכל מי שעושה את זה".

"לאזרחים אני אומר, אצלכם אולי משהו קצת שונה, קצת מסיכה, קצת אלכוג'ל. בבתי החולים המצב נראה אחרת. אלפי חולים בקהילה מנוטרים ומטופלים על ידי קופות החולים. זו מערכת שנותנת עבודה, אבל גם לה יש סף. ולכן אנחנו צריכים לעבוד. להפשיל שרוולים - עבודה קשה. קודם כל אמון הציבור. אמון בכם ובעיקר בי, אבל בכל מערכת הבריאות. אני טיפלתי גם במגיפת הפוליו, יש לי ניסיון של 20 שנה, אני מדבר איתכם בלי להגזים ובלי להנמיך".

"אנחנו צריכים לעשות את הבדיקות והחקירות נכון. אני מבקש מכם להקפיד על הבידוד, להקפיד על ההדבקה. קטיעת השרשרת היא המשימה שלי, היא המשימה שלנו, אבל גם המשימה שלכם. היעד שלי הוא לרדת למקדם הדבקה פחות מ-1. הוא עכשיו בין 1.2 ל-1.5. זו לא משימה רק שלי. זו משימה של כל המדינה ושל כל גופי האכיפה".

"זו עבודה קשה כי יש לנו חלון זמן יחסית קצר להרבה עבודה. ולכן זה שילוב כוח של כולם. ואנחנו יכולים בסופו של דבר לעשות את זה. אם אנחנו לא נצליח, אז גם סגר שהוא באמת כלי אפידמיולוגי, הוא על הפרק. הוא תובע המון משמעותיות חברתיות וכלכליות ונשתדל מאוד לא להגיע לשם, אבל נעשה את הכל יחד איתכם. אני בטוח שאפשר, אני בוטח באזרחי מדינת ישראל. יש לי, אני מבטיח לכולם, את כל הגיבוי, של ידידי חזי לוי, של שר הבריאות ובעיקר יש לי את הגיבוי שלכם".

מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר חזי לוי אמר "אני מודה לפרופ' גמזו ידידי על הניסיון שהוא מביא איתו וההיענות למשימה. יחד עם אזרחי ישראל נילחם, אולי נצליח, בטוח שנצליח. ההתמודדות אינה תלויה רק בנו. אני רוצה להודות לשר הבריאות ולכל מערכת הבריאות על ההתמודדות עד כה ועל העבודה שעוד נעשה. אם נתנהג נכון ונעשה את המוטל עלינו, ביחד ננצח".

נתניהו נשאל האם הוא מעוניין לצאת למערכת בחירות רביעית. בתגובה הוא ענה כי "אני לא חותר לבחירות. אנחנו בעיצומו של משבר. תקציב אפשר להעביר בדקה, הוא מוכן. אפשר להעביר תקציב עכשיו. הסיבה היחידה שנלך לבחירות היא אם לא נעביר תקציב. עד ה-24 באוגוסט. הסיבה שאנחנו לא מעבירים תקציב היא שכחול לבן לא מוכנים להעביר את התקציב. עכשיו לא צריך בחירות, צריך להעביר תקציב בימים הקרובים, זה אחד הדברים שישרתו את המשבר ואני נשאר מחוייב לסידור של החלפת ראש הממשלה במועד".

בתשובה לשאלה האם הפיאסקו במינוי הפרויקטור מייצג את הכאוס בקבלת ההחלטות, אמר נתניהו: "עד שהעברתי, שהעברנו את חוק הקורונה, יכלו בנקל לבטל כל החלטה שלנו. אתה מקבל החלטה ומבטלים אותה באיזו ועדה בכנסת. הזכות לבקר את החלטות הממשלה, עדיין קיימת בחוק אבל זה העצים את היכולת שלנו לקבל החלטות. אתה לא צריך את כל השרים... זה הרבה שרים, זו האמת. היינו צריכים ליעל את קבלת ההחלטות ולמנוע את הפיכת ההחלטות שלנו, כי ההפיכה היא מפופוליזם. כל החלטה שיש בה הגבלה, תמיד יש מישהו שירוויח מלהפוך אותה. אני חושב ששיפרנו וייעלנו את זה".

בתשובה לשאלה מה היו הפרמטרים להכרזה על סגר, אמר גמזו: "לא תחלצו ממנו מספר קסם לסגר. אני רוצה להפסיק עם הספורט הזה. סגר הוא החלטה קשה ביותר והיו בה הרבה שיקולים. שיקולי טרנד, שיקולים של כלל המערכת בצד הרפואי, החברתי, הכלכלי. אני רוצה רק לומר שזהיהיה מאוד אחראי עם הרבה שיקול דעת".

בנוגע לכך ש-66% מהציבור לא מרגישים שהמשבר מנוהל היטב, נתניהו אמר כי: "אני ראיתי סקרים עולים ויורדים. כאשר עשיתי רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל בתחילת שנות ה-2000, הסקרים לא היו איתי וגם תוצאות האמת לא היו איתי. קל היה לבקר מהיציע, אבל אני לא פועל לפי הסקרים בדברים האמיתיים שקשורים לביטחון ישראל, מול האיום של איראן, או מול האיום של קריסה כלכלית, אני עושה את מה שנחוץ לביטחון ישראל ולחיי ישראל. הקרוסלה הזו, למעלה למטה, זה יפה אבל אני אעשה מה שנחוץ כדי להבטיח את חייהם של אזרחי ישראל. וגם את פרנסתם".

גמזו על מהירות המינוי: "פרופ' ברבש הוא מורי ורבי, אבל ההבדל הוא שאני עזבתי את המשרד הזה לפני חמש שנים, ואני לא צריך סמכויות רשמיות. ישלי כל סמכות שאני רוצה, אני רואה את זה כבר היום. כי כולם רוצים לנח את המגפה".

בנוגע לשאלה האם ההימנעות מסגר היא משיקולים פוליטיים, אמר נתניהו: "לא משיקולים פוליטיים, אלא משיקולים של כלכלה. דיברתי עם ראש ממשלת אוסטרליה, שדיבר כמונו על הדילמה בן כלכלה, בריאות וחיים. אם אי אפשר לטפל בחולים הקשים, הסיכוי שילכו לעולמם גדל. אנחנו צריכים למצוא את האיזון המתאים ואני סומך על כך שנמצא אותו ולכן רוני נמצא כאן. הוא יתן את ההמלצה ולא נירתע. תן לו כמה ימים לעבוד".

בעניין המתיחות עם החיזבאללה, אמר נתניהו: "אנחנו פועלים כל הזמן נגד ניסיונותיה של איראן להתבסס בסוריה. האיום הגרעיני נשאר, האיום של טילים מדויקים, התבססות איראנית בסוריה, ואנחנו נפעל נגד כל אחד מהאיומים הללו. אנחנו נחושים להמשיך בפעולה הזו ומוכנים לכל תרחיש".

גמזו נשאל למי הוא מדווח, לראש הממשלה או לשר הבריאות: "אני כפוף למנכ"ל המשרד, הוא כפוף לשר והוא כפוף לראש הממשלה. אין מורכבות, אין בעיה, יש לנו כבוד הדדי. חזי היה פעם כפוף אלי, והיום אני אליו ואני לא רואה את הבעיה. וכשהיא תצוץ, אם היא תצוץ, אנחנו נסדר אותה. אין לנו בעיה".

גמזו ציין כי הוא מצפה לשיפור במערך הבדיקות והחקירה כבר תוך שבוע. במהלך השבוע יערך תדרוך שבו תוצג התוכנית למערך.

בנוגע לשאלה מדוע בני גנץ לא הגיע למסיבת העיתונאים אמר נתניהו: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, כך אני מקווה. לא צריך לסרבל כל תנועה. אחד הדברים הקשים במדינת ישראל הוא עודף פרוצדורות, בירוקרטיה ומשפטיזציה וזה מאוד מקשה על התפעול. נצטרך את גנץ בגיוסו של צה"ל למהלך. הדבר החשוב הוא לפעול מהר. אני מקווה שיהיה לנו שיתוף פעולה בהמשך כי המדינה לא רוצה בחירות ולא פוליטיקה, אלא התגייסות אמיתית". 

נתניהו נשאל מדוע מינוי נוסף לא מייצר עוד בירוקרטיה אלא משפר,  וענה: "יש שתי משימות. אחת היא להוריד את העקומה. כשאתה מוריד אותה אתה רוצה להגיע לפתיחה ארוכת טווח, עם מגבלות מסויימות. כדי לעשות את זה, צריך לדעת לקטוע את המחלה כשהיא חוזרת. אם נקטע אותה בהגבלות, אפילו בסגר, אנחנו לא יודעים. אבל כשנפתח, הנגיף לא הולך הביתה, הוא פה. כשפותחים הוא יחזור. אתה צריך לבלום אותו עם שובר גלים לפני שמתפתח צונאמי, ושובר הגלים הזה הוא המנגנון שרוני גמזו מופקד עליו (מערך הבדיקות, התחקור והבידוד). אלה שלוש מערכות מידע שונות ומישהו צריך לתכלל את המידע, במערכת טובה ככל שניתן. זה לא מושלם באף מדינה. כבר ביררתי. אין מידע מושלם אבל יש מידע יעיל. יש הרבה עבודה שנעשתה. אבל האינטגרציה של המידע, שהיא תהליך קשה, זה נמצא בשלבים ורוני יאיץ אותו מאוד. בכל העולם, ובעיקר בדמוקרטיות, הטיפול בקורונה הוא ניסוי וטעיה. אתה עושה ומשפר".

גמזו נשאל האם יהיה שינוי בקשר עם פיקוד העורף ואם יוצאו יותר חולים למלוניות: "לא למדתי את הנושא מול פיקוד העורף. אלמד אותו בימים הקרובים".