התחממות בגבול הצפון: פגז מסוריה פגע בבית וברכב ביישוב ברמת הגולן

האירוע מגיע על רקע התחממות בגזרת הגולן ולבנון, ואיומי חיזבאללה כי יגיבו לתקיפות צה"ל בסוריה • בצה"ל גוברת ההערכה שחיזבאללה ינסה להוציא פיגוע נגד ישראל בטווח הזמן הקרוב

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר
גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

התחממות בגבול הצפון לאחר שהיום פגע פגז תותח נ"מ סורי בבית וברכב ביישוב ברמת הגולן. לא היו נפגעים אבל נגרם נזק למבנה ולרכב. האירוע הזה מגיע על רקע התחממות בגזרת הגולן ולבנון, ואיומי חיזבאללה כי יגיבו לתקיפות צה"ל בסוריה. בצה"ל גוברת ההערכה שחיזבאללה ינסה להוציא פיגוע נגד ישראל בטווח הזמן הקרוב ויש תגבור כוחות בצפון.

צה"ל החליט לסגור כמה צירי תנועה ברמת הגולן ובגבול לבנון, צירים הסמוכים לגדר הגבול. כן נחסמו דרכי גישה למספר יישובים ונפתחו עבורם צירי תנועה חלופיים. מלבד זאת, אין הגבלות על המרחב האזרחי ועל אתרי התיירות בצפון, אך בחלק מהשדות החקלאיים הצמודים לגדר הופסקה העבודה. 

בהודעת דובר צה"ל נאמר: "לאור הערכת המצב בצה״ל ובהתאם לתוכנית ההגנה של פיקוד הצפון, תשתנה היערכות צה״ל במרחב הצבאי והאזרחי במטרה לחזק את ההגנה בגבול הצפון. לצד תגבור כוחות והעצמת הפעילות האיסופית במרחב, בוצעו מספר שינויים בפריסת הכוחות בסמוך לגבול לבנון וכן פעולות נוספות המשרתות את המאמצים המבצעיים. בהתאם להערכת המצב ולצורך המבצעי, יחסמו מספר צירים במרחב הגבול לתנועת רכבים צבאיים. בנוסף, במספר יישובים בודדים צפויים להיחסם דרכי גישה ונפתחו צירים חלופיים לתנועת התושבים.

"צה"ל מרכז מאמץ במשימת ההגנה על תושבי הצפון ונמצא במוכנות גבוהה לכלל התרחישים אל מול פעולות האויב וזאת תוך פגיעה מינימלית בשגרת החיים האזרחית. צה"ל רואה במדינת לבנון אחראית לנעשה בשטחה".

מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם אמר בפגישה עם ראשי רשויות בצפון היום כי "המשימה המרכזית שלנו גם בימים אלו היא שמירה על ביטחונם של תושבי הצפון. אנחנו נערכים למגוון רחב של תרחישים ומקיימים הערכות מצב שוטפות, נמשיך וניערך על פי צורך להגנה ולפעולות מבצעיות ככל שידרשו. לצד ההיערכות המבצעית בגבולות, אנו עושים כל מאמץ לפגיעה מינימלית בשגרת החיים של תושבי הצפון ומתכוונים לאפשר לתיירות ולחקלאות שפורחות בעונה זו להמשיך ולהתקיים כסדרה".

בד בבד מבקר כעת בישראל יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מארק א. מילי, בבסיס נבטים של חיל האוויר. מדובר בביקורו השני של הגנרל בישראל מאז כניסתו לתפקיד. הוא נפגש בין השאר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשתתפות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, והשניים דנו באיראן ובאתגרים הביטחוניים באזור.

כן נפגש הגנרל עם שר הביטחון, מר בני גנץ, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, וראש המוסד, מר יוסי כהן. בנוסף, השתתף הגנרל בפאנל בראשות הרמטכ״ל שעסק בסקירה מודיעינית מפי ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, וסקירה אסטרטגית מפי ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף טל קלמן. כחלק מהפאנל דובר על האיומים והמענה שיש לצה״ל בגזרות השונות.

הביקור בעת הזו מעניין במיוחד על רקע ההתפתחויות בגזרת איראן, ושורת ההתפוצצויות המסתוריות שם, המצב הכלכלי המתדרדר והתקיפות הישראליות על גורמים איראנים בסוריה.