6 דברים שצריך לדעת לקראת שבוע מסחר סוער בוול סטריט

פייסבוק, אמזון, גוגל, אפל ועוד יפרסמו דוחות רבעוניים • גל הנדבקים בארה"ב בנגיף הקורונה מתבטא בנתונים הכלכליים • הדולר נחלש • אינטל צנחה באופן דרמטי לאחר הודעה לא פחות דרמטית • הזהב בשיא כל הזמנים

הבורסה בניו יורק. עמדות סניטציה לידיים פוזרו בוול סטריט / צילום: Richard Drew, Associated Press
הבורסה בניו יורק. עמדות סניטציה לידיים פוזרו בוול סטריט / צילום: Richard Drew, Associated Press

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח על רקע חולשה שהפגינו מניות הטכנולוגיה בימי המסחר האחרונים, לצד עלייה במתיחות שבין סין וארה"ב והעלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ברחבי העולם כשבארה"ב חצה מספר הנדבקים יותר מ-4 מיליון בני אדם. לצד זאת, נרשמה בשבוע החולף פסימיות לגבי אישור מהיר של תוכנית סיוע רחב היקף בקונגרס האמריקאי וגם נרשמה עלייה במספר דורשי העבודה החדשים בארה"ב.

אלו הדברים שכדאי לדעת לפני המסחר השבוע:

1. עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני מעלה הילוך - מניות הטכנולוגיה במוקד. מתוך קצת פחות משליש החברות במדד S&P 500 שפרסמו דוחות, כ-82% הכו את תחזית הרווח. חברות הטכנולוגיה הגדולות יפרסמו השבוע דוחות, ולא רק הן. הרשת החברתית פייסבוק תפרסם דוחות ביום רביעי לאחר המסחר יחד עם פייפאל/ אלפאבית (החברה האם של גוגל), ענקית המסחק המקוון אמזון וענקית הטגנולוגיה אפל יפרסמו דוחות ביום חמישי.

נציין כי מניות ה-FANG (פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל) ירדו ביום שישי האחרון בוול סטריט זה היום הרביעי ברציפות, במה שיירשם כרצף הירידות הארוך ביותר מאז חודש פברואר. עוד לפני פרסום הדוחות הכספיים לרבעון מניות הטכנולוגיה בלטו בעליות מתמשכות שחפו את המדדים בארה"ב לעליות. חמש מניות הטכנולוגיה הגדולות: אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק יחד עם טסלה מהוות 49% ממדד הנאסד"ק 100.

במהלך השבוע ידווחו גם חברות התרופות הגדולות, פייזר (שלישי), אלי לילי (חמישי) ומרק (שישי). גם סטארבקס, ויזה ומקדונלדס (שלישי), ופרוקטר אנד גמבל (חמישי) יפרסמו השבוע. יצרנית המטוסים בואינג תפרסם דוחות ביום רביעי לפני הפתיחה, גם ספוטיפיי תפרסם ברביעי לפני הפתיחה של המסחר בניו יורק.

2. גל הנדבקים בארה"ב מתבטא בנתונים הכלכליים. הגידול במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב כבר חצה את ה-4 מיליון איש, ונראה כי זה מתחיל לבוא לידי ביטוי במגוון הנתונים הכלכליים. בשלהי השבוע החולף נרשמה לראשונה מאז חודש מרץ עלייה משמעותית בתביעות החדשות לדמי אבטלה. בתוך כך, מדד מנהלי הרכש בתעשייה בארה"ב בחודש יולי היה דומה למדינות באירופה, אך במגזר השירותים, ארה"ב נותרה בפיגור מהמדינות שבינתיים מצליחות לשלוט על המגפה. 

3. הדולר נחלש. שערו של הדולר האמריקאי מול סל המטבעות העיקריים (DXY) ירד בכ-6% בחודשיים האחרונים לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2018. מתוך 11 ימי מסחר האחרונים הדולר נחלש ב-10. לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "קשה לדעת בשלב זה האם חולשת הדולר משקפת שינוי אסטרטגי שקשור לנסיגה הכלכלית והפוליטית האמריקאית או רק שינוי זמני. הדברים יבחנו בנפילה הרצינית הבאה בשוק המניות. אם המשקיעים לא ירוצו אל הדולר, זה יהיה סימן לשינוי 'טקטוני'. בינתיים, מצבה היחסי של הכלכלה האמריקאית בהתמודדות עם המגפה והשפעתה על הכלכלה עשויים להמשיך וללחוץ להיחלשות הדולר". 

4. אינטל שוקלת מיקור חוץ לייצור שבבי 7 מילימטר. דוחותיה של אינטל ביום חמישי האחרון היו טובים מהתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק, אם כי התחזית המאכזבת להמשך שסיפקה החברה לצמיחה של 4% בשנה, לצד העדכון על עיכוב של ייצור המעבדים ב-7 ננומטר, הפילו את מנייתה בשיעור דו ספרתי לרמת ה-50 דולר. הגדיל לעשות מנכ"ל החברה, בוב סוואן, שאמר בשיחת אנליסטים כי אינטל שוקלת מיקור חוץ לייצור שבבי 7 מילימטר. המתחרות, בהן חברת AMD שגם תפרסם השבוע דוחות, רשמו עליות שערים חדות בעקבות הדיווח. 

5. הזהב בשיא. בעתות משבר המשקיעים נוהגים לברוח אל הזהב שמהווה מקלט, אם כי בדרך כלל המהלך מגיע במקביל לירידות בשוקי המניות. במהלך העליות האחרון הזהב טיפס במקביל לעלייה במדדים בארה"ב, מלבד שני ימי המסחר האחרונים.

"קיימים הסברים רבים לעלייה בזהב, אך הסיבה העיקרית היא: הירידה בריבית הריאלית", כך לפי כלכלני מיטב דש. "שינוי במחיר הזהב בעשרים השנים האחרונות היה תמונת ראי של התשואה הריאלית של אג"ח ממשלת ארה"ב. לשוק המניות, לאינפלציה או שערו של הדולר היה קשר הרבה פחות ברור למחיר הזהב.

"כדי שהמגמה בזהב תתהפך, התשואה הריאלית צריכה לעלות. מבדיקה היסטורית מתברר שב-80% מהזמן בו עלתה התשואה הריאלית (בטווח של שנה), עלתה במקביל גם התשואה הנומינאלית. קיימות שלוש סיבות עיקריות לעלייה בתשואה הנומינאלית - עלייה בסיכון של ארה"ב (לא כל כך סביר), ציפיות לעלייה בריבית בארה"ב (לא כל כך סביר) ועלייה משמעותית בציפיות האינפלציה (סביר).

"ציפיות האינפלציה אכן עולות בארה"ב בתקופה האחרונה, אך זה קורה תוך כדי יציבות בתשואות הנומינאליות וירידה בתשואות הריאליות שדוחפת את הזהב לעליות. זה לא אומר שאם ציפיות האינפלציה יתהפכו ויעברו לירידות התשואות הריאליות דווקא יעלו. ההתאמה תהיה כנראה דרך ירידה בתשואות הנומינאליות, כך שגם בתרחיש זה אין איום גדול על מחירי הזהב.

"יחד עם זאת, התשואות הריאליות בארה"ב כבר נמצאות ברמה הנמוכה אי פעם. לא נראה שיש להן עוד הרבה לאן לרדת, אלא אם הפד יוריד ריבית מתחת לאפס, מה שלא צפוי לקרות. לכן, להערכתנו, הפוטנציאל להמשך עלייה במחירי הזהב יחסית מוגבל", כותבים כלכלני מיטב דש. "בשורה תחתונה, הפוטנציאל לרווח בהשקעה בזהב כבר לא גבוה, אך גם הסיכון להפסד די נמוך", סיכמו במיטב דש.

6. הממשל האמריקאי עשוי להציג היום חבילת חילוץ נוספת למשק בשווי טריליון דולר. אמש ציין שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ׳ין, כי הממשל בנה תוכנית שלמה שיכולה להיות מאושרת במהירות בעזרת שיתוף פעולה מצד הדמוקרטים.

בראיון לפוקס ניוז אתמול אמר מנוצ'ין כי הכלכלה האמריקאית מתחילה להראות סימני התאוששות מלאים בחלק רחב מן האינדיקטורים, אם כי יש להמשיך ולספק תמיכה בכלכלה. בתוך כך, בשבוע החולף הסתיימה ההזרמה השבועית של 600 דולר לבלתי מועסקים במשק האמריקאי למרות שמספר דורשי האבטלה בעלייה חדה.